"קרן הארנונה" או "גזל הארנונה"? סיפורי סמוטריץ' את גפני...כשדרעי בוחש ברקע.

$(function(){setImageBanner('d13a3383-24c4-4f1f-abd6-08aa20518624','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,45931,'Image','');})

אני מגדיר עצמי כסוציאל דמוקרט ולכאורה הרציונל של "קרן הארנונה" כחלוקה מחדש של משאבים לעידוד שוויון, אמור לקסום לי...
אלא כשהליברטיאני סמוטריץ' מפורום קהלת והסוציאליסט הידוע גפני חוברים יחדיו. ודרעי ברקע דוחף בלהט... שווה לבדוק. והתוצאה מדאיגה ומקוממת.
אבל, יש לי גם הצעה חלופית ליצירת הכנסות וחלוקה שוויונית של הארנונה. נראה אותם...
ערוך מחדש 16.5

ארכיון, צילומי מסך

"קרן הארנונה" או "גזל הארנונה"? סיפורי סמוטריץ' את גפני...ובל נשכח את דרעי

ראו באיזה זלזול ודורסנות מתנהלים דיוני ועדת הכספים לאישור החוק הזה:

חשוב להבין, בניגוד ל"סיפורי סמוטריץ את דרעי" כי הנושא כלל לא קשור לצדק חברתי וחלוקה שוויונית. והראיה לכך היא שלפתע לא מדובר כבעבר ב"סיוע ליישובים חלשים"  ברוח סוציאל דמוקרטית, אלא ב"עידוד הבניה למגורים" וחלוקת ההכנסות לפי מספר היתרי הבניה למגורים.  הפלא ופלא, כך אין "סכנה" שיצטרכו להפריש מהכנסות הקרן ליישובים ערביים חלשים, כי שם אין בכלל היתרי בניה , לפחות לא חוקית, בהיעדר תוכניות מתאר ותשתיות. וגם, מדוע שיישוב מצליח כלכלית בשטחים פטור מלסייע לחלשים?... 

אני בעד שהממשלה מתקציבה תתעדף פריפריה גאוגרפית וחברתית ותסייע לרוכשי דירות שם הרבה יותר מאשר באזורי ביקוש. אבל לא שתפגע ביכולת רשות מקומית כלשהי להשתמש בהכנסותיה כדי לשרת את תושביה. בל נשכח שמי שרכש דירה בעיר מצליחה, שילם וישלם שנים הרבה יותר תמורתה ממי שרכש ביישוב חלש. כאשר חלק משיקוליו הוא הרצון ליהנות מרמת שרותים גבוהה ובעיקר חינוך. ולשם כך הוא מוכן גם לשלם יותר על השרותים הפרטיים בעיר אמידה בהשוואה לפריפריה (השוו מחיר מטפלת בנס ציונה ובנתיבות...) . הוא מוכן בלית ברירה גם לבלות בפקקים שהממשלה לא עושה די לצמצומם וכך הלאה.

ואז באה הממשלה שלקחה  ממנו מיסים על הדירה פי שתיים שלוש מאשר מהתושב בעיר החלשה והיא שומרת בכיסה את פערי המיסים הללו, ומחלקת כספים לא לה...אך עתה מתעתדת לפגוע באיכות חייו וברמת השרותים שהעיריה שלו תוכל לתת לו, עם התרוצים המגוחכים האלו, כאילו מדובר בעידוד הבניה למגורים. וזו שטות מוחלטת, מכיוון שעסקים ייפתחו היכן שיש כדאיות כלכלית וקהלי יעד וכנגזרת מכך נמצא הביקוש לבניה לעסקים. אף ראש עיר שפוי לא יצמצם בנית משרדים, לדוגמה, רק בשל ה"קנס" של קרן הארנונה, כי גם לאחריו עדיין משרדים עולים לעיריה הרבה פחות ממגורים. 

אם הממשלה רוצה לעודד בניית משרדים בפריפריה תתכבד ותטיל מחדש מס רכוש על כל נדל"ן שאיננו למגורים ותיתן במקביל פטורים ממנו בפריפריה. וזו רק אפשרות אחת.. 

ולפני שהממשלה מטיפה מוסר לרשויות החזקות, בואו נזכיר כמה עובדות:
 ראשית, הרשויות החלשות סובלות בין היתר ממעגל קסמים לו אחראית הממשלה. כי לא די שיש בהן אחוז גבוה של משפחות חלשות, הרי שכתוצאה מכך הן נפגעות מאוד מירידה בהכנסות הארנונה בשל ההנחות שהן מחוייבות לתת להם מכח החוק בארנונה וגם בשרותים עירוניים רבים אחרים. לכן, אם הממשלה שוחרת צדק חברתי ולפני שהיא מכניסה יד לכיסן של הרשויות, עליה ראשית לכל לשפות את כל הרשויות שקל תמורת שקל על ההנחות הללו, כולן. כי לקבלן האשפה לא איכפת שהאשפה שפינה זה עתה נוצרה בבית מוכה עוני וגם חברת החשמל לא נותנת לעירייה (או בכלל) הנחות על צריכת תאורת רחוב בשכונה של מעוטי יכולת... רק כך יווצר בסיס שוויוני אחיד, כזה שגם יאפשר להן להיות יעילות יותר ולהתחנן פחות למענקים.

 ואם הממשלה מסכימה לכך, יש לי גם הצעה חלופית ליצירת הכנסות וחלוקה שוויונית של הארנונה. יש במדינה כמה וכמה אזורי תעשיה גדולים, כאלו שמחוץ לערים ואין בהם כלל מגורים. ראו לדוגמה חולון, פתח תקווה ועוד. אני בעד שתוקם לכל אזור כזה, שיש לו מאפיינים וגבולות גאוגרפיים ברורים, מינהלת אוטונומית שתנהל אותו מונציפלית, תגבה מהעסקים ארנונה ע"פ חוק ואת העודף על ההוצאות, תחלוק שווה בשווה, לא 28 אחוז, 50 אחוז.. בין הרשות שהאזור בשטחה, לבין הקרן ובלבד שהקרן תפוקח גם ע"י מרכז השלטון המקומי והכנסותיה תיועדנה להשקעה בחינוך ורווחה ברשויות חלשות, מכל הסוגים. כן, גם ערביות...

ואם תרצו,  יש לי עוד הצעה עבור הממשלה, כל ממשלה שתהיה. הקימו קרן שתושתת, רק על רבע מעודפי ההכנסות למדינה ממע"מ ומס רכישה  (ונוותר על מס ההכנסה מהקבלנים..) מענף הבניה כולו, ביחס לפער בין מחירי הדיור למדד המחירים לצרכן. כן, רק מהגידול היחסי. ולדוגמה. מחיר דירה כלשהי שהיה 3 מליון ש"ח, עלה בשנה נתונה ב10 אחוזים שהם  300 אש"ח, אך המדד עלה רק ב2 אחוזים שהם 60 אש"ח.

התוצאה היא שבשל חוסר היכולת, או אי הרצון  של הממשלה לפתור את בעיית הדיור, היא נהנתה מתוספת מיסים ישירה ומיידית של מעל 50 אש"ח מתוך אותם 240 אש"ח שווי ההתייקרות החריגה במחיר דירה יחידה, בשנה אחת . הבנתם? 

קחו  את ה50  אלף הללו, ותעבירו ל"קרן לצדק חברתי". ובהינתן שב2021 +2022 נמכרו בארץ כמאה אלף   דירות חדשות, הרי שגם אם אותו הגידול במיסים לדירה אחת איננו 50 אש"ח אלא רק 35 אש"ח, עדיין יהיו בקרן בערך כ3.5 מיליארד ש"ח רק לשנתיים אלו.. ועוד לא נגעתי במס רכישה מנופח על רבבות דירות מיד שניה שנמכרות כל העת ובמס הכנסה הנוסף על רווחי הקבלנים כתוצאה מכך.

נראה אתכם..

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה