חגיגה ל"ירוקים" ומפח נפש לבעלי קרקעות. 5,700 דונם, רובם בנס ציונה - יישארו לדורות "אזור נופש מטרופוליטני".

$(function(){setImageBanner('ab3ff906-3ad4-42b4-96ac-04539d1d0cae','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,48688,'Image','');})


ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון חזרה וקבעה כך, אחרי כשנתיים דיונים, ואימצה את דו"ח החוקר המיוחד אשר דחה את רובן המכריע של ההתנגדויות לתוכנית האנ"מ.
כמו כן נדחו הצעות לבניה למגורים במתחמים חדשים מצפון לשכונת העמק, וממערב לשכונת כפר גבירול.
למעלה מכך, הוועדה אף החליטה להוסיף לאנ"מ גם את המורדות המערביים של גבעת בית החולים הממשלתי בכפר אהרון, כולל חורשת האקליפטוסים. דהיינו תוספת של כ-90 דונם לשטח הפתוח, אך בתמורה לכך הוסיפה אחוזי בניה ב"משולש" שיופשר בשטח הגובל בצומת דרך הנפת הדגל- בית העלמין- נוה עמית.
ומה שבטוח זה שאת המגדלים החדשים למגורים ובהם כ3,000 דירות, נראה הרבה לפני שיוקם פארק נופש וטבע כלשהו באדמות האנ"מ...למגינת ליבם של רבים מתושבי כפר אהרון.

 

לאחר שנים של ויכוחים והתנגדויות, החליטה ועדת המשנה של הועדה הארצית לתכנון כי השטח הדרומי של נס ציונה, הידוע גם בכינויו הרשמי "אזור הנופש המטרופוליני" (אנ"מ) שהינו  בן כ-5,700 דונם, ישאר ברובו המכריע  שטח פתוח לדורות, ללא בניה למגורים. השטח האמור נמצא ברובו בשטחי נס ציונה ומיעוטו ברחובות.

השימושים המותרים באזורי הנופש המטרופולינים הם בעיקר חקלאות, שמורות טבע ויערות, מתקני ספורט, חניונים, גני ארועים, פארקי מים וגני חיות. 

יש לציין, כי התכנית וההחלטות החדשות עדיין צריכות לעבור אישור במועצה הארצית ולאחר מכן יידרש עדכון לתכנית המתאר המחוזית ותוכנית אב לשטח כולו.

תגובת העירייה להחלטות טרם נתקבלה, וכשתתקבל- נביאנה כמובן.

ארכיון

מימין ה"משולש" מסומן בתוכנית האזור. הקו השחור הינו כביש לרחובות שתכנונו בוטל בינתיים. משמאל מפת השטח המופשר

ומעט רקע:

בשעתו  קבעה הוועדה עקרונות תכנון לאזור הנופש המטרופוליני בהם שמירה על ערכי טבע ונוף בעלי חשיבות גבוהה; חיבור למערך השטחים הפתוחים הגובלים בתחום התכנית ובמרחב הסובב את האזור וכן הממשק עם המרקמים הבנויים; שמירה וביסוס של צירים ירוקים-נופיים וקישורם לערים הגובלות; הגדרת אזורים קולטי קהל לפעילויות ספורט, פנאי ונופש, הנשענים על המרחב הפתוח לטובת תושבי המרחב; שמירה על מעברים אקולוגיים עבור בעלי חיים ועוד.

במסגרת התוכנית אף נערך סקר אקולוגי מקיף שבחן את השטח המצויים בו ערכי טבע ייחודיים ואנדמיים, גבעות כורכר עם צמחייה ייחודית. בשטחים שבהם זיהתה התוכנית שטחים בעלי ערכיות גבוהה במיוחד, היא קבעה הנחיות מיוחדות, המדגישות את הצורך בשמירתם.

בתוכנית זו סומנו בצורה כוללנית למדי שטחים שמיועדים למתקני נופש, לפארק אקולוגי ושטחים פתוחים ל"ריאות ירוקות"-אך מדובר היה בסה"כ בתכנון רעיוני, בהיעדר מימון  לתכנון מפורט ומלא.

בהחלטה אף נקבע כי משטח האנ"מ יוקצו כ 15% לבניה למגורים, וזאת כדי שההכנסות מהיטלי השבחה יממנו את הפיתוח של האזור כולו, למטרות נופש וההחלטה לא תותיר את השטח שומם.

ואכן במסגרת תכנון אותם 15% למגורים, אושרו בינתיים תוכניות  לשינוי ייעוד לבניה של "המשולש" בשטח שגבולותיו הינן  רח' ויצמן ממזרח- רח' תרמ"ג ממערב, טירת שלום- בית העלמין- נוה עמית.  וכולו בשטח נס ציונה. כאשר המיקום נועד לחסוך בתשתיות בשל צמידות השטח לצירי התנועה המרכזיים. אך מצד שני ובניגוד לעמדתו של רה"ע המנוח יוסי שבו, בשעתו, ייצור רצף אורבני מלא בין נס ציונה לרחובות.

כמו כן התנגדו נמרצות לתכנון רבים מתושבי כפר אהרון הסמוכה שאף התארגנו בועד פעולה והגישו התנגדות. מה שלא הועיל להם, די כמובן.

ע"פ התכנון תיבנה שם שכונה בת למעלה מ-3,000 יחידות דיור, במסגרת תכנית המתאר המחוזית (תמ"מ) 37/21/3, חלקם בבניינים בני 16 קומות, בצפיפות רבה.

אלא שעשרות בעלי קרקעות פרטיות באזור, מרביתם במקור מטירת שלום, או מי שרכשו מהם, אשר ייפגעו מאוד כתוצאה מהפשרה שרירותית רק לחלק מהבעלים באנ"מ כולו, הגישו בשעתו סידרת התנגדויות. בשל כך מונה חוקר מיוחד לבדיקת ההשלכות על הטבע באזור ולא מכבר קבלה ועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ובניה, דו"ח עב-כרס של החוקר שהינו איש מקצוע בכיר, אשר במשך שנתיים בחן את כל ההתנגדויות לתכנית האנ"מ, בעיקר מצד הבעלים הפרטיים והעיריות הגובלות בשטח. החוקר דחה את רובן המכריע של ההתנגדויות, וחלק זה של הדו"ח נדון כבר בישיבה קודמת. 

השבוע, לאחר ההחלטה על הוספת 90 דונם במורדות ביה"ח הממשלתי לאנ"מ, אושרה גם המלצת החוקר המיוחד להוסיף בתמורה עוד אחוזי בניה ב"משולש" מה שמבטיח שגובה המגדלים בו עלול לעלות בקומה שתיים...

אלא שהפעם היו על הפרק גם הצעות לבניה למגורים במתחמים חדשים מצפון לשכונת העמק, וממערב לשכונת כפר גבירול. הגורמים הירוקים הגיעו מוכנים לדיון, והציגו שם עמדות ברורות ומתואמות, שבסופו של דבר תרמו לדעתם להחלטות חיוביות במיוחד מבחינתם  של הוועדה, אשר סירבה לאשר ההצעות בשל מה שהגדירה "ערכיותו הטבעית הגבוהה של השטח והחשיבות בשימור רצף השטחים הפתוחים בחלקו הצפוני של האנ"מ".

פרטי

לדברי סגן ראש העיר נאור ירושלמי, המלווה את תכנית האנ"מ מראשיתה לפני למעלה מ-15 שנים, החלטות אלה הן הישג חשוב למי ששומר על הטבע העירוני של נס ציונה. "מורדות בית החולים הם שטח ערכי ובו עשרות רבות של מיני פרחים וצמחים, חלקם נדירים, וכעת הם ניצלו מבניה", אמר. 

בהחלטה נוספת נקבע, שהליבה הערכית של השטח, המוכרת לציבור כאזור הגבעות ("גבעת האורנים", "גבעת החרובים" ו"גבעת התבלינים") מיועדת להפוך לשמורת טבע, וכמוה גם "גבעת ההכשרות", הצופה על האצטדיון העירוני ממערב. 

הוועדה גם החליטה לצמצם באופן משמעותי את השטח שמיועד לפיתוח עירוני ממערב לכפר גבירול, כך שיישמר חיץ של שטח פתוח בין השכונה לבין כביש מס' 42, שיאפשר מעבר אקולוגי.וכפי שאמר לנו נאור ירושלמי " גם כאן גבר האינטרס של הטבע על יוזמות לבניה". 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה