הצעת חוק של ש"ס - חצי שנת מאסר על נגינה ולבוש לא הולם של נשים בכותל

$(function(){})

אריה דרעי דוחף לקדם את החוק שבין השאר קובע - איסור הכנסת ספר תורה או לבישת טלית ותפילין בעזרת הנשים, לצד עונשים עבור אנשים שבאים בלבוש לא צנוע, או עבור אלו שעורכים "טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום". עוד נקבעו איסורים על נשיאת נאומים או הצגת שלטים במתחם ללא אישור של רב הכותל, וגם נגינה בכלי נגינה או השמעת מוזיקה בכותל יהיו עבירות שדינן מאסר.
נתניהו הגיב : "שוחחתי גם עם חבריי, ראשי הסיעות, ומקובל על כולם שהחוק לא יעלה כעת".

depositphotos

ביום ראשון הקרוב הייתה אמורה לעלות לוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק של ש"ס, שמטרתה להסדיר את הנעשה ברחבת הכותל – כולל הענקת סמכויות לרב הכותל לקבוע מה מותר ומה אסור. לפי ההצעה, מי שיפר את האיסורים הנקבעים – יידרש לשלם קנס כספי של עד 10,000 שקלים, או יישלח לעד חצי שנת מאסר.

בין השאר נקבע איסור הכנסת ספר תורה או לבישת טלית ותפילין בעזרת הנשים, לצד עונשים עבור אנשים שבאים בלבוש לא צנוע, או עבור אלו שעורכים "טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום". עוד נקבעו איסורים על נשיאת נאומים או הצגת שלטים במתחם ללא אישור של רב הכותל, וגם נגינה בכלי גינה או השמעת מוזיקה בכותל יהיו עבירות שדינן מאסר.

יו"ר ש"ס אריה דרעי דרש לקדם את הצעת החוק בהתאם להסכמים הקואליציוניים, ומעוניין להביא את ההצעה לאישור בקריאה טרומית לקראת דיון בבג"ץ שייערך על הדרישה מהמדינה לאפשר תפילות מעורבות ברחבת הכותל או לתת הכרה רשמית לעזרת ישראל המעורבת לצורך מתן אפשרות לקיים תפילות מעורבות בין גברים לנשים.

גורמים בש"ס אמרו כי דרעי חושב שאם הצעת החוק תקודם – המדינה תוכל לומר בבג"ץ כי היא מקדמת את הסדרת המקום בחקיקה, וכתוצאה אין מקום להתערבות שיפוטית.

יו"ר ש"ס אריה דרעי דורש שביום הראשון הקרוב תעלה לוועדת השרים הצעת חוק שסיעתו יזמה - ומטילה עונש של חצי שנה בכלא על מי שבין היתר יגיע בלבוש לא הולם או ינגן בכותל המערבי.

הסערה וההתקפלות: 

בש"ס תכננו להעלות בוועדת השרים ביום ראשון הקרוב הצעת חוק להטלת עונשים כבדים לפוגעים בכבוד הכותל המערבי, אך לאחר הסערה הציבורית שהתעוררה - החוק לבסוף לא יעלה בשבוע הבא בוועדת השרים וירוכך. 

הצעת החוק נכתבה כבר בהסכמים הקואליציוניים:

על פי המתווה שעבר בהסכמים הקואליציוניים, המטרה היא בין היתר להרחיק מהאתר גורמים חילונים או דתיים-ליברליים, כדוגמת "נשות הכותל", המבקשים בו חופש דת לעשות כמנהגם או חופש מדת, ולחזק את מעמדו של רב הכותל והמקומות הקדושים, המשליט בו קו דתי-שמרני.

ההצעה מקודמת על רקע הדיון המתוכנן להתקיים בבג"ץ בסוף החודש בעתירה המבקשת ליישם את מתווה הכותל שהוקפא ב-2017 ולפיו באתר תוקצה רחבה מרכזית לתפילות שוויוניות - לצד עזרות הנשים והגברים.

נשות הכותל אמרו בתגובה:

 "אנחנו נמשיך להתפלל כדרכנו, כפי שעשינו בשלושת העשורים האחרונים. עם זאת חייבים להבין: זוהי שעת חירום לכל מי שישראל יהודית ודמוקרטית חשובות לו, לכל מי שרואה ערך חשוב בשמירת הכותל המערבי כביתו של כלל העם היהודי. הכפפה מלאה של מנהג המקום לרבנות הראשית היא בניגוד מוחלט למצב הקיים ופוגעת אנושות בחופש הדת והפולחן של מתפללים בכלל ומתפללות בעזרת נשים בפרט.

"משמעות החוק היא שלראשונה ימנעו בחקיקה מנשים להתפלל בדרכן וכל מי שלא תסור למרותה של הרבנות פשוט תהפוך לעבריינית. העובדה כי ממשלת ישראל מתכוונת להוציא את תפילת נשות הכותל מחוץ לחוק ולאסור על מיליוני יהודיות ויהודים מלהתפלל כדרכם בכותל המערבי - היא שערורייה ואנו לא נעמוד מנגד".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב:

"לאף אחד יהודי, מכל זרם שהוא, אין בעלות על המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. הכותל המערבי שייך לכולם, לדתיים ולחילונים, לימין ולשמאל, ועלינו לשמור עליו כמקום המאחד בין כל חלקי העם. קורא לנתניהו - השאר את הפוליטיקה מחוץ למקום הקדוש לנו ביותר, אל תקרעו את הכותל מהעם היהודי".

 ח"כ זאב אלקין הגיב:
לבוש לא צנוע בכותל לדעת פקח רב הכותל, הבאת כלי נגינה, טקס לא לפי הנחיות רב הכותל ועוד חצי שנת מאסר? התחרפנתם?

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים, קרא לממשלה ולכנסת "להפסיק להרחיק את היהדות מהיהודים":

 לדבריו, הצעת החוק "תביא להפליה קשה של אוכלוסיות רבות בחברה הישראלית, ובראשן נשים, חצי מעם ישראל, ותביא לפגיעה נוספת בפער ההולך ומתרחב בין מדינת ישראל ליהדות התפוצות. סעיפי החוק חושפים באופן מובהק כי מטרת המחוקקים להפוך את רחבת הכותל המערבי, נכס צאן ברזל של כל העם היהודי, לבית כנסת חרדי גרידא".

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, אמר בתגובה להצעה:

"העבריין המורשע דרעי כנראה מחפש שיתעסקו במשהו שלא קשור לחקיקה בעניינו, ורוצה לסגור את הכותל ולהדיר ממנו ציבור ישראל ויהודי גדול, ולקרב אותנו להלכות שקיימות רק אצל אויבינו הגדולים ביותר. זו לא זעקת 'מדרון חלקלק', זהו רק קצה המדרון. אנחנו בסכנה ממשית להפוך לאיראן ואת הממשלה המשוגעת הזו חייבים לעצור".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה