האם במכון וולקני איחסנו חומרים רדיואקטיביים בניגוד לחוק ? המכון מכחיש.

$(function(){setImageBanner('b25726ba-d278-4e1f-9975-4222fbe32b73','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,48688,'Image','');})

אתר התחקירים "שומרים" חשף א: 15 שנה שכבו חביות עם חומרים רדיו אקטיביים מסוכנים בשטח המכון ולא פונו לקמ"ג בדימונה כמתחייב בחוק !
המכון מכחיש וטוען: בשטחנו יש אתר לאחסון פסולת, שבו מורשית להישמר הפסולת. האתר עומד בכל דרישות ההיתר.

ויקיפדיה יגאל אלעד

באתר "שומרים" נטען כי הפסולת שנאספה היא תוצר של איזוטופים מסוג H3, C14 ו- P32. קרינת האיזוטופים הללו נחשבת אמנם לנמוכה יחסית, אך חשיפה אליהם - ובמיוחד לאיזוטופ P32 - מסוכנת, שכן היא עלולה לחדור דרך העור והאוויר לגוף ולגרום נזק לאיברים פנימיים. על פי דף מידע של אוניברסיטת ייל שבארה"ב יש לעבוד עם האיזוטופ רק מאחורי מסך בעובי 1.25 ס"מ ותוך שימוש בבגדי מגן. 

העובדה כי הפסולת לא פונתה לפחות עשור לאחר שהחלה הפסולת להיאסף, התגלתה כאמור רק במאי השנה בביקורת של המשרד להגנת הסביבה, והמכון התבקש לפנות את הפסולת הרדיואקטיבית באופן מיידי. למרות זאת ארגון העברת החביות על ידי מוביל מורשה ארך חודשים ארוכים. בתקופה הזאת מסר המכון, כי "אי הטמנת חביות אלו מהווה סיכון להתפרצות זיהום במקרה של שריפה". את הפינוי, אמורה לבצע חברת רותם תעשיות, החברה היחידה בישראל המוסמכת לעשות כן. 

מכון וולקני מגיב:

מכון ולקני מחזיק בהיתר עיסוק בחומר רדיואקטיבי או במוצר המכיל חומר רדיואקטיבי, הניתן לו על-פי החוק בפיקוח מעבדה מוסמכת והמשרד לאיכות הסביבה.
אחד מהמתקנים הכלולים בהיתר הינו אתר לאחסון פסולת, שבו מורשית להישמר הפסולת. האתר עומד בכל דרישות ההיתר. הפסולת המאוחסנת מפונה לקמ"ג, אחת לכמה שנים, ע"פ שיקולי נפח אחסון זמין ונפח פינוי מוצדק.

הפסולת נשמרת על-פי הרגולציה המתבקשת בחביות מתכת ייעודיות לשמירת פסולת רדיואקטיבית שנרכשות בקמ"ג שבתוכן שקיות פלסטיק ייעודיות.

יחד עם המעבדה המוסמכת, הוחל בדצמבר 2021 בתהליך התקשרות עם קמ"ג על מנת לפנות את הפסולת הקיימת. בבקורת של נציגת המשרד לאיכות הסביבה במאי 2022 היא עודכנה לגבי התחלת הליך הפינוי לקמ"ג, תמכה בהחלטה וציינה כי המתקן תקין ומועד הפינוי הקרוב תואם ל 8 לספטמבר.

יש לציין כי המקורות הפתוחים המשמשים בפועל למחקר הם ברובם איזוטופים קצרי חיים שלאחר חצי שנה אינם בבחינת רדיואקטיבים.
בחלק זעיר נעשה שימוש באיזוטופים, שקרינתם חלשה במיוחד ואינה עוברת דף נייר
ובפועל, רוב נפח הפסולת אינו רדיואקטיבי זמן קצר לאחר הכנסתו לחבית.
בעקבות מעבר לאנליזות חדשות שאינן מחייבות שימוש באיזוופים, נפח העבודה הרדיואקטיבית עם מקורות פתוחים הוא אפסי ולכן כמות הפסולת המיוצרת  אפסית

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה