כך יונצחו בנס ציונה שמות הנשיאים נבון והרצוג, וראש העיר שבו ז"ל !

$(function(){setImageBanner('fbfd187a-c336-4bcf-a3c6-e6e67f55ce16','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,48688,'Image','');})

עכשיו זה רשמי !
ועדת השמות העירונית המליצה:
הדרך הראשית "עוקף נס ציונה המערבי " באורך 1.5 ק"מ, - תיקרא ע"ש יוסי שבו ז"ל. (כפי שכבר דיווחנו) ואילו בתי הספר האנטרופוסופי ופארק המדע, ייקראו ע"ש נשיאי המדינה נבון והרצוג ז"ל.
רחובות ייקראו גם ע"ש שלוש נשים פורצות דרך ממשפחות מייסדי העיר: פייגה לרר, גולדה מילוסלבסקי ופנינה פצ'ורניק.

ארכיון

עיריית נ"צ

מפת הכבישים . הדרך ע"ש שבו מסומנת באדום

כפי שכבר דיווחנו לכם בלעדית לפני ימים מספר - אך עתה פירסמה זאת  העירייה לראשונה רשמית: 

לאחרונה התכנסה וועדת השמות שליד מועצת העיר,  שתפקידה להנציח ולהוקיר תודה לאלו אשר תרמו ופעלו למען העיר ולמען המדינה. על סדר יומה עמדו סוגיות הנצחה מרכזיות: האופן בו יונצח ראש העיר המנוח יוסי שבו ז"ל, הנצחתן של נשים פורצות דרך מנס ציונה והשמות שיינתנו לבתי הספר פארק המדע ובית הספר האנתרופוסופי .

ראש העיר ויו"ר הוועדה, שמואל בוקסר, העלה לסדר היום את נושאי ההנצחה ולאחר הדיון המליצה הוועדה כדלהלן:

הנצחת ראש העיר לשעבר יוסי שבו ז"ל

במטרה להוקיר תודה על פועלו רב השנים ותרומתו של ראש העיר לשעבר יוסי שבו ז"ל, על פי הנוהל המקובל, ממליצה וועדת השמות פה אחד על הנצחתו באמצעות קריאת שמה של דרך עוקף נס ציונה המערבי על שמו.

הדרך האמורה הינה ההמשך ל"דרך הנפת הדגל" המזרחית וחלקה הראשון בין רח' ויצמן (כביש 42) לרח' תרמ"ג כבר סלול, בעוד המשכו כבר תוקצב ותוכנן ואף עבודות הכשרת הקרקע בו כבר החלו. אורך הדרך המוצעת כקילומטר וחצי, היא כוללת שישה נתיבים וצפויים לעבור בה מאות רכבים מידי יום, מאחר ולכשתושלם, תחליף את "דרך רבין" בהזרמת התנועה הפונה דרומה.

עוד מהמלצות הוועדה החשובות- הנצחת שלוש נשים פורצות דרך אשר תרמו רבות לעיר: פייגה לרר, גולדה מילוסלבסקי ופנינה פצ'ורניק,  על ידי קריאת  3 רחובות בשכונת נחלת ראובן על שמם– (ראו מפה). בכך, מספר הרחובות בעיר ע"ש נשים הוכפל,  במטרה להגדיל בעתיד את המספר עוד יותר.

בנוסף, המליצה הוועדה, כך נמסר כי "בהתאם למסורת ההנצחה בעיר במהלך השנים, לקריאת בתי ספר על שם נשיאים, ראשי ממשלה וכו' מחליטים לקרוא את שמו של ביה"ס פארק המדע ע"ש נשיא המדינה לשעבר, יצחק נבון ז"ל ואת שמו של ביה"ס האנתרופוסופי בעיר על שמו של נשיא המדינה לשעבר חיים הרצוג ז"ל "(בהתאמה)

עד כאן ההודעה.

אגב, בדיון צויין ע"י ראש העיר כי נעשו מספר ניסיונות לפנות אל משפחת שבו טרם התכנסות הוועדה, על מנת לקיים שיח להנצחת זכרו תוך שיתוף פעולה, אך ניסיונות אלו לא צלחו. (ראו בהמשך על תגובת המשפחה

כזכור, עוד באותו ערב פירסמנו כאן באתר את ההחלטה לגבי יוסי ז"ל (אך לא את יתר ההחלטות) והדבר עורר ויכוח ציבורי ער, ובפרט לאחר שהמשפחה הגיבה בזעם והאשימה את ראש העיר בוקסר בנסיון לגמד את זכרו של שבו ז"ל. (ראו בהמשך)

גם חבר המועצה מהאופוזיציה, עוה"ד לירן יגודה, יצא מיד נגד ההחלטה והודיע כי פנה לממונה על המחוז בדרישה לבטל את ההחלטה של הועדה, בטענה כי התקבלה ללא אישור המשפחה. ( ואכן החוק מחייב להתייעץ איתה, אך אין חובה לקבל את עמדתה...א.ב.ד)  ואילו יו"ר סיעתו, שחר רובין, התייחס לנושא רק לאחר כשבוע והציע במכתב לראש העיר לדון מחדש בנושא ההנצחה במועצת העיר ובשיתוף המשפחה.

תגובת המשפחה: זהו נסיון לצאת ידי חובה בלבד... יוסי אינו זקוק לשלט הנצחה כזה או אחר

המשפחה פירסמה כאמור כבר בעת שפירסמנו את ההחלטה בשעתו - הודעה חריפה ביותר.

בין היתר נטען בה כי " אנו רואים בהודעתו של ראש העירייה בעניין הנצחת יוסי ז"ל כנסיון לצאת ידי חובה ותו לא. אף שלא הופתענו מצעד זה צר לנו שמר בוקסר לא טרח ליידע או להתייעץ איתנו כפי שהחוק מחייב אותו."

ועוד נכתב בהודעת המשפחה:

"יוסי מעולם לא רדף אחר הכבוד בחייו וכך זה יישאר במותו. ההנצחה הגדולה ביותר ליקירנו תישאר בלבבות של עשרות אלפי התושבים שאהבו והעריכו את אישיותו, נועם הליכותיו, צניעותו ופועלו העצום למען הפיכת נס ציונה לאחת הערים הכי מבוקשות למגורים.

יוסי אינו זקוק לשלט הנצחה כזה או אחר. הוא השאיר אחריו מורשת של יושר, צניעות ומחוייבות לצד מאות מבני ציבור, בתי ספר, גני ילדים, מבני תרבות ואומנות, עיר מטופחת ונקיה. זו תהיה ההנצחה הכי טובה עבורו."

סמדר אהרוני, סגנית ומ"מ ראש העיר : "אינני רואה בהחלטת הוועדה משום פגיעה בכבודו של ראש העיר יוסי שבו ז"ל.

בתגובה לטענות אלו מסרה סמדר אהרוני, סגנית וממלאת מקום ראש העיר וחברת ועדת השמות: "אינני רואה בהחלטת הוועדה משום פגיעה בכבודו של ראש העיר יוסי שבו ז"ל. הדרך על שמו הינה דרך בת שישה נתיבים, בה יעברו אלפי תושבים מנס ציונה והסביבה מדי יום. ראש המועצה הנבחר הראשון, אליהו מירון, הונצח ברחוב קטנטן בשכונה סגורה. אין לי אלא להתגאות בוועדה, בהחלטותיה ובשותפיי להצבעה. צר לי על כך שמשפחת שבו בוחרת לפעול בהתבטאויות והשתלחויות לא מכבדות, אך אינני שופטת אותם בצערם ומבינה לליבם על אובדן יקירם. יהי זכרו של יוסי ברוך".

הערת העורך:

ההחלטה לגבי הדרך על שם שבו ז"ל, נראית לי ראויה בהחלט, גם אם הדרך אליה היתה עקלקלה.

מיד לאחר נעילת הישיבה, ועוד בטרם התבצעה פניה מסודרת, כמתחייב, למשפחה, פרסמתי באתר "נס ציונה נט" את ההמלצה לגבי יוסי ז"ל , לאחר שהגיעה לידיעתי בלעדית.

הדבר חולל מהומה רבה, כולל תגובה חריפה במיוחד מצד המשפחה, שלא הסתירה כל העת כי לדעתה יש לקרוא על שמו של יוסי ז"ל את ביה"ס פארק המדע, אותו הקים ובו התגאה..

בדיעבד, אני מצר על הפרסום המוקדם והיה עלי להמתין לכינוס המליאה בו תאושרנה המלצות הועדה. (טרם התכנסה)  וזאת למרות שלדעתי התוצאה היתה זהה, לגבי עמדת המשפחה. אך אולי האוירה היתה עניינית יותר, יען כי נוצרה אולי תחושה של מחטף ולא היא..

באשר לנושא עצמו, אסתכן בגינויים מצד חלק מהקוראים, כאשר אומר כי ההחלטה לגבי הדרך על שם שבו ז"ל, נראית לי ראויה בהחלט, גם אם הדרך אליה היתה עקלקלה.

בהינתן כי יוסי ז"ל עצמו קבע את התקדים  לפיו קודמיו, מירון, שמיד והרמן ז"ל הונצחו בקריאת רחובות על שמם, הרי שכל החלטה שונה היתה מתפרשת כחורגת מתחום הסבירות ובפרט שהדרך האמורה, יש לזכור, תחליף את "דרך רבין" כציר תנועה מרכזי  ממערב, לתושבי העיר ורחובות גם יחד. תהיה זו דרך בה יעברו מדי יום אלפי מכוניות ושמה בפי כל תהיה לבסוף "דרך יוסי".

ועדיין, נקבע פה תקדים חשוב בשני היבטים:

א' לא מחליפים שמות קיימים. (והיו הצעות, כמו החלפת שם רח' הבנים, הקרוי ע"ש הנופלים בני העיר)

ב' גודל הרחוב עליו נקבע השם ומרכזיותו - מושפעים מתקופת הכהונה של המנוח.

 עיריה

 

 

 

מפת הרחובות ע"ש הנשים פורצות הדרך

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה