האם ניתן לנבא את סיכויי התמותה של חולה? בבית החולים אסותא אשדוד אומרים שמעכשיו כן -

$(function(){})

 בעקבות מחקר חדשני שבוצע לאחרונה באסותא במשך 3 חודשים, ניתן לתת ניבוי מוקדם של הידרדרות אפשרית של מטופל.

צילום: אסותא אשדוד

המחקר החדש שנעשה בבית החולים אסותא באשדוד, ניסה לגבש מדד קליני אשר מורכב ממגוון סימנים חיוניים של החולה ונדרש לתת תחזית סטטיסטית להידרדרות. כאשר זוהה חולה שכזה, מטרת כלי העבודה החדש היא להתריע על הצורך בהעברתו לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ ובכך להציל את חייו.

החוקרים, איציק ברנט, האח האחראי וטניה לוקצ'בסקי, סגניתו במחלקה לטיפול נמרץ, ביקשו למצוא מודל המבוסס על מספר פרמטרים אובייקטיבים, ללא התחשבות במחלות רקע וגיל, וביניהם דופק, לחץ דם, ומצב הכרתי. לכל משתנה הוענק ניקוד מבוסס רפואית, כך שבסופו של דבר מתקבל ציון בין 1 ל-10.

כך הוגדר על ציר המספרים ערך, שקבלתו מחייבת פינוי מהיר של המטופל למחלקת טיפול נמרץ, טרם הידרדרות אפשרית, מתוך רצון להציל את חייו.

החוקרים בחנו את כלי הניבוי החדש על פני שלושה חודשים במחלקה פנימית א' בבית החולים אסותא באשדוד.

בתום תקופת המחקר נמצא כי מטופלים שקיבלו ציון נמוך מ-7 לבסוף מתו ב-14% מהמקרים, אך מרגע שהתקבל ציון של 7 ומעלה -  חלה עלייה ניכרת באחוזי התמותה ו-60% ממקבלי ציון זה מתו. על כן הסיקו החוקרים כי נמצא יחס ישיר בין ציון המודל לשיעור התמותה.

ברנט ששמח על התוצאות ואופטימי לגבי העתיד אמר כי "רצינו למצוא כלי חדש, מדויק ככל הניתן, אך פשוט. כלי שיוכל לעזור לנו לקדם התערבות טיפולית מוקדם ככל האפשר, לעזור למטופלים ולהציל את חייהם. מהניסוי שערכנו, הכלי מוכיח את אמינותו בצורה יוצאת דופן ולשמחתי בית החולים החליט לאמץ אותו. כולי תקווה שבתי חולים נוספים ילכו בעקבותיו, כך נוכל להציל את חייהם של רבים".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה