בית הכנסת בן ה60 ביד אליעזר עתיד ליהרס כחלק מה"פינוי בינוי". מה יעלה בגורל הקהילה? האם תקבל בית כנסת חליפי?

$(function(){})

רוצים תשובה? תלוי את מי שואלים...
היזמית סופי סרוגו מתחייבת כי ביהכ"נ לא ייהרס ללא פיתרון מוקדם. ואילו העירייה מסתפקת בהצהרות כלליות ביותר, לפיהן יהיה כמובן בית כנסת חדש בשכונה ולא מעבר לכך..
מה הפלא שהמתפללים מודאגים וחוששים כי לא יקבלו בית כנסת חליפי משלהם ובאותו סגנון ?

בתמונה: בית הכנסת, הגבאי בנימין ג'מיל יבל"א, במרכז אביו המנוח, מקים ביהכ"נ- מורי חיים זצ"ל.

פרטי

הערה: הכתבה עברה תיקון ושינוי לעומת הגירסה הראשונה.לאור הסברי היזמית שלא הובהרו בתגובתה המקורית די הצורך. 

בשכונת יד אליעזר מתקדם תהליך ה"פינוי-בינוי" של היזמית חברת סרוגו בבעלות סופי סרוגו והיעד הבא הינו בניין מס' 8 ברח' שאול המלך.

אלא שבמקום שוכן גם ביהכ"נ שהקים לפני 60 שנה מורי חיים ג'מיל ז"ל ובנו, בנימין ג'מיל הגבאי, הופתע לגלות בשבוע שעבר כי  הגב' סופי סרוגו, החלה בהחתמת הדיירים על הסכמה להסדר ה"פינוי בינוי", לדבריו, ללא ידיעתו...

וצריך לזכור כי אם 75% מהדיירים חותמים, ניתן לקבל צו מבית משפט  המאשר להרוס למרות התנגדות הנותרים. (חוק נכון ונבון לכשלעצמו).

אלא שכאן שוכן גם בית הכנסת כאמור. הוא אמנם מהווה מבנה לא חוקי, אך מאחר וחלפו שנים כה רבות, הרי שמצבו המשפטי מורכב ולולא ה"פינוי בינוי" אין סיכוי, כנראה, שמישהו היה מעלה על דעתו להורסו בשל האי חוקיות.

מעבר לכך, המבנה הינו לכאורה רכוש פרטי של משפחת ג'מיל, אך הם מזמן הצהירו וגם בפנינו, כי מבחינתם ביהכ"נ שייך לעמותה חוקית ומוסדרת בשם "אשכול נס ציונה" (וכי אין מדובר כלל בפיצוי אישי שייכנס לכיס פרטי כלשהו.)

לפני מספר ימים דיווחנו כי הם ואנחנו לא מצליחים לקבל תשובות ברורות לציטוט מהיזם.

אך בעקבות הפירסום, שלחה לנו הגב' סופי סרוגו הודעה מעניינת לפיה הם רואים פיתרון אפשרי בהקצאה כפיצוי לעמותה של המגרש עליו מוצב עתה מבנה המכירות שלהם לכשתופסק פעילותו וכי הדבר תלוי למעשה בעירייה ! (המבנה מוצב על קרקע עירונית "חומה" המיועדת לצרכי ציבור) .

אך מתגובתה (שתוקנה בהמשך ועודכנה)  עולה כי היזם אכן הכיר פורמלית באחריותו לפיצוי על המבנה בבניה חליפית מטר למטר ואף הוכנה טיוטת חוזה ברוח זו. כאשר היזם מתחייב שלא להרוס בטרם יושג הסדר !

וכך כותבת לנו החברה היזמית:

״ פינוי בינוי הוא פרויקט כלכלי חברתי אשר משביח את הערך הכלכלי של הדירות הישנות לרווחתם של התושבים המתפנים.

בית הכנסת, אשר נבנה באופן בלתי חוקי בתוך מחסן פרטי בחלק האחורי של הבנין בשאול המלך 8, אינו מיועד לשימוש ציבורי וגם מסוכן לבאי בית הכנסת משום שפועל ללא מערכות בטיחות אש כנדרש עפ״י חוק ומהווה מפגע אסתטי ובטיחותי הגובל עם הגינה הציבורית.

למרות זאת, לחברתנו אין כל כוונה להרוס את בית הכנסת בכפייה וללא מציאת פתרון הולם למיקום חלופי וחוקי אשר ישדרג את בית הכנסת ואת המתפללים בדיוק כמו שמשודרגים הדירות בשכונה.

חברתנו עומדת להגיש תב״ע, בתיאום ובהסכמה מלאה ותומכת מאוד של ראש העיריה שמואל בוקסר וצוות התכנון של מהנדס העיריה, אשר ממקמת את בית הכנסת במגרש אחר בתחומי השכונה כך שהשימוש בו יהיה גם למטרות ציבוריות ואז ניתן יהיה לעשות שימוש חוקי לבית כנסת. התב״ע, בסמכות הוועדה המקומית תוגש בשבועות הקרובים.

ככל והתב״ע לא תאושר מסיבות בלתי צפויות, דובר ותואם עם ראש העיריה על השימוש במגרש בו הוקם משרד המכירות כחלופה והכל באישור הוועדה המקומית.

חברתנו רואה בפרויקט גם השגת יעדים חברתיים לשינוי אמיתי בחיי התושבים בשכונה, די לראות בשלב הראשון שכבר אוכלס את השדרוג והתמורה יוצאת הדופן בערך הכלכלי שהם השיגו ובאיכות חייהם, בכדי להבין שאנחנו משנים ומגשימים את חלומם של התושבים. כך יהיה עם בית הכנסת הישן והמשמעותי והיקר לתושבי השכונה הותיקים ואנחנו מאמינים שבית הכנסת החדש יוקם לתפארת תושבי השכונה והעיר נס ציונה. בכל מקרה, בית הכנסת לא ייהרס לפני שתהיה וודאות לגבי מיקומו החילופי. ״

עד כאן התגובה. אך האם היא מהווה סיבה למסיבה עבור המתפללים?

זהו, שלא...

כי היזמית  אמנם נטלה על עצמה לדבריה אחריות והתחייבות פיננסית, מסויימת (מוכנה לממן בניה "מטר למטר") אך תגובת העירייה מאתמול, לה המתנו מספר ימים... – עדיין מעורפלת ואין בה כל בשורה של ממש למתפללים.

להפתעתי, למרות שדיווחתי בשאילתה שלי לעירייה על טענות היזם האמורות, היא לא מתייחסת כלל לסיכומים כאלו ואחרים עם ראש העיר, אם אכן היו, ואף לא על "השימוש במגרש בו הוקם מבנה המכירות כחלופה"

ראו התשובה:

עיריית נס ציונה מקדמת פרויקטים רחבים להתחדשות עירונית ביניהם את פרויקט פינוי בינוי ביד אליעד, זאת במטרה לחדש את פני השכונה ולאפשר לתושבים לשפר את איכות חייהם הן בבתיהם והן בסביבת המגורים. בית הכנסת המדובר נבנה באופן פרטי וללא האישורים הנדרשים. עם זאת, נמצאת העירייה בקשר רציף עם היזם על מנת למצוא פתרון ראוי לאוכלוסיית מתפללים כמו גם לשירותים ציבוריים נוספים הנדרשים בתחום השכונה, זאת מתוך ראיה כוללת לצרכים העתידיים של השכונה המתפתחת. השירותים המיועדים, יתואמו לצרכי האוכלוסייה הקיימת והאוכלוסייה החדשה אשר מיועדת להיקלט בשכונה עם תום הפרויקט.

מסקנה שלנו - העירייה תתכנן ותקים בית כנסת בשכונה, כמו מבני ציבור נוספים וטוב שכך. אך להתחייב שלעמותה תהיה לפחות זכות שימוש מובטחת במבנה לכשיוקם, ממש לא. ושימו לב למילים "יותאמו לצרכי האוכלוסיה הותיקה והחדשה". מילים שאולי מרמזות על חוסר נכונות  לתת עדיפות מראש לאוכלוסיה הותיקה...

אגב, ייתכן והתחייבות שכזו איננה חוקית. וכי יידרש הליך הקצאה וכו'. אך בעמותה – כך אני מעריך - יסכימו אולי לוותר, בתמורה להתחייבות מהעירייה להקצות להם את המבנה לכשיוקם, או חלק ממנו, בכפוף לכללי הנוהל הקיים (והם עומדים לדעתם בכללים).

כרגעהפתרון אותו הם דורשים  הינו זה: העירייה תקצה את המגרש, בו שוכן משרד המכירות, או מגרש אחר. הקבלן סרוגו ייתן להם בעתיד שרותי בניה בשווי מוסכם מראש, כפיצוי על הרכוש שיהרוס. ואת יתרת הסכום יגייסו מתרומות.

ועד לבניה, הם מבקשים שהקבלן יעמיד לרשותם בהשאלה ויציב במגרש האמור, לצד מבנה המכירות, קראוון קטן, באישור העירייה לחיבורו לחשמל ומים, כדי שרצף התפילה לא ייפסק לרגע.

מה הלאה?

בעמותה מדברים על יציאה למאבק ציבורי ואם נשפוט לפי כמות העניין שהכתבה המקדימה עוררה, הרי שלעזרתם יתגייסו אלפי תושבי השכונה בעבר שבית הכנסת הינו פיסה מחייהם, זכרונותיהם ונוף ילדותם.

 

מבזק חדשות נס ציונה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה