כי מנס ציונה תצא גם בדיקת קורונה מהירה?

$(function(){setImageBanner('88e1b7b0-fcb5-48f6-af08-9477657c2e38','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,48688,'Image','');})



עד שהמכון הביולוגי מנ"צ יספק חיסון, קבלו מכשיר זיהוי נייד, שפיתחה חברת "ניוסייט" מעירנו ואמור לאבחן את הנגיף בדגימת רוק תוך פחות משנייה ! נבדק בפיילוט הנערך ב"שיבא" בימים אלו. והחברה תקים עם מרכז לחדשנות דיגיטלית ב"שיבא" חברה משותפת, לשיווק הפיתוח ברחבי העולם.

אב טיפוס של המכשיר

בבית החולים  שיבא בתל השומר, החלו להפעיל בימים אלה פיילוט לבדיקת קורונה שהתשובה אליה מתקבלת בתוך שניות, באמצעות ערכה ניידת מפיתוח ישראלי, המבוססת על קרני האור .

המדובר במכשיר זיהוי נייד, שפיתחה חברת הסטארט־אפ "ניוסייט" מנס־ציונה. הוא בגודל של עכבר מחשב, ומסוגל לאבחן את הנגיף תוך פחות משנייה באמצעות דגימת רוק, אשר מוכנסת לחריר במכשיר, הסורק בבת אחת 1,024 ערוצי קרינה אלקטרומגנטית. בטכנולוגיית בינה מלאכותית מזוהה או נשללת הימצאות הנגיף. המכשיר מחובר באופן אלחוטי לרשת האינטרנט וניתן לעדכן אותו כל הזמן.

בניסויים ראשוניים  בשיבא גילה המכשיר יכולת הפרדה בין קורונה מסוג אלפא לקורונה מסוג בטא בדיוק של קרוב ל־100%, בנוסף למחקרי היתכנות שנערכו על דגימות דם של אנשים הנגועים בווירוס דנגי.

הטכנולוגיה לזיהוי חומרים לפי ספקטרום הקרינה או בליעת האור שלהם אינה חדשה בעולם ונחשבת כאמינה. אך ייחודו של הפיתוח של חברת "ניוסייט" הוא ב'דחיסה' של יכולת הזיהוי לתוך שבב בודד וזול יחסית.

יחצ

בתמונה למעלה: מעבדת המחקר בשיבא מבצעת ניסויים באמצעות המכשיר החדש  של ניוסייט (קופסא שחורה במרכז התמונה)

הסכם השת"פ עם "שיבא" נחתם ב20/4/20 ובשעתו סיפרה מנהלת שיתופי פעולה אסטרטגיים בחברת ניוסייט, מיכל קופר, ל-Techtime שרוב משאבי החברה עומדים כיום לרשות החוקרים. קופר: "מתוך 35 עובדי החברה, עשרה עובדים נמצאים בקשר ישיר עם החוקרים בשיבא ומסייעים להם בביצוע הניסויים. במקביל, כל שאר אנשי החברה מעניקים להם תמיכה שוטפת ומגוייסים מייד כדי לפתור כל בעיה שמתעוררת".

אחת ממטרות הפרוייקט היא להגיע לפיתוח מערכת ניידת בגודל של עכבר שולחני, המתחברת לענן ומאפשרת ביצוע בדיקות במרפאה, באמבולנס ואפילו בבית. בין השאר, היא בודקת כיום יצרנים פוטנציאליים של המכשיר, מתוך מטרה שהיא תספק שלהם את שבב הבדיקה ואת התוכנה. "כעת המחקר מתמקד בזיהוי ביטויים של וירוסים בדגימות שנלקחו מחולים מאומתים, כאשר השלב הבא יהיה ביצוע בדיקה של דגימות רוק באמצעות מיכלים חד-פעמיים המבטיחים שאין מגע בין המכשיר לבין הדגימה הביולוגית.

חברת ניוסייט הוקמה בשנת 2016 ומעסיקה 35 עובדים במשרדיה בפארק המדע בנס ציונה ובמרכז פיתוח בירושלים, המעסיק מהנדסות מהמגזר החרדי. לחברה גם סניפים בסין ובטאיוואן.

עם הקמתה התמקדה בפיתוח וייצור מודולי מצלמה עבור יישומי ראיית מכונה, הכוללים חיישן אופטי ושבב עיבוד מידע. המוצר הראשון של החברה היה השבב NSI3000 (בתמונה למעלה) הכולל מעגל עיבוד אנלוגי ודיגיטלי וחיישן אינפרא-אדום בשבב יחיד, המשמש בין השאר במערכות LiDAR המותקנות על-גבי רובוטים, כדי למנוע התנגשויות בינם לבין הסביבה ואפילו בני-אדם.

בהמשך נבחנו תחומים נוספים לבחינות באמצעות סריקה מהירה של קרני האור ובהסכם שת"פ בין החברה לבין חברת "מקורות" מ11/19 החלה מקורות להשתמש בשבב שבתמונה כדי לספק חיווי ספקטראלי מיידי, לבדיקות מים מהירות, לאיתור זיהומים.

בניסויים ראשוניים ראשוניים בשיבא גילה המכשיר יכולת הפרדה בין קורונה מסוג אלפא לקורונה מסוג בטא בדיוק של קרוב ל־100%,

"מכשירי הדגימה עצמם יקבלו עידכון יומי מהענן באמצעות מערכת לומדת המתעדכנת כל הזמן ומאפשרת להתאים את הבדיקות לווירוסים חדשים שיופיעו בעתיד".

 

 

 

  

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה