משל"ט הקורונה העירוני - מה בדיוק אתם עושים שם?

$(function(){})


שאלנו את עדי לזובסקי, בעבר מנהלת הארועים בקרית התרבות וכיום מי שעומדת בראש צוות של 12 עובדים/ות ו-3 מתנדבות.
איך מבצעים מחקר אפידימיולוגי ומנהלים מעקב יומיומי אחרי נתוני וחולי הקורונה בעיר, איך מוודאים ציות של חייבי בידוד וגם... על המגע האנושי והתחושות בחוד החנית של המאבק במגיפה.

דוברות נ"צ

המשל"ט- רקע:

משל"ט הקורונה הוקם בהוראת ראש העיר, כדי לנהל את משבר הקורונה ברמה העירונית. מתוך הבנה שמרכז שליטה הממוקם בתוך העיר ומכיר את התושבים ואת הצרכים שלהם, יכול לנהל בצורה טובה ואיכותית יותר את המשבר ברמה העירונית. מטרת  העבודה השוטפת בו היא לחתור לנתוני תחלואה נמוכים בעיר,  לקטוע במהירות וביעילות את שרשראות ההדבקה ולמקסם  כניסה מהירה לבידוד של תושבים בהתאם להנחיות.

דוברות

מהי חלוקת התפקידים, כמה עובדים ואיך המשמרות?

לאחר שמשרד הבריאות התיר לרשויות להכשיר עובדים ולבצע חקירות אפידמיולוגיות ולאור נתוני תחלואה בלתי יציבים, החליט ראש העיר על הקמת משל"ט קורונה עירוני. התחלנו לפעול בחודש אוקטובר האחרון

בתחילת דרכנו היינו צוות מצומצם של 5 אנשים כולל אותי וארבע מתחקרות. היום, לאחר שגם הממשלה הבינה את החשיבות של מרכז שליטה עירוני בבלימת המגיפה, התרחבנו ואנחנו צוות של 12 עובדים ו-3 מתנדבות.

7 חוקרות בצוות עברו הכשרה של משרד הבריאות ועוד אחת החלה אתמול  את התהליך, והן מבצעות חקירות אפידמיולוגיות – רובן גם מבצעות שיחות במסגרת חמ"ל "מה נשמע", שהוקם מתוך חשיבה מקומית במטרה לשמור על קשר עם החולים או המבודדים, לשאול לשלומם ולהציע עזרה במידת הצורך. בחירת הצוות נעשתה בקפדנות יתרה והביאה בחשבון את היכולות האישיות של כל עובד ואת הרגישות הנדרשת לתפקיד מסוג זה.

משמרות החקירות מתואמות לשבוע עבודה ושיחות חמ"ל מה נשמע מחולקות בהתאם לרמות התחלואה בעיר.

צוות המשל"ט מחויב מאוד למשימה ולעשייה ומשקיעה שעות רבות על מנת להשיג את מטרתנו מתוך מחוייבות לשמור על בריאות התושבים.

מהן הפעולות השגרתיות שאתן עושות מדי יום?

אין שגרת יום במשל"ט, יש פעולות בוקר קבועות שנעשות כדי לתת תמונת מצב של נתוני התחלואה בעיר ויש סיכום עירוני שיוצא באמצע היום, ה"בין לבין" דינאמי מאוד ומשתנה בהתאם לנתוני התחלואה.

יש עוגנים של שלוש הערכות מצב בשבוע עם כל הגורמים המעורבים לעדכון הנהלת העירייה בהובלת ראש העיר, בתמונת המצב הדינמית ולצורך לקבלת החלטות אופרטיביות לפעולה על פיהן.

מהו תהליך העבודה  שלכם?

כאשר אנחנו מקבלים מידע על תושב מהעיר אשר נמצא חיובי לקורונה, בשלב הראשון מתבצעת חקירה אפידמיולוגית של התושב, התחקור לפי הנחיות משרד הבריאות, אבל הערך המוסף שלנו הוא שאנחנו מאותה העיר. אנחנו מכירים את מסגרות חינוך, את מרחבי העיר, החנויות ובקיצור את רוב המקומות בהם יכול להתקיים מפגש הדבקה. גם את האנשים אנחנו מכירים במקרים רבים ואז השיחה היא אישית ומכילה ולא מנוכרת.

 אנחנו עובדים בתיאום מלא עם משרד הבריאות. כל המידע נמסר למשרד  ובתיאום, כל מי שבא במגע עם המאומת מקבל הודעה להיכנס  לבידוד.

במסגרת הזו אנחנו לעיתים מסייעים למשרד הבריאות באיתור אנשי קשר בתוך הרשות כדי להשלים חקירות של רשויות אחרות.

בשלב השני, במסגרת חמ"ל "מה נשמע", צוות המשל"ט יוצר קשר עם כל תושב מאומת או מבודד בעיר. מטרת השיחה הזו כפולה: ראשית לשאול לשלום התושב ולבדוק האם הוא צריך סיוע כלשהוא על מנת לקיים את הבידוד שלו ע"פ ההנחיות. המטרה הנוספת של השיחה היא לבדוק אם התושב מודע לכלל הנחיות הבידוד ובמידת הצורך להרחיב ולהסביר.

מספר ימים לאחר הכניסה לבידוד מחולק לכל תושב שי למבודד. השי מחולק בהתאם לגיל המבודד/החולה (עציץ לשתילה עצמית, חוברת תשבצים מגוונת לכל גיל ומשחק משפחתי), גם פה יש מטרה דואלית: ראשית לתת לתושב שי שיאפשר לו להעביר את זמן הבידוד שלו בנעימים ושנית לבדוק שאכן כלל המבודדים והמאומתים בעיר מבצעים בידוד כנדרש.

האם נתקלתם בהפרות בידוד?

כן. לצערי נתקלנו גם בהפרות. אנחנו מנסים לבודד האם ההפרה נעשתה מתום לב או מכוונה תחילה – במידה ואנו מזהים חשש לפגישה בשלום הציבור אנו מעבירים את המידע למשטרת ישראל ואלו מבצעים אכיפה.

האם ניתנו דוחות בעקבות אכיפה שלכם?

כן. אנחנו גם מעבירים מידע על הפרות למשטרת ישראל לצורך אכיפה ומתן דוחות. חשוב להדגיש שהמטרה שלנו היא בריאות הציבור וחוסנה של העיר. התפקיד המרכזי שלנו הוא לקטוע את שרשראות ההדבקה על ידי איתור מהיר של מגעים וידוע הנדרשים בבידוד

מי גורמי שיתוף הפעולה שלכם בעירייה?

ראש העיר והנהלת העירייה. נתוני התחלואה שאנחנו אוספים במהירות מועברים ישירות להנהלת העיר לצורך קבלת החלטות אופרטיביות, היכן נדרשת הגברת אכיפה, כאשר יש שכונות בהם יש להגביר את ההסברה  ואפילו החלטות על הגבלות.

מלבד לזאת, אנחנו עובדים מול גורמים נוספים על פי הצורך. בהנחיית מנכ"לית העירייה, הקמנו נוהל קורונה עירוני אשר מעגן את דרך הפעולה של כל אגפי העירייה הקשורים למלחמה בנגיף.

אני מרגישה שהרשות משקיעה משאבים רבים בשמירה על בריאות התושבים. אנחנו מצליחים  לשמור על קצבי הכפלה נמוכים ונתונים יציבים יחסית לסביבה שלנו.

שיתוף הפעולה הוא מקסימלי, יש רבים בעירייה שמגיעה להם התודה אבל בראש ובראשונה לראש העיר ומנכ"לית העירייה. ראש העיר מעורב ומחוייב לעשייה, הוא בקיא בנתונים ומוביל קבוצות חשיבה ואת ההנחיות לביצוע על פי הנתונים המתקבלים מנתוני מהמשל"ט.

ומי גורמי שיתוף הפעולה שלכם מחוץ לעירייה?

אנחנו עובדים באופן רציף עם משרד הבריאות, הם מלווים את צוות החקירות שלנו ואותי בפרט.

פיקוד העורף, קרולינה היקל"רית של העיר ויפעת סגניתה שעוזרות לנו  וכמובן קופות החולים איתן יש שיתוף פעולה הדדי לכל אורך התקופה.

המתנדבים היקרים שלנו הם נכס אדיר. הם עוזרים לנו בכל שעה בטיפול בפניות התושבים, במתן עזרה במקרה הצורך  ובסיירת ההסברה.

האם יש כבר תחושה של שיגרה, ירידת מתח?

יש תחושה שלתושבים קשה עם הסגר הממושך, ובאופן כללי עם הגבלות הקורונה. אנחנו מבינים את הקושי  אבל לצד זה תפקידנו להזכיר שאנחנו נלחמים בנגיף מסוכן, שהקורונה עדיין כאן ולכל תושב יש אחריות גם עבורו וגם עבור המשפחה והחברים. צריך להמשיך לשמור ולהישמר. רק שיתוף פעולה אמיתי של התושבים  יצליח להוריד את רמות התחלואה.

עכשיו, עם החיסון ברקע, אנשים מרגישים שהמגפה מאחורינו. אנחנו מרגישים את העייפות ואת ההתרופפות במשמעת ובהקפדה.  חשוב להדגיש, שלמרות החיסונים, המגפה עדיין כאן וכמות החולים בעיר גבוה. עובדתית, המגיפה לא מאחורינו וחייבים להמשיך ולהקפיד.

 עוד תופעה בה אנחנו נתקלים היא תושבים שקיבלו את המנה הראשונה של החיסון, ונדבקים בנגיף. בגלל החיסון הם לא מראים תסמינים כי החיסון משפיע, אבל בפועל הם עדיין מדבקים.

 כמו שנראה, ואני אומרת בזהירות, המוטציה החדשה מדבקת יותר. לפיכך, קצב התחלואה עולה ויחד עם זה שאנשים מחוסנים לא מרגישים חולים, וממשיכים להדביק, זה שילוב מאוד מסוכן.

 אנחנו פועלים מול קופות החולים ופיקוד העורף לעודד תושבים בדיוק בגלל הסיטואציה הזו, ללכת להיבדק. גם אם מרגישים טוב. חייבים לקטוע את שרשראות ההדבקה.

האם אתם לפעמים גם מנהלים ויכוחים עם הפונים על חיסונים וכו'.?
המוטו הוא לא להתווכח עם התושב, לנסות להבין את נקודת המוצא שלו וממנה לנסות להסביר את הדברים.

לרוב אנחנו מצליחים להתגבר על התנגדויות, צוות המשל"ט מצוייד בהמון ידע וניסיון מהתקופה האחרונה ויודע לתת מענה לשאלות.

האם נרקמות מערכות יחסים בין צוות המשל"ט לפונים?

השיחות של הצוות עם התושבים הופכות לעיתים למאוד אישיות ולפעמים, ביוזמת הצוות, הן עושות שיחות המשך לתושבים.

אנחנו מזהות את השמות ברשימות ולשמחתי השם הוא לא רק שורה בקובץ והן ממש מזהות את האנשים וזוכרות לתת מידע לגבי כל אחד. זה בדיוק היתרון של מרכז שליטה עירוני.

לצערנו, היה לנו גם מקרה של פטירה של תושב שהיינו בקשר איתו. זה השפיעה מאוד על חברת הצוות שיצרה את הקשר.

תארי נקודת שיא בעבודה, חוייה מיוחדת שאירעה לך.

התחושה הטובה ביותר היא כשאנחנו מצליחים באמת לסייע לתושב שחלה בקורונה.  לעזור לו לבצע בידוד רגוע  ולהגיע להחלמה מלאה.

כל מקרה הוא מיוחד. אנשים שמבודדים בבית, כשהם נלחמים בנגיף ובחוסר ידיעה אך הגוף יגיב,  היא חוויה לא פשוטה ואנחנו מרגישים את זה ונכונים לסייע. מקרה מיוחד שזכור לי,  אמא גרושה לשני ילדים שאומתה וביקשה שהגרוש שלה  יעבור להתגורר  אצלה בבית בזמן המחלה כדי לשמור על  הילדים  וכדי שהיא תוכל לבצע את הבידוד באופן מופרד מהם. המקרה אירע ביום שישי ובפניה שלה למשרד הבריאות היא לא הצליחה לקבל אישור מאחר והגרוש שהה בבידוד בביתו ולא קיבל אישור לעבור מקום בזמן בידוד. ההסדר היה מאוד נחוץ לה ולשם בריאות ילדיה. אנחנו התערבנו וביקשנו סיוע דחוף  מקופת החולים למקרה מיוחד בו נדרש המבודד להחליף מקום בזמן בידוד -  לאחר שעתיים הם קיבלו אישור.

מקרה שני הוא משפחה שנכנסה לבידוד כי האבא אומת. אם המשפחה, עם ילדים קטנים, היתה אמורה ללדת, ולא היה מי שישאר עם הילדים  כשהיא נוסעת  לחדר לידה – גם במקרה הזה סייענו רבות למציאת פתרון והמשכנו מעקב אחרי הלידה.

יש עוד לא מעט מקרים בהם הסיוע שלנו עשה הבדל ושינוי.

כתוצאה מהעבודה במשל"ט מה המסקנות שלך לגבי המגפה?

הקורונה עדיין כאן. והיא תישאר איתנו עוד תקופה. אין מספיק מידע לגבי הפגיעה של המוטציות החדשות. השאננות של חלקים מהציבור לא במקומה. זו הבריאות שלנו, ולנו יש את האחריות לשמור על עצמנו ועל הסובבים אותנו. לכן חייבים להקפיד יותר על ההנחיות.

אני ממליצה להתחסן. כמובן לצד שמירה על הכללים.

מירב ההדבקות מתבצעות בחללים סגורים. התקהלויות בכלל ובחללים סגורים בפרט.

מחוסני המנה הראשונה מרגישים פחות את המחלה אבל הם עדיין מדבקים. המחוסנים חייבים להקפיד ללכת להיבדק גם אם הם מרגישים טוב.

בכלל, אנחנו חייבים להקשיב לגוף שלנו. לא להגיד "לי זה לא יקרה" ראינו המון מצבים של אנשים שלא האמינו שזה יגיע עליהם. וזה מגיע. בגלל זה, אם מרגישים לא טוב, אפילו קצת, לא להגיד זה שפעת קלה ויעבור. ללכת מייד להיבדק. הזמן הוא קריטי. בזמן שאנחנו מסתובבים עם הנגיף בלי לדעת, פוטנציאל ההדבקה הוא עצום. ודבר אחרון - אם התבקשנו להיכנס לבידוד, חייבים לשמור על כללי בידוד מופרד גם בתוך הבית ומבני הבית האחרים. אנחנו רואים המון הדבקות שמתרחשות בין בני משפחה זו תחושה לא נעימה בכלל להדביק את היקרים לך.

לסיום, אני באמת מקווה שקצב ההתחסנות יגדל, רמת התחלואה תרד ונוכל לאט ובזהירות לקבל את חיינו חזרה.

מה המסר שלך לתושבים?

אני מבינה את הקושי של ניהול "שגרת קורונה" ומבינה את העייפות של הציבור והרצון לחזור לשיגרה. להתראות עם משפחה וחברים.  גם לי יש משפחה שאני מאוד מתגעגעת אליה, גם הילדה שלי לא פגשה את סבא וסבתא שלה המון זמן.

אבל המסר הכי חשוב כרגע הוא – שדווקא עכשיו, בזמן הביניים בו האוכלוסיה מתחסנת, זה הזמן לשמור יותר מתמיד. לכל אחד יש אחריות אישית – מרחק, מסיכות הגיינה ולהימנע מהתקהלויות. אם כל אחד ינהג באחריות אישית, נצליח להוריד את רמת התחלואה בעיר.

ת ו ד ה   ע ד י  ל ך   ו ל צ ו ו ת ! 

ונקווה שבמהרה לא נזדקק לכם ואת תשובי להפיק לנו ארועים יחד עם חברייך בקרית התרבות... 

דוברות עיריית נ"צ

על מטרות והפעלת המשל"ט ראו גם בכתבתנו הקודמת:

https-nessziona-net-חדשות-העירייה-מציגה-כך-פועל-משל-ט-הקורונה-העירוני-461568-11

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה