רשמים מכנס בנושא "אנשים עם מוגבלות בחברה בישראל - היכן אנחנו נמצאים/ות?". תמונת מצב ותוכניות לעתיד.

$(function(){setImageBanner('92ec0a3f-f950-43bd-a8de-9add3421d0cd','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45889,'Image','');})

המכללה האקדמית אשקלון קיימה השבוע כנס בנושא "אנשים עם מוגבלות בחברה בישראל - היכן אנחנו נמצאים/ות?", פרי שיתוף פעולה בין הפקולטה לעבודה סוציאלית במכללה ופרויקט "תקווה ישראלית" באקדמיה. בסיום הופיעה להקת "רוח חדשה", המורכבת מזמרים ומנגנים עם מוגבלויות

להקת רוח חדשה יחד עם ד"ר אוחיון צילום  גל אלטון

רשמים מכנס בנושא "אנשים עם מוגבלות בחברה בישראל - היכן אנחנו נמצאים/ות?". תמונת מצב ותוכניות לעתיד.

 
בכנס השתתפו חוקרים מהאקדמיה בארץ, שמחקרם עוסק בהיבטים של זמן ומרחב ביחס למוגבלות. המשתתפים מעולם האקדמיה והמקצוע עסקו בהיבטים של מוגבלות הנוגעים לפרט, למשפחה, לקהילה ולחברה בישראל, השילוב בתעסוקה, בצבא ובלימודים באקדמיה.

ד"ר שמעון אוחיון, ממונה תקווה ישראלית במכללה, פתח את הכנס והתייחס בדבריו גם לנושא שילוב של אנשים עם מוגבלות בהלכה היהודית ואמר: "על אף שבמשך כל הדורות ראינו יחס אמביוולנטי לאדם עם מוגבלות, פעמים היא מכילה ומשלבת ופעמים היא מדירה ומנחיתה אותו, בדורות האחרונים רואים פסיקה המשלבת את הדם עם מוגבלות בכל חיי הקהילה".

פרופ' שיר דפנה תקוע – דיקנית הפקולטה לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית אשקלון, סיפרה למשל על התאונה הקשה שעברה באסון הרכבת ברבדים לפני 17 שנים והתמודדותה עם מגבלות.

פרופסור שיר דפנה- תקוע צילום שי כהן

פרופ' גל מאירי, ממקימי המרכז הלאומי לחקר האוטיזם, הציג מחקרים חדשים בתחום. הפאנלים שהתקיימו נגעו במורכבות של תהליך ההכלה החינוכי, כאשר את החלק האחרון חתם אילון גולן, המתמודד עם מחלת ניוון שרירים נדירה. ד"ר מירי קריסי, מנהלת המרכז לנגישות אקדמית, המכללה האקדמית אשקלון, אמרה כי כמרצה וכמנהלת המרכז לנגישות אקדמית, היא הנחשפת מידי יום לסטודנטים עם מוגבלויות במטרה לסייע להם בשילוב מיטבי באקדמיה ובחברה ולכן "זה מרגש להיווכח בכך שההצלחות הקטנות המתרחשות באקדמיה גדלות ומשפיעות גם על החברה כולה".


איזה ממצאים הצגת בכנס ?
"הצגתי מחקר שביצעתי עם חוקרים נוספים בנושא תעסוקת אנשים עם מוגבלויות ובחן את חששותיהם של מעסיקים בהעסקת אנשים עם מוגבלויות ובמסגרתו פיתחנו כלי להערכת גורמים ישירים ועקיפים, הכולל את החששות מפני העסקת אנשים עם מוגבלויות. המחקר מהווה נדבך ראשון בזיהוי ובשינוי הגישה כלפי אוכלוסייה זו במקומות העבודה. המחקר הצביע על כך שניתן לצמצם את מידת החשש של המעסיקים באמצעות פיתוח סדנאות שתאפשרנה היכרות עם מוגבלויות מסוגים שונים ומתן כלים להתמודדות עם הקשיים הנובעים מהן, להכרת סוגי המוגבלויות השונות, למתן כלים ולהתמודדות איתן; צמצום העמדות השליליות והפחתת דעות קדומות כנגדן, העברת ידע למעסיקים בנוגע לזכויותיהם בקבלת השתתפות כספית מהמדינה ובביצוע התאמות נגישות".

עוד ציינה ד"ר קריסי כי היא מרגישה שחובתנו המוסרית כחברה היא להסיר את החסמים המקשים על אוכלוסייה זו ולנסות ולהנגיש עבורם את מסע החיים עד כמה שניתן. "כולנו צריכים לזכור כי כל אדם באשר הוא עשוי ביום מן הימים להתמודד עם מגבלה כזו או אחרת, שקופה או גלויה, במעגליו הקרובים או הרחוקים".

ד"ר יהודית אבולעפיה יו"ר ועדת ההיגוי של פרויקט "תקווה ישראלית" ומרצה בחוג לקרימינולוגיה במכללה: "יום זה עסק בנושא הנגוע בכולנו, קיימות מוגבלויות נראות וכאלו שקופות שיחידים בחברה נדרשים להתמודד עימם. פרויקט תקווה ישראלית כחלק מקבלת האחר והשילוב בין ה'שבטים' בחברה הישראלית, בשפתו של נשיא מדינת ישראל לשעבר ריבלין. חרט על דגלו גם את קבלת האחר – אדם עם מוגבלויות".

בסיום הכנס הופיעה להקת "רוח חדשה", המורכבת מזמרים ומנגנים עם מוגבלויות, שריגשה את הקהל עם שירים ישראלים והביאה לידי ביטוי כישרונות יוצאי דופן. 

קרדיט צילום של להקת רוח חדשה יחד עם ד"ר אוחיון: גל אלטון
קרדיט צילום של פרופ' שיר דפנה- תקוע: שי כהן, ראש מינהל טכנולוגיות מידע ודיגיטל, המכללה האקדמית אשקלון

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה