זוכרים את חיילי האנזא"ק: בואו לקחת חלק בטקס חשיפת אנדרטת השרך הכסוף במושב גן שורק

$(function(){setImageBanner('1b1208cc-a655-4d76-85f6-928e9197b5f9','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,48688,'Image','');})

הכבוד הראוי - בואו לקחת חלק בטקס חשיפת אנדרטת השרך הכסוף במושב גן שורק לזכר החיילים מאוסטרליה וניו זילנד שנלחמו לשחרור ארץ ישראל מידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה. על דרכו של מפעל ההנצחה המכובד מספר יוסי אשד, תושב נס ציונה לשעבר.

זוכרים את חיילי אנזא"ק: בואו לקחת חלק בטקס חשיפת אנדרטת השרך הכסוף במושב גן שורק

מפעל הנצחה מכובד ויוצא דופן יחנך בתאריך 30.4.2023, בשעה 16:00, בנוכחות וורן דוסון ומשפחתו אשר יגיעו במיוחד מניו זילנד. וורן, צאצא של לוחם הקורפוס אנזא"ק II, תחת פיקודו של הגנרל ויליאם מלדרום, על מפעל ההנצחה מספר יוסי אשד, לשעבר תושב נס ציונה, שהגיע לכל העניין לגמרי במקרה.

אגב, לפני כשנתיים נרתם אתר נס ציונה נט לארגון החיפושים של קבוצת מגלי המתכות בראשות גן ארז, באזור בו נערך הקרב. ממצאי החיפושים פתוחים לציבור במוזיאון שהוקם במשרדי המועצה האזור גן שורק והוא פתוח לציבור. בחיפוש לקחו חלק גם תושבי נס ציונה ביניהם כמובן גם עומר שקולניק, בנה של חברת מועצת העיר מאיה פז שקולניק, שתרם מספר ממצאים מרתקים לאוסף.

אורחת נוספת בטקס, שכבר אישרה את בואה, תהיה שגרירת ניו זילנד במזרח התיכון שאישרה הגעתה במיוחד לטקס. השגרירה אינה מתגוררת בישראל. מקום שבתה הקבוע באנקרה שבתורכיה והיא מכהנת גם בירדן ובאזרביג'אן מלבד תורכיה.

וכך מספר יוסי אשד על המסע הארוך להקמת אנדרטת ההנצחה: 

לפני כחמש שנים, פגשתי את וורן דוסון. נפגשנו באקראי בניו זילנד, לאחר שאיבדנו את הדרך, הגענו במקרה למקום בו ראינו שלט עליו היה כתוב SARONA PARK, צילמנו את השלט, כעבור כמה ימים חזרנו למקום, ביררנו מי יכול להסביר את פשר הכתובת שעל השלט, ואז שלחו אותנו לבית העץ הגדול שהיה בשלבי בניה. וורן לא היה, אך ביתו אירחה אותנו עד שהגיע. ואז הוא נכנס, מרשים, רהוט דרמטי. הוא מיד הבין שקורה כאן משהו סינגולרי, יחיד במינו.

וורן סיפר כי השם שרונה אשר בחר ליישוב הכפרי שהקים בניו זילנד, נועד להנציח את זכר החווה של סבו המנוח, גר'אלד דאגלס דוסון, שנקראה כך על שם שרונה בארץ ישראל. לא יאומן כי יסופר.

בימים שלאחר מכן, פתחנו יחדיו תיבות של מזכרות שהיו ב"בויעדם" ושם נחשפנו לחלקו של הסב בקרב הגדול של 14.11.1917, קרב "עיון קרא" [עין הקורא] דרך המזכרות ששלח הסב מארץ ישראל למשפחתו בניו זילנד.

כעבור חודשיים כבר הגיעו וורן ורעייתו רובין, לישראל כאורחים שלנו. אז התחלנו במסע המשותף המופלא שלנו להעלאת זכרו של אותו קרב מתהום הנשיה והנצחת חלקם של הלוחמים הניו זילנדים האמיצים שלחמו בשנים 1916-1918 במסע המלחמה הבריטי לשחרור ארץ ישראל מהשלטון העות'מאני.

מחלום למציאות והנצחה ראויה ללוחמי גיסות הצבא האוסטרליים והניו זילנדיים - Australian and New Zealand Army Corps

במהלך הדרך הצטרפו אלינו אנשים רבים וטובים בניו זילנד ובישראל. יחדיו הצלחנו לממש חלום משותף: הקמת אנדרטת זכרון להנצחת זכר הלוחמים הניו זילנדים בכלל וחללי אותו קרב בפרט, אנדרטה שתהווה העתק של זאת המוצבת בשרונה בניו זילנד.

מימון הקמת האנדרטה נעשה כולו מכספי תרומות של אזרחי ניו זילנד ותוך התגייסות מדהימה של מתנדבים רבים. החזון שבבסיס הקמת האנדרטה הוא כי היא תשמש כפינת ההתייחדות של הניו זילנדים בישראל, מקום שכל ניו זילנדי שיגיע לבקר בארץ הקודש לא ירצה להחמיץ.

ועד מושב גן שורק והמועצה האזורית גן רוה הבינו את עוצמת האירוע ונרתמו לעזרה. אנו מודים להם מאוד.
ביום 30.4.2023, בשעה 16:00, בנוכחות וורן דוסון ומשפחתו אשר יגיעו במיוחד מניו זילנד, נסיר את הלוט מעל האנדרטה המרשימה שהיא תאומה זהה לזאת המוצבת בשרונה ניו זילנד, ונחדש את ההנצחה ממש באתר בו התחולל הקרב. נשמח להשתתפותכם.ן בטקס.

יוסי אשד עם אשתו מיכל עם וורן דוסון.

 ראש ועד מושב גן שורק, יצחק סמינה שמהיום הראשון נרתם למהלך הקמת האנדרטה

וורן דוסון בסמוך לשלט הנצחה ללוחמים עליהם נמנה סבו גר'אלד דאגלס דוסון

עומר שקולניק תושב נס ציונה, ההיסטוריון הצעיר של עירנו, טס לניו זילנד והתקבל בכבוד אצל וורן דוסון בשרונה פארק ניו זילנד בחודש דצמבר 2022

עובדים בשטח מימין יוצר האנדרטה ישראל פרימו ראש מועצת גן רוה שלמה (מוני) אלימלך ויצחק סמינה ראש ועד מושב גן שורק ויוסי אשד הצלם

טקס חשיפת אנדרטת השרך הכסוף במושב גן שורק ביום 30.4.2023 שעה 16:00.

התגובות של משפחת דוסון ברשת החברתית מרגש ומחמם את הלב

 בני הזוג דוסון ואשד בניו זילנד, מפגש אקראי שהוליד חברות אמיצה

התגובות ברשתות החברתיות למפעל ההנצחה לחיילי האנזק

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה