$(function(){setImageBanner('9a8b93e3-ffe6-4294-aa81-050041321cce','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,48688,'Image','');})

שיטת מדד קבוצת האיכות, שנקבע במהלך בחינות ההתאמה של המתגייסים תופסק לטובת שיטה מיון חדשה. בצה"ל משוכנעים כי שיטת המיון החדשה, שזכתה לכינוי "תר"ש המיון", תהיה שיטה יעילה יותר לאיתור ושיבוץ נכון של צעירים לפני גיוסם לצבא.

צילום דובר צה"ל

עד לפני כ-11 שנה, הקב"א והדפ"ר נשמרו בסוד בצבא וגם המתגייס הטרי לצה"ל לא יכול היה לדעת את ציוניו לפני ובמהלך השירות.

מבחני הדפ"ר היו חלק משמעותי מקביעת הציון הכללי של הקב"א, שנעה על הטווח של בין 41 ל-56. הם נקבעו לפי - מספר שנות הלימוד של המתגייס, הריאיון האישי שלו ו-50% ממבחן הדפ"ר הם שקבעו יחד את ציון הקב"א, כל ציון יותר מ-52 היה נחשב גבוה.

שיטת הקב"א ספגה במשך שנים ביקורת  שהיא טכנית מדי, גורמת להעמקת פערים חברתיים והפליה ולא בוחנת כישורים מעשיים.

 החשאיות שאפפה את שיטת המיון אף פיתחה סביב קביעת הקב"א סברות כי הוא מושפע מהעיסוק של ההורים, ממצבם הכלכלי, מקום המגורים וסוגיות נוספות שהגבירו את הטענות כנגד שיטות המיון בצה"ל ככלי שמעמקי פערים חברתיים.

שינוי שיטת תהליך המיון של מתגייסים חדשים. בין היתר יופסק מדד קבוצת האיכות (קב"א) וייערכו שינויים במבחן הדפ"ר (הדירוג הפסיכוטכני הראשוני).

כמו כן בצבא מתכננים להוסיף פרמטרים נוספים לבחינת ההתאמה, ולתת זכות לערעור על תוצאות המיונים למתגייסים, דבר שלא היה נהוג עד כה.

במידה וקיים פער משמעותי בין ההישגים של הצעיר במבחני הבגרות לציונים שהשיג בצבא. ערעור של מלש"ב יוכל להיעשות גם באמצעות המלצה של מנהל המוסד החינוכי שבו למד הצעיר שמתגייס.

המיון החדש, כך מאמינים בצה"ל,  יהיה הוגן ושוויני יותר, יזהה כישורים והתאמות של צעירים למגוון תפקידים, יבחן את ההתאמה לקצונה, יכולת שלא באה לידי ביטוי בקב"א ובמבחן הדפ"ר.

בשיטה החדשה, במקום קב"א, יהיה ציון התאמה למקצוע. בצה"ל יצרו פרופיל התאמה למקצועות השונים בצבא, ובאמצעות מחקר נתונים ייבחנו סיכויי ההצלחה של המתגייס בהתאם לכלל המבחנים שביצע, המיונים שעבר, הישגיו בתיכון והכשרות נוספות שעשה.

בצה"ל טוענים כי השיבוץ לתפקיד ייעשה בניסיון להגיע לשילוב של ההתאמה המיטבית של המתגייס למקצוע מסוים על פי הציונים, המוטיבציה שלו לבצע תפקיד מסוים וסדרי העדיפויות של צה"ל.

תיבחן גם ההתאמה של המועמדים לתפקידי הלחימה המרכזיים מבחינת צה"ל. לכל תפקיד לחימה פותח אלגוריתם שונה, וכך למעשה למתגייס יוכל להיות ציון התאמה שונה למידת התאמתו לשריון מאשר לחיל רגלים וגם למקצועות תומכי הלחימה בצה"ל יעשו שימוש בטכניקה דומה.

בצה"ל סבורים כי התאמה נכונה ומדויקת בשלב המיון אף תקטין את שיעורי הנשירה בשל חוסר התאמה למקצוע הצבאי שנחשף רק לאחר השירות.

החלטה עתידית אם להוציא את החייל לקורס קצינים תהיה בידי מפקדיו.

המועמד לגיוס יוכל לראשונה לראות באתר האישי שלו את גיליון הציונים המלא שלו שכולל את ציון מבחן הדפ"ר על פי הפרקים השונים שנבחנים בו ( אנלוגיות, הוראה מילולית, חשיבה כמותית וכו'), ציון הראיון האישי, ציון התאמה לקצונה, לצד ציונים נתונים שהוצגו בעבר.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה