לקראת יום הסרטן הבין-לאומי 2023: בשנת 2022 נפטרו בישראל כ12,000 חולי סרטן !

$(function(){setImageBanner('e147b429-e529-44eb-aaa9-c4ed499449d9','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,48688,'Image','');})

לרגל יום הסרטן הבין-לאומי, האגודה למלחמה בסרטן מגישה נתונים חדשים ומחקרים מדעיים.
הידעתם כי בשנת 2022 אובחנו בישראל כ-33,000 נשים וגברים עם סרטן וכ- 12,000 נשים וגברים נפטרו ממחלת הסרטן !
ולידיעת הממשלה: במחקר ענק בארצות הברית בהשתתפות כמיליון איש נמצא קשר בין משקאות ממותקים לתמותה מסרטן.

האגודה למלחמה בסרטן

יום הסרטן הבין-לאומי: כל מה שחשוב לדעת על סרטן בישראל

 באגודה מדגישים כי גילוי מוקדם יכול להציל חיים וקוראים לציבור לגשת לבדיקות המתבצעות בחינם בקופות החולים במסגרת סל הבריאות בהתאם לגיל. עוד מסבירים כי אימוץ אורח חיים בריא יכול להפחית ב-50% את הסיכון לחלות בסרטן ומשיקים קמפיין לאימוץ אורח חיים בריא באמצעות 21 צעדים.

על פי נתוני הסוכנות הבין-לאומית לחקר הסרטן (IARC) בארגון הבריאות העולמי, בשנת 2020 אובחנו בעולם כ-19.3 מיליון בני אדם עם סרטן. בשנת 2040 עתיד מספרם לגדול לכ-28.9 מיליון.

על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2022 אובחנו בישראל כ-33,000 נשים וגברים עם סרטן וכ- 12,000 נשים וגברים נפטרו ממחלת הסרטן. על פי נתוני משרד הבריאות בשנת 2019 אובחנו 31,950 מקרים של גידולים המחייבים דיווח לרישום הסרטן וכ- 11,748 אנשים נפטרו מסרטן, ולפני כעשור בשנת 2012 אובחנו כ- 28,709 חולים ו- 10,640 ישראלים נפטרו כתוצאה ממחלת הסרטן.

משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, הסביר כי: "בכל חודש מתגלים בישראל כ-2,750 חולי סרטן חדשים. אימוץ אורח חיים בריא יכול להפחית בכ-50% את הסיכון לחלות בסרטן. אנחנו יודעים שגילוי מוקדם מגביר באופן דרמטי את שיעורי הריפוי. אני קורא לציבור לגשת לקופת החולים לבדיקות בהתאם לגילם ולאמץ אורח חיים בריא כדי להפחית את הסיכון לחלות."

בארגון הסרטן הבינלאומי ה - UICC, קוראים לממשלות ברחבי העולם לתעדף פעולות להפחתת סוגי הסרטן הניתנים למניעה. בארגון מדגישים כי: "כמחצית ממקרי המוות מסרטן שהם כ - 4.45 מיליון מתוך יותר מתשעה מיליון בשנת 2019 נגרמו על ידי גורמי סיכון ידועים הניתנים לשינוי כמו עישון, צריכת אלכוהול והשמנה" ומוסיפים כי: "משקאות ממותקים ומזונות אולטרה מעובדים הם גורמים ידועים להשמנה וכמו טבק ואלכוהול - הם גם עלולים לגרום להתמכרות". 

יום הסרטן הבינלאומי מצוין בעולם בכל שנה ב-4 בפברואר ביוזמת אירגון הסרטן הבינלאומי וכן בישראל ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן החברה בארגון הבינלאומי  לצד עוד 172 גופי בריאות מהעולם.

יצוין כי את פעילות האגודה למלחמה בסרטן סביב יום הסרטן הבינלאומי ילווה קמפיין דיגיטלי לאימוץ אורח חיים בריא באמצעות 21 צעדים אשר נקרא תכלס בריאות. הקמפיין יכלול המלצות בריאות חדשות שיעלו בכל יום למשך 21 ימים בדף הפייסבוק של האגודה למלחמה בסרטן בקישור הבא: https://www.facebook.com/cancer.org.il

מחקר ענק בארצות הברית בהשתתפות כמיליון איש: נמצא קשר בין משקאות ממותקים לתמותה מסרטן

במחקר רחב היקף שנערך לאחרונה, חוקרים מהאגודה האמריקנית לסרטןAmerican Cancer  Society  בחנו את הקשר בין שתיית משקאות ממותקים ובין כל סוגי הסרטן, ובפרט גידולים הקשורים להשמנה. במחקר השתתפו 934,777 אמריקאים מבוגרים, ללא היסטוריה של סרטן. הם מילאו בשנת 1982 שאלונים על אורח החיים שלהם, לרבות שתיית משקאות ממותקים בסוכר (כגון קולה או משקאות אחרים שלא מסוג דיאט) או בממתיקים מלאכותיים (כגון משקאות מוגזים דיאט או תה קר דיאט). החוקרים עקבו אחר התמותה במשתתפי המחקר עד לסוף שנת 2016 ומצאו כי במהלך התקופה אירעו 135,093 מקרי תמותה מסרטן (25.9% מכלל מקרי הפטירה).

מניתוח הנתונים עולה כי אנשים ששתו לפחות שתי פחיות של משקה ממותק בסוכר ביום היו בסיכון גבוה ב-5% לתמותה מסרטן הקשור למדד BMI (מדד מסת גוף) לא תקין, לרבות סרטן מעי גס, סרטן שד לאחר גיל המעבר, סרטן הרחם וסרטן הכליה, לעומת אנשים שלא צרכו משקאות אלה כלל. הסיכון לסרטן המעי הגס והכליה נשאר משמעותי גם לאחר נטרול גורם ה-BMI: החוקרים מציינים שברוב סוגי הסרטן הקשורים להשמנה שתיית משקאות ממותקים גורמת להגברת הסיכון בגלל תרומתה לעודף משקל, אבל משערים שבסרטן המעי הגס והכליה מדובר במנגנון שונה, שאינו קשור למסת הגוף.

באשר למשקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים, החוקרים מצאו סיכון מוגבר לסוגי סרטן הקשורים להשמנה וקשר לסיכון לסרטן הלבלב, שנשאר משמעותי גם לאחר נטרול גורם ה-BMI.

לאור תוצאות המחקר, החוקרים הציעו לבצע מחקרים נוספים על אודות הקשר בין שתיית משקאות  ממותקים והסיכון לתמותה מסרטן ותפקיד מדד ה-BMI בהקשר זה. החוקרים הציעו  לקובעי מדיניות ציבורית להביא בחשבון את תוצאות המחקר בעת מאמציהם להפחית את התחלואה בסרטן. המחקר פורסם בכתב העת Cancer Epidemiology Biomarkers and Prevention  באוקטובר 2022, תורגם והונגש לציבור על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

https://youtu.be/EJ_m9idwv5s

מחקר אמריקאי חדש: הקשר בין השמנה בגיל המעבר לסיכון מוגבר לסרטן השד

יותר מ-75% מהמקרים החדשים של סרטן השד מופיעים בנשים לאחר גיל המעבר. ידוע כי השמנת יתר מעלה בכ-50% את הסיכון לסרטן שד בנשים בגיל המעבר, מגבירה את הסיכון לחזרת מחלה בנשים שחלו בעבר בסרטן שד, קשורה לפרוגנוזה טובה פחות וליעילות פחותה של הטיפולים, אולם רק מעט ידוע על המנגנון הקושר בין השמנה לתוצאות אלה.

מחקר חדש שנערך בארצות הברית בדק את ההשערה שהשמנת יתר גורמת לשינוי תכונות כלי הדם ובכך מעודדת התעוררות של גידולי שד רדומים והתפתחות שלהם.

ההערכה היא כי באיברים רבים בגופנו קיימים גידולים רדומים, מיקרוסקופיים ולא מאובחנים קלינית. במחקרי מעבדה שבוצעו בעבר על תאי סרטן שד רדומים ועל תאי שומן שנלקחו מנשים בגיל המעבר הסובלות מהשמנת יתר, הוכח כי גורמים מסוימים שמופרשים מתאי השומן משנים את האנגיוגנזה (יצירת כלי הדם) ואת פוטנציאל ההתפתחות של תאי הסרטן.

במחקר הנוכחי גרמו החוקרים לעכברים ממין נקבה להיות בגיל המעבר ולפתח גידולי שד. העכברות פוצלו לשתי קבוצות, קבוצת הניסוי שניזונה ממזון מעודד השמנה וקבוצת ביקורת שניזונה מתזונה רגילה.

מהממצאים עלה כי בקבוצת הניסוי הגידולים הרדומים התפתחו ואובחנו קלינית בשלבים מוקדמים יותר של המחקר (בשבוע השישי לעומת השבוע ה-10 בקבוצת הביקורת) ובתדירות גבוהה יותר (בשבוע 10 אובחנו בקבוצת הניסוי 82% מהגידולים, לעומת 8% בלבד בקבוצת הביקורת).

כמו כן, בקבוצת הניסוי הגידולים היו גדולים ואגרסיביים יותר; עכברות שסבלו מהשמנת יתר היו מרובות גידולים לעומת עכברות רזות שסבלו מגידול אחד לרוב. כמו כן, לעכברות אלה היה זמן הישרדות ללא מחלה קצר יותר לעומת קבוצת הביקורת (11 שבועות לעומת יותר מ-22 בהתאמה); וזמן ההישרדות בכלל של עכברות בהשמנת יתר היה 11 שבועות בממוצע לעומת למעלה מ-25 שבועות בממוצע לעכברות הרזות.

השמנת יתר גרמה גם לאנגיוגנזה (יצירת כלי דם) גדולה יותר בסביבת הגידול, ולביטוי של גורמי גדילה - גורמים המעודדים את הגידול לצאת מהשלב הרדום ולהמשיך להתפתח בגידול ובמקומות אחרים.

לבסוף, החוקרים בדקו ומצאו כי חומר תרופתי בשם סוניטיניב יכול לעכב את שינוי תכונות כלי הדם ואת יצירת כלי הדם החדשים, וכך לעכב את התעוררות הגידולים הרדומים, להפחית את תדירות הופעת הגידולים ולהגדיל את משך ההישרדות ללא הופעת סרטן.

החוקרים סיכמו כי לאור ממדי תופעת ההשמנה ברחבי העולם, יש חשיבות רבה לתובנות שהמחקר מספק לגבי מנגנון הקשר בין השמנה לסרטן השד, וכי בעתיד הן עשויות לסייע באסטרטגיות הטיפול. המחקר פורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America באוקטובר 2022, תורגם והונגש לציבור על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

מחקר אירופאי נרחב: פעילות גופנית מפחיתה סיכון לסרטן שד

ממחקרים תצפיתיים שנעשו בעבר ידוע כי אורח חיים לא פעיל, הכולל יושבנות רבה ועיסוק מועט בפעילות גופנית, מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד. מחקר חדש שהקיף כמה מדינות במערב, השתמש בשיטות חישוב סטטיסטיות מתקדמות ומצא חיזוקים למסקנה זו.

החוקרים אספו נתונים מהדנ"א הקשורים לנטייה לבצע או להימנע מביצוע פעילות גופנית בקרב 130,957 נשים ממוצא אירופי מתוך 76 מחקרים שונים: 69,838 נשים שחלו בסרטן שד גרורתי, 6,667 נשים שחלו בסרטן השד מקומי ו-54,452 נשים שלא חלו בסרטן השד ושימשו קבוצת ביקורת.

כדי להעריך גנטית את רמת הפעילות והיושבנות, החוקרים הסתמכו על מחקרי Genome Wide Association Studies (GWAS)  מהמאגר העצום של נתוני ביובנק בבריטניה. באמצעות המאגר החוקרים בודדו רצפי דנ"א הקשורים לנטייה לבצע פעילות גופנית, לנטייה לבצע פעילות גופנית נמרצת ולנטייה ליושבנות.

מניתוח הנתונים על פי התחזית הגנטית לפעילות, פעילות נמרצת או יושבנות, עלה שרמה כללית גבוהה של פעילות גופנית קשורה לסיכון נמוך ב-41% לסרטן שד פולשני, ללא קשר לשלב בחיים (לפני או אחרי גיל המעבר), לסוג הגידול, ולשלב או לדרגת הגידול. פעילות גופנית נמרצת במהלך שלושה ימים לפחות בשבוע נמצאה קשורה לסיכון נמוך ב-38% לסרטן השד, בהשוואה למי שלא דיווחו על פעילות נמרצת, ויושבנות קשורה לסיכון גבוה ב-104% לסרטן שד מסוג טריפל נגטיב (שלילי לשלושת ההורמונים).

עוד עולה מן המחקר כי היעדר פעילות גופנית כמו גם יושבנות משפיעים על הסיכון לסרטן שד באופן עצמאי זה מזה. ישנם הסברים ביולוגיים לממצאים, והם מצביעים על קשרים סיבתיים רבים בין פעילות גופנית לסיכון לסרטן השד, כגון עודף משקל או השמנה, הפרעה מטבולית, הורמוני מין ודלקת.

https://youtu.be/OxlNEjI7Hxs

החוקרים סיכמו כי ידוע שעיסוק בפעילות גופנית והפחתת זמן ישיבה מומלצים להורדת הסיכון לחלות בסרטן. המחקר החדש מוסיף ראיות נוספות לכך שאורח חיים פעיל עשוי להפחית את שכיחות שיעורי סרטן השד בעתיד. המחקר פורסם בכתב העתBritish Journal of Sports Medicine  בספטמבר 2022, תורגם והונגש לציבור על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

 

האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את הציבור לפנות לטלמידע, שירות המידע הטלפוני המאויש 24 שעות ביממה בשיחת חינם לטלפון שמספרו 1800-599-995 או לגלוש לאתר האינטרנט בכתובת הבאה:  www.cancer.org.il

===

https://youtu.be/Ole9wll_Y8k

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה