הטיפול בבעיית קמיני העץ לחימום והשפעתם הסביבתית עולה לרמה הארצית

$(function(){setImageBanner('08966dfb-6d76-4ded-a61d-e666b58b4876','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,48688,'Image','');})


מעל 200 נציגים, נבחרי ציבור ועובדי עיריות מרשויות מקומיות בכל הארץ, השתתפו היום בדיון פתוח ב"זום" בנושא זיהום האוויר הנגרם מקמיני עץ ודרכי התמודדות עם התופעה.
את הדיון ארגנו במשותף מרכז השלטון המקומי ומרכז השלטון האזורי (לשעבר "מרכז המועצות האזוריות"). ונאור ירושלמי, סגן ראש העיר, הציג בדיון את התהליך שעשתה עיריית נס ציונה, שקבעה "הנחיות מרחביות" האוסרות על הקמת קמינים חדשים השורפים עץ.

יחצ

בשנתיים האחרונות עלה נושא הקמינים השורפים עץ לחימום לכותרות בעקבות הגברת השימוש בהם, שייתכן ונבע מהסגרים הממושכים והצורך להישאר יותר בבית. תלונות של תושבים שעשן הקמינים מפריע להם, בין אם מטעמי בריאות או בשל פגיעה באיכות החיים, הגיעו לעיריות בכל רחבי הארץ. לאחרונה אף הוגשו בכנסת הצעות חוק הדורשות לאסור כליל את השימוש בקמינים השורפים עץ לחימום.  

בדיון היום הוצגו מספר מודלים של רשויות מקומיות להתמודדות עם התופעה וליצור איזון בין בעלי הקמינים לבין השכנים הסובלים מהעשן ומהריח. הובהר בו, כי בשלב זה אין אפשרות מעשית לאסור או להגביל את פעילותם של קמיני עץ. 

נאור ירושלמי, סגן ראש העיר, הציג בדיון את התהליך שעשתה עיריית נס ציונה, שקבעה "הנחיות מרחביות" האוסרות על הקמת קמינים חדשים השורפים עץ. נזכיר, כי לפני כשנה התקיימו דיונים בנושא בוועדת איכות הסביבה בראשותו של ירושלמי ובוועדה המקומית לתכנון ובניה בראשותו של חבר המועצה עמוס לוגסי, ובסופן התקבלה ההחלטה. אלא שההחלטה אינה מונעת את המשך פעילותם של קמינים קיימים. 

פרטי

בדיון היום הציגו מספר עיריות קמפיינים ציבוריים שיזמו כדי להעלות את המודעות למפגע, ולעודד את בעלי הקמינים להחליפם בדרכי חימום אחרות. לדברי נאור ירושלמי, גם בעיריית נס ציונה נשקלת האפשרות לקיים קמפיין כזה.  

השלטון המקומי לוחץ על המשרד להגנת הסביבה לקדם חקיקה ראשית שתיתן לעיריות סמכויות להתמודד עם התופעה. בדיון בנושא זה, שהתקיים לאחרונה בוועדת הבריאות של הכנסת, הציע נאור ירושלמי שהמשרד ינסח חוק עזר עירוני אחיד, שאותו יוכלו העיריות לאמץ, וכך יקבלו כלים פשוטים ואפקטיביים להתמודד עם הנושא.

חשוב להדגיש, כי שריפת עץ לחימום מסכנת את הבריאות. על פי דוח של ארגון הבריאות העולמי, חימום ביתי באמצעות עץ או פחם הוא מקור משמעותי לזיהום אוויר, ויש לו השפעות בריאותיות חמורות של תחלואה ומוות על רקע נשימתי. אוכלוסיות רגישות במיוחד לזיהום אוויר הן קשישים, נשים בהיריון ועובריהן, וילדים צעירים. בנוסף, תהליך השריפה של עץ מביא לפליטת גזי חממה שמחמירים את שינויי האקלים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה