של מי הזכויות על צילומי החתונה שלכם? עם עו"ד דור נחמן מנס ציונה, המתמחה בזכויות יוצרים.

$(function(){setImageBanner('4ceec47a-b3f5-4bc3-8984-c7858fa22313','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45931,'Image','');})

של מי הזכויות על צילומי החתונה שלכם? שאלה טפשית? אז זהו, שלא לגמרי...
כי יש גם מקרים של צילומים מוזמנים, בהם אם לא סוכם אחרת, הזכויות שייכות לצלם !
זאת ועוד, על כל מה שלא העליתם בדעתכם בנושא זכויות יוצרים וקניין רוחני.

עם: עו"ד דור נחמן, שותף מנהל במשרד שוק-שקד, נחמן- עורכי דין, העוסק בתחומי זכויות יוצרים, סימני מסחר, הגנה על שמות בתי עסק, שמות מסחריים ומותגים, קניין רוחני, דיני אינטרנט וטכנולוגיה, לשון הרע והגנת הפרטיות ומשפט מסחרי-עסק

משה שי

של מי צילומי החתונה שלי?

הילדים התחתנו בשעה טובה, המון מזל טוב. החתונה הייתה מרגשת ושניהם קרנו מאושר. והתמונות? כמו שני שחקני קולנוע, הן היו מרגשות ומדהימות. האם הם יכולים לפרסם את התמונות מהחתונה שלהם למטרות מסחריות באתר אינטרנט שעוסק בהכנות לחתונה או באתר של האולם בו התחתנו לפרסום ושיווק האולם? מי הבעלים של תמונות החתונה שלהם? כך סיפר לי חבר שנשאל על ידי בני הזוג ולא ידע כיצד להשיב.

מתחתנים? עורכים אירוע משפחתי? ברית, בריתה או יום הולדת 70 לאמא? אתם מעוניינים שהאירוע המרגש יוסרט בצילום וידאו, בתמונות סטילס ואפילו צלמי מגנטים הזמנתם. מצוין. מי בעלי של הצילומים וצילומי הוידאו מהאירוע שלכם?

צילום אירוע משפחתי מספר סיפור. סיפור מרגש ועם הימים הופך גם לנוסטלגי. הצילום מקרין רגעי אושר, התרגשות ואהבה, מעלה זיכרונות ומצריך תזמון מדויק ורמה גבוהה של יצירתיות, מקוריות ואומנותיות על מנת שהצילום יתאר ללא מילים את האושר, ההתרגשות והאהבה – למעשה, את הסיפור של בני הזוג.

ככלל, חוק זכות יוצרים, מעניק ליוצר הצילום (כלומר, הצלם) את זכויות יוצרים ביצירתו וקובע כי צילום, שעונה על מספר תנאים, יוגדר כיצירה מוגנת בזכויות יוצרים. הגנת זכויות יוצרים מוענקת ביצירה מסוימת עם הולדת ביטוי היצירה. במילים אחרות, עם יצירת היצירה וכשמדובר בצילום עם הלחיצה על כפתור המצלמה.

ומהי אותה יצירה מוגנת? חוק זכות יוצרים מקנה לבעל זכויות היוצרים ביצירה מוגנת, אגד של זכויות כלכליות בלעדיות לו (כגון, הזכות להעתיק או ליצור עותקים מהיצירה המוגנת, הזכות להעמיד את היצירה לרשות הציבור, הזכות לשדר את היצירה, הזכות ליצור יצירה נגזרת מהיצירה המוגנת - כמו סרטון המבוסס על תמונות או ספר צילומים המבוסס על צילומים ועוד ועוד).

לצד אגד הזכויות הכלכליות ביצירה, החוק מעניק לבעלי זכויות היוצרים ביצירה מוגנת אגד זכויות נוסף, הקרוי אגד הזכויות המוסריות- הכולל שתי זכות. הראשונה, הזכות של הצלם ששמו ייקרא על גבי צילומו בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין. והשנייה, הקרויה הזכות לשלמות, קובעת שלא יוטל ביצירתו של הצלם פגם, שינוי צורה או סילוף וכן לא תעשה ביחס ביצירה פעולה פוגענית אחרת, שיש באלו כדי לפגוע בכבודו או בשמו של היוצר. הזכויות המוסריות להבדיל מהזכויות הכלכליות, הן זכויות אישיות ובלתי עבירות (לא ניתן להעבירן לאחר) והן תיוותרנה של היוצר גם אם הוא העביר את זכויותיו הכלכליות לאחר. את הזכויות הכלכליות ניתן להעביר באופן מלא לאחר כפי שניתן לעניינן רישיון שימוש בתנאים כאלו או אחרים. בעניין זה בהחלט ייתכן מצב בו הזכויות הכלכליות בצילום תהייה בבעלות של גורם אחר, אולם הצלם שצילם את הצילום - ימשיך להיות בעל הזכויות המוסריות בצילומיו.

ומה הקשר לאירוע החתונה או השמחה המשפחתית? של מי הצילום בעצם?

במקרה של צילום של אירוע משפחתי או אירוע פרטי אחר, החוק קובע שזכויות היוצרים בצילומים יהיו של המזמינים ולא של היוצר (הצלם שיצר אותם), אלא אם הוסכם אחרת בין הצדדים מפורשות או משתמע. כלומר, במקרה של צילום אירוע משפחתי או אירוע פרטי אחר בו לא הוסכם אחרת, הזכויות הכלכליות ביצירה הן של המזמין (לרוב בעלי השמחה) אך הזכויות המוסריות כפי שהוסבר קודם ימשיכו להיות בבעלותו של הצלם. לכן, גם אם בעלי השמחה יהיו בעלי היצירה, והם יחליטו לאפשר שימוש בצילום – במקרים רבים יהיה עליהם לתת קרדיט לצלם בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין וכן לשמור על הזכות לשלמות של הצלם ביצירתו.

בעניין זה אדגיש כי להבדיל מצילומים של אירועים משפחתיים או אירועים פרטיים אחרים, ברירת המחדל שנקבעה בחוק לעניין יצירות שנוצרו בהזמנה היא דווקא הפוכה ולפיה בעל זכויות היוצרים ביצירה מוזמנת הוא היוצר (כלומר, מי שהזמינו ממנו ויצר את היצירה) ולא המזמין – וזאת אלא אם כן הוסכם אחרת בין המזמין והיוצר, במפורש או במשתמע.

מדוע חשוב להסדיר את זכויות היוצרים או בכלל להתעסק בזה? הבנו, חוק זכות יוצרים וצילומים. למה זה חשוב לנו עכשיו, שיש לנו כל כך הרבה סידורים לפני החתונה, בזמן כל כך קצר.  

בעלות זכויות יוצרים בצילומי האירוע שלכם, היא לא עניין של מה בכך שניתן לוותר עליו ולא - לא מדובר בטרחה מיותרת. זאת מאחר ובהתאם לחוק רק בעל זכויות היוצרים ביצירה הוא בעל זכות תביעה לעניין הפרת זכויות ביצירתו. וסיבה נוספת היא שאנחנו לא באמת יודעים מה יוליד יום ואילו שימושים נרצה לעשות בצילומי החתונה או האירוע שלנו בעוד כמה שנים.

לעניין זכות התביעה, תארו מקרה בו משה או יוסי עושים שימוש בצילומי חתונה שלכם לפרסום אולם האירועים שלהם, שירותי התקליטנות שלהם או כל דבר אחר בלא הסכמתכם או שביום שמשי אחד מצאת את עצמך בשמלת הכלה על אוטובוס לפרסומת סלון כלות בלא הסכמתך -  באם אתם בעלי זכויות היוצרים בצילומי החתונה ייתכן ותוכלו לתבוע את אותם גורמים  בגין הפרת זכויות יוצרים ומלבד הדרישה להפסקת השימוש בצילומים והסרתם תוכלו גם לדרוש פיצוי כספי.

לעניין שימוש עתידי בצילומי החתונה או האירוע – כפי שהסברתי הזכויות הכלכליות בצילומים מוקנות לבעלי זכויות היוצרים ביצירה או למי שהבעלים הקנו לו רישיון מתאים. זכויות אלו כוללות את הזכות להעתיק את הצילומים, לפרסם אותם, לשדר או לבצע אותם בפומבי, לעבד אותם, ליצור מהם יצירות נגזרות וכן שימושים ופעולות נוספות.

בוא נניח ותרצו בעוד מספר שנים לעשות ספר צילומים, לפרסם את הצילומים למטרות מסחריות, או לעשות בהם שימושים כאלו או אחרים המוקנים לבעלי הזכויות בצילומים - באם אתם הבעלים אתם תוכלו לעשות ביצירתכם שימוש המוקנה לכם כבעלי היצירה. אולם היה ולא תהיו הבעלים, אם מאחר ולא הסדרתם זאת בהסכם עם הצלם או כי למעשה הוסכם ההיפך (שהצלם הוא הבעלים בצילומים), אז תאלצו לחפש את הצלם ולבקש את אישורו וייתכן שלימים הוא פשוט לא יסכים, לא תאתרו אותו או שתועלה דרישה לתשלום כספי נוסף.

בכל מקרה, מאחל לכם המון מזל טוב ובשעה טובה.

עו"ד דור נחמן, שותף מנהל במשרד שוק-שקד, נחמן- עורכי דין, עוסק בתחומי זכויות יוצרים, סימני מסחר, הגנה על שמות בתי עסק, שמות מסחריים ומותגים, קניין רוחני, דיני אינטרנט וטכנולוגיה, לשון הרע והגנת הפרטיות ומשפט מסחרי-עסקי.

המאמר מהווה סקירה משפטית תמציתית ואינו מהווה המלצה, עצה מקצועית, ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית ואינו יכול לשמש כתחליף להתייעצות עם עורך דין.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה