בוקסר VS גילה גמליאל... העירייה הגישה התנגדות למתקן מיחזור האשפה בשפדן

$(function(){setImageBanner('27ecebb2-098b-4929-8900-1884126e8315','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,48688,'Image','');})

עיריית נס ציונה הצטרפה לעיריית ראשל"צ והגישה לועדה המחוזית התנגדות לבניית מתקן טיפול באשפה המתוכנן לקום בשפד"ן, וזוכה לעידודה הנלהב של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, שמטילה את כל כובד משקלה לאישור מתקנים מסוגו.

העירייה דורשת: בחינה לעומק של מידת ההשפעה על זיהום האוויר, תחזיות הפליטה, וסכנות אפשריות מהמתקן בזמן שגרה ובחירום.
זאת כאשר נציג "הירוקים" סגן רה"ע נאור ירושלמי, שכינה בשעתו את הקמפיין נגד המתקן "פופוליסטי" - כלל לא שותף עתה בהחלטה..

היזמית חברת Zero Waste : הפרויקט קיבל את אישור המדינה לאחר ביצוע תסקירי סביבה ובטיחות מחמירים, לרבות עמידה בתרחישי רעידות אדמה ושריפות והוא יפוקח לאורך שלבי ההקמה וההפעלה ע"י המדינה וגורמי מקצוע כמו המשרד להגנת הסביבה ונציגי הרשויות.

ארכיון

כזכור לקוראינו, עלה נושא המתקן המתוכנן לקום בשטח שליד השפד"ן ומיועד לסילוק אשפה באמצעות מתקן ההופך את האשפה בשיטה אנאירובית לגז (ראו הרחבה בהמשך) בישיבת מליאת מ. העיר ושם הוחלט כי אגף הנדסה יבדוק את הנושא לעומק כדי לגבש את עמדת העירייה.וזאת, לאחר שהתוכנית כבר הופקדה למתן היתר בניה במחוזית, שם נתקלה בהתנגדות עירית ראשל"צ וקבוצת תושבים מהאזור. 

כמו כן טען בשעתו סגן רה"ע נאור ירושלמי מחזיק תיק איכות הסביבה בעירייה ומי שלמד היטב את הנושא בשעתו, כמנכ"ל הקואליציה של ארגוני ה"ירוקים" - כי מדובר דווקא בפתרון ידידותי לסביבה ... וכינה את חלק מהטענות הנגדיות כ"פופוליסטיות".

אולם דוברת העירייה הילה קרופסקי- עוזרי הודיעה עתה כי "עיריית נס ציונה הגישה היום לועדה המחוזית לתכנון ובניה את התנגדותה לבניית מתקן טיפול בפסולת המתוכנן לקום בשפד"ן,

לדבריה: העירייה נימקה את התנגדותה בליקויי בטיחות במתקן המתוכנן, קירבתו לריכוזי אוכלוסיה גדולים ביניהם תושבי העיר נס ציונה, גודלו של המתקן ובשל כך פוטנציאל הפגיעה הבריאותית. לטענת העירייה קיימים ליקויים בתסקיר הסביבתי אשר אינו מתייחס למפגעי חלקיקים מזהמים וגזים רעילים העלולים להגיע לריכוזי האוכלוסיה.

עיריית נס ציונה דורשת בחינה לעומק של מידת ההשפעה על זיהום האוויר, תחזיות הפליטה, וסכנות אפשריות מהמתקן בזמן שגרה ובחירום.

ולסיום- "עיריית נס ציונה תומכת בקידום פתרונות טיפול חדישים בפסולת, כל זאת תוך הבטחת ביטחונם ובריאותם של תושבי העיר נס ציונה".

רשת

מתקן מן הסוג המתוכנן:

אלא שבשעתו אמר לנו סגן רה"ע נאור ירושלמי בין היתר כי: התכנית שעל הפרק מנסה להתמודד עם כמויות הפסולת האלה, במקום להעבירן להטמנה. היא כוללת מתקן טיפול בפסולת בשיטה של "עיכול אנארובי". כלומר, פירוק הפסולת באמצעות חיידקים במתקן סגור, והפקת "ביו-גז" שמועבר לייצור חשמל. בכך תקטן מאד כמות הפסולת שתועבר להטמנה ותזהם את הקרקע, ויופק חשמל "ירוק" בתהליך שאינו כולל שריפת דלק מחצבי וזיהום האוויר שלנו."

הוא אף הבהיר כי "המתקן מתוכנן לפעול במבנים סגורים, בתנאים של תת-לחץ שנועדו למנוע יציאה של מזהמים וריחות. אגב, גם בוצת השפדן, שבמשך שנים רבות הוזרמה לים התיכון וזיהמה אותו, מטופלת כיום באמצעות השיטה של "מעכלים אנארוביים". אך מובן שניתן לצפות שמתקן בסדר גודל זה יגרום לבעיות סביבתיות ותחבורתיות, ויהיה צורך בהשגחה צמודה כדי שלא ייווצר כאן מפגע סביבתי חדש."

ואילו עתה, כשפניתי אליו, הגיב כך:

"לא שיתפו אותי בדיון, לא נחשפתי למידע שעמד בפני העיריה, ולכן אינני יכול להתייחס להחלטה. אומר עוד שזה מצער, מכיוון שיש לי רקע מקצועי עשיר בנושא וקשר ישיר לחלק ממקבלי ההחלטות בתחום - וגם לחלק מהמתנגדים האחרים."

ובין השורות ניתן לקרוא שלדעתו מדובר בהחלטה שגויה...

פרטי

סגן רה"ע נאור ירושלמי: לא יכול להתייחס להחלטה...

יצויין עוד כי ככל הנראה לאור טענות שהעלתה עיריית ראשל"צ בעתירה המנהלית שהגישה,  הרי שעל פניו  חלק ממניעי התנגדותה קשורים לשיקולים כלכליים שלה ולא רק לסכנות כביכול לבריאות התושבים. כאשר היא טוענת  בפנייתה לועדה כי המתקן ממוקם בשטח גלילי שאינו כפוף לשיפוטה ולא תוכל לפקח עליו (ולא חייב בארנונה לעירייה כלשהי...). מעבר לכך עיריית ראשל"צ טוענת במפורש כי המתקן האמור יתחרה כלכלית במתקן אחר שהיא עצמה עומדת להקים...

אך ברור כי שיקולים כאלו, ככל שהם  קיימים בראשל"צ, לא רלבנטיים לנס ציונה.

מחברת Zero Waste  המקימה את המתקן לטיפול ומיחזור פסולת ביתית נמסר: "במתקן של זירו וויסט כחלק ממיצוי הפסולת ומיחזורה לשימוש חוזר תשולב טכנולוגיה של עיכול אנרובי מהמתקדמות ביותר בעולם, ושכבר מיושמת באירופה באתרים דומים הנמצאים בקרבת אוכלוסייה. לא תתבצע במתקן כל שריפה של פסולת ואין כוונה לבצע שריפה כזו בשום שלב.

פרויקט זה, שאושר ע"י המדינה יצמצם באופן משמעותי את היקף הפסולת המוטמנת ויעמוד בכל התנאים המחמירים. יש לציין כי הפרויקט קיבל את אישור המדינה לאחר ביצוע תסקירי סביבה ובטיחות מחמירים, לרבות עמידה בתרחישי רעידות אדמה ושריפות והוא יפוקח לאורך שלבי ההקמה וההפעלה ע"י המדינה וגורמי מקצוע כמו המשרד להגנת הסביבה ונציגי הרשויות. הפעלת המתקן תביא לצמצום השימוש בתחנות מעבר ישנות ומזהמות הנמצאות בתוך הערים והישובים כיום."

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה