מאה שנים לאחר קרב עיון קרא: יוזמה חדשה לאיתור שרידים מהקרבות!

$(function(){})

גן ארז, גורו מגלי המתכות בישראל, מוביל יוזמה חדשה לאיתור שרידי הממצאים האחרונים מקרב עיון קרא. הוא קורא לבעלי החלקות החקלאיות באזור לאפשר לקבוצת מגלי המתכות בראשותו לבצע חיפוש פריטים מהקרב.

בשנה האחרונה נמצאו עשרות פריטים בשדות מקווה ישראל שכולם נתרמו למוזיאון בית הספר.

שרידי קרב עיון קרא ממתינים לגלאי המתכות שיוציאו אותם מהאדמה 

יוזמה חדשה שמוביל גורו גלאי המתכות גן ארז, תוביל אולי לחשיפת פריטים חדשים שיישפכו אור על אחד הקרבות החשובים שנערכו בארץ ישראל- קרב עיון קרא.

כזכור הקרב נערך בשלהי מלחמת העולם הראשונה והשתתפו בו חיילים מחיל המשלוח הבריטי, מאוסטרליה וניו זילנד. לפני כשבועיים צוין הקרב בטקסים בישראל ובניו זילנד הרחוקה. 

למעלה מ103 שנה לאחר הקרב נעשה מאמץ לאתר פריטים נוספים מתקופת המלחמה באמצעות גלאי מתכות. את היוזמה מובילים גן ארז, מומחה לאיתור מתכות יחד עם העמותה לחקר מלחמת העולם הראשונה. 

קבוצת מגלי המתכות של ארז חשפה לפני כשנה תגליות מרגשות בשדות החקלאים של בית הספר החקלאי מקווה ישראל. הפריטים נמסרו למנהל ביה"ס לתצוגה במוזיאון המקומי. הקבוצה פועלת רק במקומות המותרים שאינם ארכאולוגיים או אתרי עתיקות ומוסרת את הפריטים למוזיאונים ולרשויות. הפריטים שהתגלו במקווה ישראל נמסרים למנהל בית הספר

"המטרה שלנו היא להוציא את הממצאים מהאדמה ולחשוף אותם לציבור הרחב, מספר גן על מבצעי התגליות שהוא וחבריו עורכים. . "  זו הרגשה נהדרת לחשוף פריט ישן עם כיתוב באנגלית, טורקית או גרמנית שיש לו משמעות היסטורית. ברגע שהוא מוצג במוזיאון ומספר את סיפור, אז השלמנו את המשימה"

על מנת לאפשר לקבוצת מגלי המתכות לבצע חיפוש, יש צורך באישור בעלי החלקות החקלאיות באזור. ניתן ליצור קשר עם גן ארז בטלפון 052-2640967.  היוזמה מבקשת לבצע חיפושים בין היתר באזורי הקרבות במושבים נטעים, בית חנן, בנס ציונה ובאזור כפר הנוער עיינות. 

הקרב שנערך בין באזור נס ציונה וראשון לציון וסיים את השלטון העותומני בישראל 

קרב עיון קרא (עין הקורא, המעיין שמצפון מערב לנס ציונה) התרחש בזמן מלחמת העולם הראשונה בו פעלו צבאות הצבא הבריטי וצבא ניו זילנד לשחרור ארץ ישראל מידי השלטון העות'מאני. בקרב שהתרחש על אדמות נס ציונה (ובית חנן כיום) נהרגו 53 מחיילי צבא ניו זילנד ורבים נפצעו. הקרב שבר למעשה את ההגנה הטורקית ואיפשר לכוחות הבריטיים בפיקודו של גנרל אלנבי, להמשיך לעבר יפו וירושלים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה