הירוקים מנ"צ יוזמים הצעה חדשה לפיצוי בעלי הקרקע בגבעות הכורכר. ומה הקשר לשרה סילמן?

$(function(){setImageBanner('daccd188-24cd-4e77-815d-bffd9ec68f2e','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,48688,'Image','');})

סגן ראש העיר נאור ירושלמי וחבר המועצה גיל אנוקוב פנו במכתב משותף אל השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, עם הצעה חדשה ומעניינת, שאולי תאפשר סוף סוף את הכרזתו הרשמית של הגן הלאומי בגבעות הכורכר. 

סגן ראש העיר נאור ירושלמי וחבר ה

הירוקים יוזמים הצעה חדשה לפיצוי בעלי הקרקע בגבעות הכורכר

סגן ראש העיר נאור ירושלמי וחבר המועצה גיל אנוקוב פנו במכתב משותף אל השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, עם הצעה חדשה שאולי תאפשר סוף סוף את הכרזתו הרשמית של הגן הלאומי בגבעות הכורכר בנס ציונה

כידוע, חלק גדול מהשטחים בגבעות הכורכר נמצאים בבעלות פרטית, והדבר מקשה על קידום ההכרזה הרשמית של השטח כגן לאומי שיעבור לבעלות ולניהול המדינה.  כדי לעשות זאת יש צורך בהפקדת "כתבי שיפוי", שיבטיחו את פיצוי בעלי הקרקע במהלך ההכרזה על הגן הלאומי. 
אמנם "קרן שטחים פתוחים" של רשות מקרקעי ישראל אמונה על הנושא, אך המשאבים העומדים לרשותה אינם מספיקים לנוכח המשימות הרבות הניצבות בפניה.
במכתבם מציינים ירושלמי ואנוקוב, כי לפי הסכם שנחתם לאחרונה בין משרד האוצר לבין הקרן הקיימת לישראל, הקרן תעביר למדינה כ-6 מיליארד ₪ בשנים הקרובות, המיועדים למיזמים סביבתיים. השניים מציעים שחלק מכספים אלה ייועד לטובת פידיון שטחים פרטיים, כמו בגבעות הכורכר בנס ציונה, המיועדים להפוך לשמורות טבע וגנים לאומיים. לדבריהם, יש ברחבי הארץ לא מעט שמורות טבע מיועדות שנקבעו לפני שנים רבות, אך מעמדן טרם הוסדר סופית, והן נמצאות בסכנה מתמדת של פגיעה חמורה בערכים האקולוגיים בהן.
שטח הגן הלאומי המיועד בגבעות הכורכר הוא כ-800 דונם, מהם כ-600 בבעלויות פרטיות, המתחלקות בין מאות בעלים שונים. השטח נקבע כגן לאומי בתכנית המתאר הארצית כבר לפני 40 שנה, וייעודו אושר גם בתכנית המתאר המחוזית וגם בפסקי דין של בתי המשפט המחוזי והעליון. לדברי מומחים, מדובר באחד מאתרי הטבע המשמעותיים ביותר בשפלת החוף, הכולל מאות מיני צומח וחי, בהם עשרות מינים נדירים ואף "אדומים".
ירושלמי ואנוקוב מציינים גם, כי פיתוח גנים לאומיים ושמורות טבע הוא מהלך משלים לפיתוח פתרונות דיור בישראל שהם צו השעה. שטחי טבע בקרבת ריכוזי אוכלוסיה משפרים את איכות החיים ומשפיעים לטובה על בריאות הציבור, ובכך למעשה מהווים "תשתיות תומכות דיור", ומסייעים להשגת יעדים לאומיים. כך, בהשקעה קטנה יחסית ניתן להבטיח את קיומה של ריאה ירוקה גדולה ושטח פתוח ערכי ביותר במרכז הארץ, לטובת מספר עצום של תושבים שייהנו ממנו במטרופולין המתפתח במהירות של ראשל"צ – נס ציונה - רחובות – יבנה – באר יעקב.
לפני שנה בדיוק התקיים בועדת הכלכלה של הכנסת דיון ראשון מסוגו, שבדק את תפקודה של "קרן שטחים פתוחים", במלאת עשור לקיומה. הדיון התקיים ביוזמתו של נאור ירושלמי, שהדגיש בו את הצורך שהמדינה תממן את פדיון שטחים המיועדים לשמורות טבע, והציע כבר אז שקק"ל תשתתף במשימה לאומית חשובה זו. 
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה