מורים ומורות, יש לכם כסף מיותר?.. אל תמשיכו לקרוא !

$(function(){setImageBanner('ac5df804-c6af-4823-9e81-6be7fe36e571','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45889,'Image','');})

אורטל דוידסון, רואת חשבון מבית "דוידסון פתרונות פיננסיים" מסבירה לכם על: זכויות הציבור – זכויות שמגיעות לציבור ושוות הרבה כסף.
והטור הראשון עוסק בכספים הרבים שציבור המורים והמורות זכאים להם, כהחזרי מס.

פרטי

בטורים הקרובים נעסוק בזכויות הציבור להחזרי כספים ממוסדות המדינה. לא משנה אם אתם שכירים בחרה קטנה או גדולה, עצמאים קטנים או בעלי חברות, המידע הזה רלוונטי אליכם יותר מתמיד, בייחוד בתקופת הקורונה.

בטור הזה נעסוק בזכויות המורים להחזרי מס – בחרתי להתחיל בפלח זה, שבעיניי מסמל יותר מכל תחום אחר, איך שליחות ממקום עבודה באה לידי ביטוי לפני הרבה פרמטרים אחרים. בעיניי מורים מועסקים במקצוע הכי חשוב שקיים היום, הם אלו שאחראיים על דור העתיד שלנו ומעצבים את אישיותו.

קצת רקע: כיום במדינת ישראל מועסקים מעל ל-150 אלף מורים אשר רובם משוייכים למשרד החינוך. למרות היותו גוף מסודר ומאורגן, אשר משלם למורים תנאי שכר בזמן הכולל: ימי חופשה, מחלה, דמי הבראה, קרן השתלמות, יציאה לשנת שבתון כו', בפועל חלק מזכויות המורים לא באות לידי מימוש מכמה סיבות עיקריות:

  1. תיאום מס - לא כל המורים מועסקים על ידי משרד החינוך באופן מלא, אלא מועסקים במשרה מלאה או חלקית על ידי קבלני הוראה כגון קרן קרב ודומיהם. יוצא כי מורים אלו מועסקים בפועל אצל 2 מעסיקים אשר ממעסיק אחד הם מקבלים זכויות מלאות ואצל מעסיק אחר אינם מקבלים את כל הזכויות. כאשר מועסקים אצל 2 מעסיקים ויותר יש לבצע תיאום מס על מנת להימנע מתשלום מס ביתר. אי ביצוע תיאום מס יגרום בוודאות להחזרי מס גבוהים בסוף השנה.

כמו כן, סיבה נוספת להחזר מס בקרב אותם מורים, היא שהמורה לא תמיד זוכר לעדכן את מעסיקיו בשינויים במצבו המשפחתי והאישי. כמו למשל ילד שנוסף למשפחה וכו'.
לכן, אם אתם מורים המועסקים בחלקיות משרה על ידי קבלן הוראה, כדאי שתדעו שבגלל האופי המשתנה של עבודתכם כשכירים בהוראה, מבחינת שעות עבודה ועבודה חלקית במהלך השנה, אתם עשויים להיות זכאים להחזרי מס. 

  1. טעויות בחישוב מס - מורים המועסקים במשרה מלאה דרך משרד החינוך עשויים להיות זכאים גם כן להחזרי מס. לדוגמא: חשבת השכר ביצעה טעות בחישוב המס או לחילופין המורה לא עדכן את חשבת השכר בשינוי בסטטוס המשפחתי והאישי שלו.
  2. יציאה לשנת שבתון - מס הכנסה מחושב על בסיס שנתי על כל הכנסתו של המורה באותה שנה. שנת מס במס הכנסה מחושבת קלנדרית (ינואר- דצמבר). ואילו שנת שבתון של מורה מחושבת מתחילת שנת הלימודים (ספטמבר עד לאחר חופשת הקיץ). יוצא שבחלק מהשנה משולם שכר מלא ובחלק של השבתון, משולם שכר חלקי. במקרה הזה הסיכוי להחזר מס הוא גבוה ומומלץ לבצע בדיקה על גובה החזר המס המגיע לאותו מורה בסוף השנה.
  3. עבודה כמורי קבלן ורצף תעסוקתי - כ-29 אלף מורים מועסקים על ידי עובדי קבלן ולא ישירות דרך משרד החינוך. אותם מורים עובדים לפי שעות, בחלקיות משרה ולא תמיד קיים רצף תעסוקתי בין מקומות העבודה. ריבוי מקומות העבודה ואופי העבודה המשתנה מגדיל את הסיכוי להחזר מס.
  4. משתנים האישיים – אולי הפרמטר המרכזי שמהווה הפסד כספי לציבור משלם המסיים בכלל ולמורים בפרט - אם זה עתה התווסף תינוק למשפחה ו/או אם סיימתם תואר ראשון או שני וכו' לא תמיד אותו מורה זוכר לעדכן את מעסיקו על שינוי זה. מצב זה יוצר באופן מיידי החזר מס.

אז, איך מבצעים את החזרי המס?
ניתן לחשב את החזרי המס באמצעות המחשבונים השונים הקיימים היום בשוק או לחילופין להיעזר באיש מקצוע. היום איש מקצוע טוב ידיע לשאול את השאלות הנכונות ולהפיק עבורכם את כל הטפסים מהמעסיקים השונים. (כך שאין סיבה לחשוש אם אתם לא זוכרים היכן הועסקתם בעבר).
ניתן לבצע החזרי מס 6 שנים אחורה, כלומר אם אנו נמצאים בשנת 2020 כיום ניתן לבצע החזרי מס עבור השנים 2014-2019.
במידה ובוחרים לבצע החזרי מס באופן עצמאי, יש לוודא כי באמת נמצא עבורכם החזר מס ולא חלילה חוב וכן לקחת בחשבון שמס הכנסה לעיתים טועה בחישוב התוצאה הסופית ואז עליכם לערער על תשובת מס הכנסה.

כאשר החזר המס מתקבל הוא מועבר ישירות לחשבונו הפרטי של המורה ויתווספו עליו ריביות והפרשי הצמדה...

אז..מורים יקרים...אתם עדיין כאן? לכו תבדקו עוד היום את החזרי המס המגיעים לכם ודרשו את זכויותכם מהמדינה.

שלכם,

אורטל דוידסון,

רואת חשבון מבית "דוידסון פתרונות פיננסיים"

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה