יום המודעות לשימוש במפעם (דפיברילטור) יצויין ב- 21.2.

$(function(){setImageBanner('1eaedcdf-f945-40cd-9a6f-fe2a069413f4','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,48688,'Image','');})


ב- 21.2.23 כולנו "שמים לב" כי כולנו יכולים להציל חיים, גם אם אנחנו לא רופאים

מצילים חיים ב-3 צעדים פשוטים: מתקשרים למוקד 101 מד״א, מבצעים עיסויים ומשתמשים בדפיברילטור.
.

מד,א


ב- 21.2.23 כולנו "שמים לב" כי כולנו יכולים להציל חיים, גם אם אנחנו לא רופאים

במסגרת יום הדפיברילטור שיחול ביום שלישי 21.2, יקיימו השנה מפעל הפיס, מגן דוד אדום ומרכז השלטון המקומי מיזם מודעות לאומי תחת הכותרת "שמים לב". המיזם יתמקד בהסברה על אודות הצלת חיים באמצעות שימוש במפעם (דפיברילטור), ובמסגרתו יפרסו ברחבי הארץ מאות עמדות הדרכה ותרגול תרחישי הצלת חיים במקרה של דום לב.

יחד עם מרכז השלטון המקומי, מפעל הפיס, מגן דוד אדום ואפליקציית "איפה דפי?" נוסד קמפיין מודעות ארצי, שהחל בפברואר 2022 וממשיך גם השנה, במטרה להעלות את המודעות לקיומם של מפעמים במרחב הציבורי ולקלות בה יכול כל אדם, גם ללא רקע רפואי מוקדם, להשתמש בהם על מנת להציל חיים.

בימים אלה, מקים מד"א למעלה מ-200 עמדות הסברה והדרכה ברחבי הארץ, בהן חובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום ילמדו את הציבור הרחב כיצד לנקוט פעולות מצילות חיים הכוללות שימוש במפעם - במקרה של דום לב בסביבתנו הקרובה:
● זיהוי אירוע דום לב
● הכרת מיקום המפעם (דפיברילטור) הקרוב
● חיוג למוקד 101 של מד"א
● שימוש יעיל ומציל חיים במפעם (דפיברילטור)


השנה, במסגרת שיתוף פעולה נרחב עם משרד החינוך, מתנדבי הנוער של מד"א יעבירו הדרכות בבתי הספר בישראל. במקביל, חיל הרפואה בצה"ל ינחה לנוהל "עצור רפואי" לפיו עשרות בסיסי צהל יעצרו פעילות ויקיימו תרגולים על מכשיר המפעם. בנוסף, למעלה מ-100 רשויות מקומיות ברחבי הארץ נרתמו לקידום המודעות בקהילה לצד מאות גופים שייקחו חלק בקמפיין.

המיזם החברתי "שמים לב", הוקם מתוך סיפורה האישי של ליהי קורין - שאביה דוד עבר דום לב במקום עבודתו ולא חובר לדפיברילטור ציבורי שהיה בסמוך למקום האירוע. המיזם "שמים לב" פועל בשיתוף "איפה דפי?" – פלטפורמה חברתית למיפוי דפיברילטורים, הכוללת אפליקציית מובייל ואתר אינטרנט לאיתור הדפיברילטור הקרוב ביותר מהמחשב או מהטלפון. המידע שנאסף נמצא תחת רישיון פתוח ופועל באופן התנדבותי, חינמי וללא מטרות רווח. המידע מסונכרן למערכת השליטה והבקרה של מד"א במוקד החירום 101.




מצילים חיים ב-3 צעדים פשוטים: מתקשרים למוקד 101 מד״א, מבצעים עיסויים ומשתמשים בדפיברילטור.

"לפני 4 שנים אבא שלי, דוד, עבר דום לב במקום העבודה, בחור בריא בן 64", מספרת ליהי קורין. "לצערי ברגע ההתמוטטות מישהו הניח לידו דפיברילטור, אך המכשיר לא חובר עד להגעת צוותי ההצלה. עבור אבא שלי, הדקות הללו היו קריטיות והוא נותר עם נזק נוירולוגי קבוע. המחשבה - 'למה היה ליד אבא מכשיר והוא לא חובר?' ממשיכה להדהד בי. עם הזמן הבנתי שהתשובה נעוצה ככל הנראה בחסם פסיכולוגי ושנדרש שינוי תודעתי עמוק אצל כולנו בנוגע לשימוש במכשיר. נושא דום לב בקהילה הוא בידיים שלנו והמשימה שלנו היא שכל אחד ואחת ידעו שבכוחם להציל חיים!"

רו"ח אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס: "לפני כשנתיים וחצי, מפעל הפיס השיק מיזם לאומי בשיתוף מד"א להצבת מכשירי החייאה (דפיברילטורים) במרחב הציבורי, במסגרתו נפרסו ברחבי הארץ, מחוץ לעמדות מפעל הפיס, 600 מכשירים מתקדמים בעלי תקשורת אלחוטית למוקד 101 של מד"א בהיקף השקעה של כ – 5 מיליון שקלים. הנגישות לעמדות קיימת גם כאשר התחנה סגורה. מפעל הפיס משקיע את כל רווחיו למען הקהילה והחברה הישראלית ואין מטרה חברתית נעלה יותר מהצלת חיי אדם. אנו שמחים להיות שותפים במיזם החברתי 'שמים לב' גם השנה, ויחד עם מרכז השלטון המקומי ומד"א - נהיה שותפים מלאים להמשך העלאת המודעות לנושא".

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס: "השלטון המקומי עוסק יום-יום, בשגרה ובחירום, בביטחון האישי ובאיכות החיים של תושביו, תוך מתן דגש מיוחד על הצלת חיי אדם. המעורבות שמגלות הרשויות המקומיות בתחום בריאות הציבור רק הולכת ומתחזקת, וראינו זאת ביתר שאת במהלך משבר הקורונה. זו זכות עבורנו להיות שותפים במיזם חשוב זה 'שמים לב' שפונה לכל אזרח ואזרח במדינה ומאפשר לנו לקחת חלק בהעלאת המודעות, בהדרכה, בהצבת מכשירים נוספים במרחב הציבורי, ובהגברת התודעה לנושא, ובכך לתרום להצלת חיים יקרים".

אלי בין, מנכ"ל מד"א: ״מכשיר המפעם הוא מכשיר קטן ופשוט להפעלה שניתן לשימוש על ידי כל אחד, גם ללא ידע רפואי מוקדם או ניסיון ובאפשרותו להפוך טרגדיה לנס גדול. בשנים האחרונות, פועל מגן דוד אדום יחד עם מפעל הפיס, הרשויות המקומיות ושותפים נוספים על מנת להנגיש את המכשיר לכל אזרח במדינה ולהעמיק את הידע בנושא במטרה להציל חיים במרחב הציבורי. פרסנו עד היום אלפי מכשירי מפעם ואנו נמשיך ונפרוס עוד ועוד מכשירים במקומות ציבורים, בבנייני מגורים וברחבי הערים, המושבים והכפרים למען תושבי מדינת ישראל וזאת לצד אלפים מכונני מגן דוד אדום, עובדים ומתנדבים אשר מתניידים עם מכשיר מפעם צמוד ברכבם הפרטי או באופנוע החירום - על מנת לעזור ולהציל חיים בכל עת. אני מבקש להודות לשותפנו לדרך במפעל הפיס ולגורמים הרבים הנוספים שפועלים יחד איתנו במרץ למען הציבור ומסייעים בהצלת חיים. אני קורא לציבור להגיע לעמדות מגן דוד אדום שיפרסו ביום המודעות למַפְעֵם ברחבי הארץ וללמוד איך בעזרת מספר פעולות פשוטות ניתן להציל חיים."

במדינת ישראל מדווחים על כ-8,000 מקרי מוות בשנה כתוצאה מדום לב, מתוכם כ-50% מתרחשים מחוץ לכותלי בתי החולים. זוהי סיבת המוות השנייה בשכיחותה במדינה.

ב- 2008 חוקק "חוק הדפיברילטורים" המורה להציב מכשירי מפעם בכל מרחב ציבורי בו מתכנסים מעל 500 איש. למרות זאת המודעות הציבורית לפשטות השימוש במכשיר נמוכה ומספר השימושים בשנה עומד על עשרות בודדות. אחוז השרידות בישראל במקרה של דום לב בקהילה עומד על 4% בלבד, מספר הנמוך משמעותית מהממוצע העולמי (ממוצע ה-OECD עומד על כ-10%, ובחלק מהמדינות המפותחות מגיע עד כ-21%(.

באירוע של דום לב, מפסיק ליבו של אדם לפעום באופן סדיר וכתוצאה מכך זרימת הדם והחמצן לאיברי הגוף נפסקת. הדרך היחידה להשבת קצב הלב לפעילות תקינה היא באמצעות מכת חשמל, כאשר הגורם הקריטי בקביעת השרידות של אדם הינו מהירות קבלת הטיפול - בכל דקה הסיכוי להשיב את קצב הלב לקצב תקין יורד בכ-10%, כך שלמעשה יש לנו דקות ספורות בלבד לתת לאדם מכת חשמל. מחקרים מראים כי לאחר 4 דקות עשוי להתחיל נזק מוחי עקב חוסר זרימת חמצן למוח.

נוכח קריטיות הזמן, נמצא כי ביצוע פעולות החייאה שכוללות שימוש במכשיר מפעם ע"י עובר אורח המהווה את החולייה הראשונה בשרשרת הצלת החיים עד להגעת הפרמדיקים למקום מגבירה את סיכוי ההישרדות של המטופל.

זכי הלר
דובר מד"א

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה