החל מהראשון באפריל: קנאביס לשימוש עצמי לא ייחשב לעבירה פלילית

$(function(){})

ועדת החוקה אישרה השבוע את הצו והתקנות לביטול הרישום הפלילי על שימוש עצמי בקנאביס - והחל מחודש אפריל, מי שייתפס עם כמות קנאביס לשימוש עצמי עד 15 גרם (למעט חיילים, סוהרים ושוטרים) לא יואשם בעבירה פלילית כפי שהיה עד כה, אלא ישלם קנס כספי בסך 500 שקלים. שימוש בקנאביס במקום ציבורי יגרור קנס של 1,000 שקלים

עישון קנאביס. אילוסטראציה: freepik

לפי הצו, משתמשי קנאביס לא יואשמו בדין פלילי, יבוטלו ההחרגה של אנשים עם עבר פלילי, האבחנה בין עבירה ראשונה לבין עבירות נוספות, והקנס על החזקה או שימוש במקום לא פומבי יוגבל ל-500 שקלים.

בהתאם לעמדת המשרדים הרלוונטיים, מההסדר יוחרגו חיילי צה"ל וכן סוהרים ושוטרים בשירות חובה. לגבי קטינים, נקבעה הוראת שעה קצרת מועד של שלושה חודשים כדי לגבש בהנחיית היועצת המשפטית לממשלה מתווה הלוקח בחשבון את ההיבטים השיקומיים והטיפוליים.

שר המשפטים גדעון סער שנכח בדיון, אמר: "המשפט הפלילי צריך להיות שמור לסטייה חריפה מהנורמה החברתית. לא צריך להפעיל את כל כובד המשפט הפלילי מול אזרחים נורמטיביים". 

עוד הוסיף סער: "ראינו חשיבות לתיקון התקנות שיש בהן קודם כל את 'הסור מרע' של החזרה אחורה לאכיפה פלילית של לפני מתווה ארדן, וגם כמה הקלות שקיימות בסוגיית הקנסות ובסוגיות אחרות, לעומת המצב הנוהג. התפיסה שלנו ברורה".

נזכיר כי הוראת השעה ("מתווה ארדן"), שלפיה הקנסות בגובה של 1,000 ו-2,000 שקלים למשתמשי קנאביס בתנאי שלא היה להם עבר פלילי ולא ביצעו עבירה נלווית, עמדה לפוג בסוף החודש. לאחר פקיעתה אמורה הייתה לחזור אכיפה פלילית מלאה, אך זה לא יקרה בשל אישור הצו בוועדת החוקה.

הנוהל החדש שייכנס בשבוע הבא יהיה ללא תנאים, כך שמי שייתפס עם כמויות של שימוש עצמי בלבד, לא יופלל, ויהיה ללא מגבלות או תנאים למעט במקרה שמדובר בחיילים, סוהרים או בני נוער שמוחרגים מהתקנות בשלב זה.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה