$(function(){setImageBanner('0991ab6c-0204-4bd6-8b67-68d33951660b','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,48688,'Image','');})

פעילי "שומרי הגבעות" בנס ציונה מתריעים:
מהרסייך ומחריבייך חוזרים לפעול בגבעת האיריסים של ראשון לציון.
ומלבד משליכי הפסולת ונהגי הטרקטורונים, השבוע אף התבצע חישוף בלתי חוקי של שטחים, כאשר רתמים, איריסים, שיחי מתנן ומיני צומח נדירים הושמדו. השטח ש"גולח" הוקף בגדר גבוהה ונכלאו בו מספר רב של כלבים.

אחאב בקר

מספר: אחאב בקר

במהלך השבוע האחרון התבצע חישוף של שטחים בגבעת האיריסים של ראשון לציון. רתמים, איריסים, שיחי מתנן ומיני צומח נדירים הושמדו. השטח ש"גולח" הוקף בגדר גבוהה ונכלאו בו מספר רב של כלבים.

פעולות אלו אסורות לפי החוק והמוסר על פי כל קריטריון. המידע הועבר לצער בעלי חיים, לעיריית ראשון לציון, לחברה להגנת הטבע ולרשות הטבע והגנים. אלו הגופים האחראים לשטח ולענישת "מהרסייך ומחריבייך".

אחאב בקר

בנוסף – נמשכת השלכה פיראטית של  פסולת בניין בשטחי הגבעה היפה. רכבי שטח רועשים ומסוכנים מטפסים על מדרונות הכורכר היפים ומשמידים את מסלע הכורכר הנדיר.

שומרי הגבעות והארגונים הירוקים נאבקים בהתמדה בהרס ובזיהום של השטחים הירוקים סביב נס ציונה. בגבעות טירת שלום, בחורשת נצר, במרחב חורשת העמק ובגן הלאומי. גבעת האיריסים של ראשון לציון סובלת כבר שנים רבות מהזנחה ומפגיעה, בלתי הפיכה בנוף ובסביבה.

מהי גבעת האיריסים?

גבעת האיריסים של ראשון לציון נמצאת על רכס כורכר קטן (שתי גבעות ושרידי מחצבה) מצפון לגבעות הכורכר של נס-ציונה. השטח עשיר בערכי טבע, ביניהם מינים של צמחים מוגנים ובעלי-חיים התלויים לשם חייהם בגבעת הכורכר. הגבעה נמצאת באמצע שטח חקלאי ומהווה כבר עשרות שנים מקום טיול ובילוי בחיק הטבע  לתושבי הערים הסמוכות, בייחוד בחודש פברואר, זמן פריחת אירוס הארגמן.

למי שייך השטח?

שטח גבעת האירוסים מחולק בין מספר בעלי קרקעות. הגבעה בתחום השיפוט של ראשון לציון, בסמוך לגבולה עם נס ציונה. השטח מיועד להפוך לשמורת טבע על פי תמ"א 35, אך כרגע במעמד שטח חקלאי.

מה קרה בשטח בשנים האחרונות?

ביולי 2015 הגיעו טרקטורים ושיטחו כשליש משטח גבעת האירוסים (את הגבעה הדרומית הקטנה), תוך גרימת הרס אדיר והשמדה של חלק ניכר מאוכלוסיית איריס הארגמן. בשל פעולה זו הוצא צו הפסקת עבודות והתקיים תהליך משפטי.

ברביעי ביולי 2016 נשלח שוב טרקטור ע"י בעלי הקרקע לבצע עבודות בגבעת האירוסים. הטרקטור עבד במחציתו הדרומית של השטח, ביצע חישוף צמחייה על פני השטח והשמיד שטח טבעי נוסף.

האם זה חוקי?

בפסק דין שיצא בינואר 2016 נקבע שמותר לבעלי השטח לעשות עבודה חקלאית בגבעה, ללא היתר, כל עוד הם לא משנים את פני השטח. מצד שני אין לבעלי הקרקע ולא לאף אחד זכות לפגוע בערכי טבע כגון איריסים, גיאופיטים ורתמים.  

אחאב בקר

למה הם עושים את זה?

בעלי הקרקע ממתינים ל"גאולתה" ולהפיכתה לנדל"ן. מצבם אינו שונה מאלפי בעלי קרקעות פרטיות המעוניינים לקדם את הפיצוי והמימוש של אדמתם. ככל הנראה הם רואים בפעולתם  דרך לגיטימית לזרז את הגורמים המעורבים בנושא זה.

למי הפתרונים?

יש צורך לקדם פתרון הכולל את הפיכת השטח לשמורת טבע תוך מתן פיצוי הולם לבעלי הקרקע. הגורמים שצריכים לקדם מהלך זה הם עיריית ראשון לציון ורשות הטבע והגנים.

לפי עמדתנו, המקורות  לפיצוי בעלי הקרקע הם ה"קרן לשמירת שטחים פתוחים" של רשות מקרקעי ישראל, ועיריית ראשון לציון, אשר גבעת האירוסים  כערך טבע ייחודי ונכס ציבורי מהמעלה הראשונה, נמצאת בתחומה. העירייה הכריזה פעמים רבות על מחוייבותה לשלומה של הגבעה.

אנו קוראים לעיריית ראשון לציון ולרשות הטבע והגנים לקדם במהירות תכנית לשמורת טבע ופתרונות לפיצוי בעלי הקרקע, אשר יאפשרו להעביר את גבעת האיריסים לניהול ציבורי, לצורך שימור ושיקום, ויביאו להצלת ערכי הטבע הנדירים, המהווים נכס ציבורי למיליוני תושבים באזור המרכז ולדורות הבאים. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה