חברת "פייטון"בעירנו, האנונימית כמעט, שוברת שיאי הצלחה.  

$(function(){setImageBanner('fdaa8b9d-f97f-4eff-80d3-07b2ce2d45d7','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,48688,'Image','');})

פייטון הינה בעלת מפעל ייצור טכנולוגי מתקדם,ברח' העבודה 3. מפעל שאיננו "הייטק" קלאסי, המעסיק כ150 עובדים וכבר שווה כ120 מליון יורו, כאשר המניה שלהם זינקה במעל -300% בחמש שנים – וצפויה לה המשך נסיקה..

יחצ

(צילומים: מתוך סרטון של החברה)

תתפלאו, זו איננה חברת "הייטק" אלא חברה שבבעלותה עשרות שנים מפעלי ייצור (בארץ ובסין) למוצרים ספציפיים הדורשים איכות עילאית כמעט ומיד נרחיב לגביהם ומזכירה לדעתי במובנים רבים את חברת "ישקר" שהגיעה לשווי עצום מייצור כלי חיתוך מדוייקים. לא הייטק, אבל בהחלט טכנולוגיה מדוייקת.

אלא שבניגוד ל"ישקר" חברה זו נחבאת אל הכלים, ובעליה מאמינים ככל הנראה בקביעת חז"ל לפיה "אין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין"..

לכן, לא תמצאו ראיונות עם הבעלים והמייסד דוד יטיב ואף לאחר שהצלחתי להשיג אותו טלפונית, (משימה לא קלה...) סירב בנימוס להתראיין ורק הצהיר כי "אנחנו אוהבים את נס ציונה ומאוד מרוצים להיות כאן"...

פייטון היא חברת אחזקה, העוסקת בפיתוח, ייצור, מסחר ושיווק של שנאים מגנטיים, באמצעות החברה הבת (66.2%) פייטון פלאנר מגנטיקס, שנסחרת בבורסת יורונקסט לפי שווי של 120 מיליון יורו. והיא הצליחה לצמוח בהכנסות תוך שיפור עקבי ברווחיות, עם שיעור רווח תפעולי של כ-25% .

למעשה היא מעין "בוטיק" שמתכנן ומייצר שנאים פלאנריים, והיא ידועה כמובילת השוק של שנאים פלאנרים (שנאים מישוריים/שטוחים) . אלו הם שנאים זעירים בעלי טכנולוגיה ייחודית, העובדים בתדר גבוה. בניגוד לשנאי רגיל, שמגיע למשל עם מחשב נייד, שנאים פלאנרים מספקים יתרונות כמו המרת חשמל ביעילות של 99% לעומת 90%-95% בשנאי רגיל, עבודה בתדרי חשמל גבוהים, משקל קל מאוד והפצת חום נמוכה. הם עולים פי שניים ולעתים פי שלושה משנאים רגילים - ולכן עד לפני כמה שנים הם התאימו בעיקר למכשור חשמלי תובעני כמו מכונות חיתוך בלייזר, מטוסים ומכשור רפואי.  כיום השנאי  משתלב במגמה העולמית למזעור רכיבים אלקטרוניים. לשנאי הפלאנרי יש יתרונות בתעשיית הרכב, שבה מנסים להפוך את השנאים לכמה שיותר קלים. למוצרים הללו יש ביקושים גם בתעשיית החלל והתעשייה הביטחוניות ונרחיב בהמשך.

 

אגב, היא מייצרת גם שנאים קונוונציונלים, הגדולים פי 10 מהשנאי הפלאנרי המתקדם. אך בעוד שהייצור ה"פשוט" הועתק למפעל בסין, הליבה ההנדסית והמחקרית והייצור המדויק יותר, נמצאים כאן במפעל, השוכן ברח' העבודה 3,. מפעל שבוקר בוקר נבלעים בין קירותיו כמאה וחמישים עובדים, מרביתן נשים, כשרק כעשרה אחוז מהם תושבי עירנו ויתרם מגיעים בהסעות מאורגנות. המפעל נחשב למקום עבודה הוגן וככל ששמעתי מאחד העובדים בו, אין בו כמעט תחלופה.

פייטון נמצאת בשליטת משפחת יטיב (51%), המתגוררת בניר צבי ומתרחקת באדיקות מאור הכותרות. כאשר יתר המניות נמצאות בשליטת קרנות וחברות השקעה שונות, שללא ספק מרוצות מההשקעה בה. היא הוקמה לפני כ25 שנה, ע"י 3 שותפים, מהם נותר כיום רק מייסד החברה דוד יטיב אשר פינה לפני כשנה את עמדת המנכ"ל לבנו דורון.

 

והמעניין הוא שלמרות שהיא עוסקת בתחום די "נישתי" עדיין האנליסטים צופים לה המשך צמיחה רציפה, מואצת וארוכת טווח, מאחר והשימוש במעגלי חשמל חשמליים תובעניים, מהסוג שמצריך שנאים פלאנריים, מתרחב לשווקים חדשים.

 דוגמה אחת היא שוק הרכב החשמלי, שבו היצרניות נאבקות להאריך את טווח הנסיעה ולקצר את זמן הטעינה. השנאים של פייטון מאפשרים חיסכון במשקל, המרת חשמל יעילה וחיסכון בעלויות. השנאים של החברה נמצאים כבר היום אצל יצרניות מובילות באירופה ובסין.

אבל זו רק ההתחלה. ב-2022 וב-2023 יצרניות רכב כמו פולקסווגן ו-BMW צפויות להשיק כלי רכב שמשתמשים בטרנזיסטורים מדור חדש, שמאפשרים תדר והספק טעינה עצומים. הטרנזיסטורים האלה אינם מאפשרים שימוש בשנאים רגילים, מה שמצריך פתרונות כמו שנאים פלאנריים.

שוק נוסף שצמיחתו מיטיבה עם פייטון הוא שוק הדאטה סנטרס של ענקיות הטכנולוגיה. חוות שרתים של אמזון או פייסבוק צורכת כ-50 מגה־ואט שעה של חשמל, וכמעט דורשת תחנות כוח משל עצמה.

בנוסף, ההוצאה הגדולה ביותר של חוות שרתים כזו היא חשמל. ברור למה גוגל תעדיף לשלם פי שלושה על שנאי פלאנרי, שיעיל יותר בהמרת חשמל, ומפיץ עשירית מהחום - ולכן יכול להחזיר את עלותו תוך כמה חודשים בחשבון החשמל ולא מפתיע שהלקוח הגדול ביותר של פייטון הוא חברה שמרכיבה את השרתים והמתגים עבור גוגל וענקיות טכנולוגיה נוספות. בהתאם, המכירות של פייטון במגזר זה גדלובקצב מסחרר של כמעט פי ארבעה בשלוש שנים.

ואנו נסיים באיחולי המשך הצלחה.

יחצ

דיון פנימי, ראו כמה נשים !

פייטון היא חברה קטנה יחסית המתמחה במוצרים תואמי מגמות טכנולוגיות מובילות כמו דאטה־סנטרים, רכב חשמלי ואנרגיה ירוקה - שכן היא מובילת שוק בתחום הנישתי של שנאים מיוחדים.

יחצ

 עובדים במפעל

החוזק של פייטון ניכר היטב במחצית הראשונה של 2020. למרות משבר הקורונה, היא הצליחה להגדיל את מכירותיה ב-9% ואת הרווח התפעולי ב-15%.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה