"שוד הפנסיות הגדול" של משרתי וגמלאי הקבע. מי מפחד מעובדות?

$(function(){})

שר הבטחון גנץ נלחם למען "תוספת הרמטכ"ל והותקף מכל עבר. ואכן הויכוח הציבורי סביב שכר ותנאי הפרישה של אנשי הקבע בהחלט מוצדק, אך היה כדאי שהתקשורת תטרח להציג עובדות מדוייקות ורקע מלא. על מה מדובר ומה מבין להערכתי הציבור- מהמידע התקשורתי החלקי.

במי ובכמה מדובר? ב30 מליון ש"ח לשנה או מיליארד?.. וממה נובע כל הסיפור...
אבי בן דוד מנסה לעשות לכם סדר.

אריאל חרמוני מ. הביטחון

במה ובמי מדובר: 

כבר שנים רבות, לפחות 40 שנה ובאופן לא חוקי, מוסיף צה"ל לפורשים לגמלאות, בין ארבע לעשר שנות וותק -מעל לוותק הקיים שלהם. השיטה מסובכת ואמורה היתה לתעדף לוחמים ומי ששהו זמן רב יותר בשדה. אך נטען כנגדה כי התרחבה במשך השנים וכוללת כיום את כל אנשי הקבע הזכאים לפנסיה תקציבית.

המדובר באלו שפרשו ובעיקר הופרשו מצה"ל החל מגיל 43,  וכך הלאה - עד שצברו 35 שנות וותק (המעטים שצברו, בדרגות תא"ל אלוף בעיקר, או נגדים בכירים), שהקנו להם ממילא כמו לכל עובד 70 אחוזי פנסיה.(כמו שר הבטחון גנץ שלכן לא הוגדר כמצוי בניגוד עניינים, כי גימלתו לא מושפעת) .

השווי הממוצע של התוספת לטענת האוצר הינה כ16.7% תוספת לפנסיה. 

נזכיר כי לפנסיה תקציבית זכאים רק  משרתי קבע שהחלו את שירות הקבע ו/או שהתחייבו לשירות קבע בצה"ל (כגון עתודאים, תוכניתנים וכיוצ"ב) בטרם המועד הקובע שחל ביום 31.12.2003.  

דהיינו,כל מי שהתגייס לשרות לאחר תאריך זה כבר כלול בהסדר הפנסיה הצוברת (ולגביהם יש סיפור אחר שהינו "פנסיית הגישור" , אך לא לגביו היה הדיון בממשלה) וכתוצאה מכך התוספת האמורה חלה כיום על רבבות שכבר בגמלאות, ועל אלפים בודדים שיפרשו בשנים הקרובות ולא ימשיכו בשרות, כך שהכמות לא תלך ותגדל מעבר לכך.

מה קרה לפתע?

מה שקרה הוא שהתוספת שנועדה לתת לאנשי הקבע יותר אחוזי פנסיה, מאשר לעובד רגיל במשק הציבורי. וזאת מאחר ותקופת שרותם הינה קצרה יחסית ולרוב מסתיימת שלא ביוזמתם. תוספת בדיוק כפי שמקבלים נבחרי ציבור הזכאים ל3 אחוזי פנסיה לשנה... הינה למעשה "קומבינה" לא חוקית וכך נטען בעתירה לבג"צ שקרוב לוודאי תתקבל בקרוב.

ובהנחה שבג"צ יקבע זאת, הרי שכפועל יוצא מכך, יהיה לכאורה  בשנה הבאה על צה"ל לקצץ את התוספת לחלוטין ולחסוך כמיליארד ש"ח לשנה. אלא שכאן טמון הנעלם הראשון..

שאלה: מי מכם מאמין שבג"צ אכן יאפשר אפשר לקצץ ולפגוע בשכרם של מי שכבר פרשו? במדינה בה לא ניתן לגעת ולו בשערה משער ראשם של עובדים מאורגנים (ולטעמי טוב שכך) - קרוב לוודאי  תהיינה עתירות וייקבע לבסוף בבג"צ שמדובר בפגיעה בזכויות וכו'  ואפליה לעומת מגזרים אחרים במשק ואפילו כלפי גופי בטחון אחרים, החל מהמוסד והשב"כ וכלה במשטרה ובשב"ס. גופים בהם רוב המועסקים לא מופרשים מהשרות בגיל ארבעים פלוס, אך יש להם תוספות מלאכותיות לוותק, גם אם באחוזים נמוכים יותר...

ולכן טוענים שר הבטחון גנץ והרמטכ"ל כוכבי כי כל הקיצוץ יחול בסופו של דבר רק על המשרתים כיום ויחסוך הרבה פחות מהסכומים בהם מדובר, אלא בסך הכל 20-30 מליון ש"ח לשנה. ולעומת זאת יגרום לפגיעה מוראלית קשה, כך טוען הרמטכ"ל, בקרב הקצינים הצעירים שנענו לקריאת מפקדיהם להמשיך ולחתום ל"קבע ארוך" והחליטו להפוך את הצבא לקריירה. ובוודאי ירחיק את המתלבטים האם בכלל לחתום...

לכן בא צה"ל ודרש להפוך את התוספת לחוקית ולחלק מתנאי השכר הרשמיים ולא להמשיך ב"קומבינה" ואכן דרישתו התקבלה אף על דעת שר האוצר ליברמן שמן הסתם מכיר היטב את החומר.. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

ועכשיו, חמושים במידע עובדתי זה, תוכלו לגבש דעה אם ומה מגיע ולמי ומדוע.

שמחתי לעזור.. .

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה