נזקי הסופה: המים שככו, מלחמת הבוץ רק החלה..!

$(function(){})

בעירייה טוענים כי כמות הגשמים היתה בלתי צפויה לחלוטין ושום מערכת תשתיות לא היתה עומדת ב97 מ"מ של גשם ביממה. (השיא עד כה 73 מ"מ ב1/2013 בהצפה הגדולה הקודמת)
אך ראש האופוזיציה שחר רובין מאשים את ראש העיר בהתעלמות מ"נוהל סופה" שגובש בקדנציה הקודמת, לאחר ההצפה ההיא. וקובע: הפעלתו היתה מצמצמת את היקף הנזקים שספגו התושבים !
העיריה מסרה בתגובה כי "מצופה מסגן ראש העיר לשעבר להכיר את נוהל סופה שהוא מתהדר שקבע בעצמו, ולדעת שלאור ההתראות לא היתה כל סיבה להפעילו." הנוהל הקיים מדבר על תחזית של 100 מ"מ גשם ליממה וכזו לא היתה, אלא ל 40-60 מ"מ ליממה בלבד. (ואכן מצאנו התראה ל"הצפות בערי החוף"בלבד). ועתה, כחלק מהלקחים, עודכן ל50 מ"מ ביממה !
הערב נעדכן על ההיערכות לקראת הסופה הנוספת הצפויה ביום רביעי.

 

מערכת

עשרות משפחות בעיר עדיין רחוקות מלהתאושש מהטראומה של ההצפות בליל שבת ועוד מאות משפחות שנפגעו קל יותר מן הגשמים, הן והמעגל החברתי שלהם עוסקים לא מעט בנושא, כך שהוא עוד יעסיק אותנו רבות, ללא ספק.

אבל, להלן מה שכבר ברור, לדעתי:

א' כמות הגשמים היתה חריגה ללא כל ספק ואין תשתיות בשום עיר שמסוגלות להתמודד עם 60 מ"מ גשם ב5 שעות ! (ציטוט מדברי החזאי אורי בץ ברשת ב' ) ובסה"כ 97 מ"מ ביממה. ורק אזכיר כי אותה טענה בדיוק טענה העירייה לפני 8 שנים (...) -ראו צילום הכתבה שלנו בשעתו) ואז דובר ב73 מ"מ ביממה בלבד.  אז אפילו נטען כי היה זה ארוע יחיד מסוגו במשך 21 שנה !

חשוב להזכיר כי לפני כחודש , בגשם הראשון של העונה היתה כמות המשקעים גדולה למדי וכמעט ולא היו הצפות בבתים (להבדיל מחצרות וכמובן מגרש החניה שליד הספורטק).

ב' מסתבר שעכשיו כבר מבינים כולם שמזג האויר בעולם רק הולך ונעשה קיצוני יותר ויותר וכל המוסכמות והנתונים הסטטיסטיים מהעבר כבר לא רלבנטיים. 

ג' גם אם ההיערכות של העירייה לקראת הגשמים, בימים הקודמים לסופ"ש, כולל הניקוי של הקולטנים ואפילו הרובוט בו השתמשו (והתפארו...) אכן היתה יסודית, עדיין טוענים תושבי האזור כי התגובה של העירייה במהלך הארוע עצמו היתה מאוחרת מדי. טענה המוכחשת מכל וכל ע"י העירייה בתגובתה שבהמשך.

ד' השאלה העיקרית היא, האם היתה התראה מוקדמת לכמות חריגה של גשמים ואם אכן  היתה, (לפחות ל"ערי החוף" היתה התראה של "חשש להצפות"- ראו תמונה) - מדוע לא הוכנו צוותי כוננות, משאבות וכו' במקומות המועדים להצפה. כי יש הטוענים שלו היו נערכים כך, הרי גובה המים ששצפו ברחוב העצמאות וסביבתו היה נמוך משמעותית ולא כל הבתים וכלי הרכב היו ניזוקים כפי שניזוקו.לעומתם, שמעתי לא מעט בעלי נסיון הסבורים כי בכמות מים שכזו, אין מה לעשות, פשוטו כמשמעו. וכי כמות המים שניתן לשאוב היא שולית וממילא אין לאן לרוקן אותם...

כך או כך, בהיערכות שונה, אולי היו נחסכות מאיתנו התמונות של קשישים מוצאים מבתיהם על כפיים והידיעה שהם אף היו בסכנת חיים !

 צילום מסך

בתמונה: מונית שקועה במים במיפלס התחתון של החניון בבית שבפינת הבנים- עצמאות.

ראש האופוזיציה במועצת העיר, שחר רובין, פרסם אמש הודעה וכן העלה פוסט נוקב ברשתות החברתיות, בו הוא טוען כי העירייה בראשות שמואל בוקסר, התעלמה מהניסיון שנצבר בעירייה בנושא ההצפות ו"נוהל סופה" מיוחד שגובש בשעתו, כחלק מלקחי ההצפות ב2012,

וכך הוא מודיע:

"בעקבות אירוע ההצפה שהתרחש בשנת 2012 יזמנו בעירייה נוהל שנקרא נוהל סופה.

במסגרת נוהל זה: תוגבר המוקד העירוני במוקדנים למענה לקריאות מצוקה ודיווחי תושבים.

גוייסו כונני סופה - כעשרה עובדי אחזקה ועובדי ניקיון, שתפקידם היה להסיר עלים ונילונים מהכניסות של הקולטנים, שמנעו כניסת מי גשמים למובלים.

נשכרו מחברות חיצוניות משאבות מים גדולות, שסייעו בשאיבת המים במקומות הבעייתים וניתובם למובלים בקירבת מקום, על מנת להקל על הקולטנים.

הועמד בכוננות טרקטור של העירייה שתוגבר בטרקטורים מושכרים, שסייעו בדחיפת המים לקולטנים וניקויים.

הוצף המובל בצמוד למחנה פיקוד העורף בכמויות אדירות של מים שהיו מעשירים את מי התהום ובמקביל סייעו בהאטת זרימת המים במובלים לכיוון נס ציונה. כיום בגלל הבנייה במקום הניקוז במובל לוקה בחסר, וכך הוחרפה הבעיה ללא מענה הולם."

 

עוד מציין רובין כי "יש לזכור שבשנים עברו לא ידענו על הצפות ברחוב ביל״ו והאירוסים ובמקומות נוספים שהשנה הוצפו. ריבוי מוקדים מלמד על רמת תחזוקה נמוכה של המובלים והקולטנים שברחבי העיר".

והמשפט הכי רלבנטי לדיון שעוד יתפתח בנושא "נכון שהפעלת נוהל סופה לא היתה מונעת לגמרי את הנזקים אך בהחלט זה היה מצמצם את היקף הנזקים שספגו התושבים"

העירייה בתגובה:

נוהל סופה שנקבע בשנת 2012, כולל היערכות מיוחדת של העירייה לאירוע גשם קיצוני, כאשר הקריטריון להפעלתו עומד על 100 מ"מ גשם ביממה.  לא הייתה התראה לאירוע גשם כזהאלא על 40-60 מילימטרים בלבד של גשם שיירדו ביממה שלמה.

להלן הודעת דוברת העירייה:

בסוף השבוע האחרון חווינו אירוע גשם קיצוני וחריג, שלא נצפה מראש על ידי אף גורם.
משעות הלילה, ובפרק זמן קצר, ירדו 83 מילימטרים של גשם, אליהן התווספו כמויות מים תדירות שזרמו מהערים השכנות. התראות השירות המטאורולוגי דיברו על 40-60 מילימטרים בלבד של גשם שירדו ביממה שלמה.
נוהל סופה שנקבע בשנת 2012, כולל היערכות מיוחדת של העירייה לאירוע גשם קיצוני, כאשר הקריטריון להפעלתו עומד על 100 ממ גשם ביממה. כאמור לא הייתה התראה לאירוע גשם כזה.

מצופה מסגן ראש העיר לשעבר להכיר את נוהל סופה שהוא מתהדר שקבע בעצמו, ולדעת שלאור ההתראות לא היתה כל סיבה להפעילו.
ניקיון קולטנים, מובלים, פתחי ניקוז ותעלות מים, כמו גם בדיקת רובוט חדשני שהעלתה שכל המובלים נקיים, התבצעו בשבועות האחרונים באופן יסודי כחלק משגרת ההכנות של אגף שפע לימי החורף. במהלך השנתיים האחרונות משקיעה העירייה רבות בשדרוג ובניה של תשתיות הניקוז בעיר. עבודות שכללו בניית מובלי בטון, פתיחת קידוחי ניקוז, הרחבה וחיזוק תעלות עפר.

מייד כאשר דווח על ההצפות, הגיעו למקום צוותי העירייה יחד עם הפעלת כלים כמו ביוביות, טרקטורים, זרנוקים, וצוותי ניקיון. לרחובות המוצפים הגיעו צוותי אגף שפע, רווחה ומתנדבים. תוגבר מוקד 106 ומוקד שי"ל למתן תמיכה לתושבים במיצוי זכויות. כל אלו על מנת לסייע ולתת מענה מיידי.

לאור אירועי סוף השבוע החולף, קיימה העירייה אתמול סדרת ישיבות חירום לעדכון נוהל סופה, ולקביעת נהלים חדשים להתמודדות עם הגשמים בימי החורף.
על פי נוהל הסופה החדש - התראה של 50 מ"מ ביממה תספיק על מנת להפעילו (במקום 100 ע"פ הנוהל הקודם)
בנוסף, הוחלט על שורה של פעולות בהן העירייה תנקוט לקראת אירועי גשם קרובים, לרבות הקמת מאגרי השהייה, תיקון סוללות עפר, החלפת קולטנים ועוד. כמו כן הוחלט על הצבת 2 משאבות באופן קבוע במהלך כל החורף בצמוד לרחוב העצמאות.

כל נס ציונה

ראש העיר בוקסר במסר לתושבים:

טיפול בתשתיות לא ניתן לעשות ביום אחד וגם לא בשנה אחת. אני לא יכול לפעול לבד. הערים השכנות לנו הן השותפות שלנו בבעיה והן גם הפתרון

כך כתב אתמול  ראש העיר בדף הפייסבוק שלו:

"תושבים רבים טוענים ובצדק, כי הבעיה היא בהזנחת תשתיות של שנים, ואני עונה לכם, כי אתם צודקים (!). עם כניסתי לתפקיד פעלתי לשדרוג תשתיות העיר ולהכנתם לקראת החורף הקרוב.

למרות המורכבויות שהביאה איתה שגרת הקורונה ואיתה הצורך להפנות את משאבי העירייה לטיפול במגפה ושגרת החירום, לא שכחתי לרגע את הצורך בשיפור תשתיות העיר. אכן היה ראוי שנקדיש השנה יותר זמן לפתרון נושא זה, אך שוב, לצערי, מגפת הקורונה שאבה את רוב זמננו.

אני מבקש להבהיר, טיפול בתשתיות לא ניתן לעשות ביום אחד וגם לא בשנה אחת. אני לא יכול לפעול לבד. הערים השכנות לנו הן השותפות שלנו בבעיה והן גם הפתרון. כדי לטפל בבעיה מהשורש, אנחנו זקוקים לתוכנית כוללת שעלותה היא מיליוני שקלים ולה שותפים נוספים. אני חש אחריות אישית לגיוס השותפים ולטיפול יסודי בהצפות.

כבר הבוקר נפגשנו הצוות המקצועי בעירייה ואני עם ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, וצוותו. זהו מפגש אחד מתוך סדרת מפגשים שכבר התקימו בעבר עם ראשי הערים השכנות, במטרה לסכם דרכי פעולה כוללים הן להתמודדות מיידית של הבעיה והן לפתרונות ארוכי טווח לבעיית ההצפות.

אני שב ומדגיש כי אני מבין את הכעס של התושבים. הוא ברור ומובן. אני אעשה הכל על מנת לטפל בבעיה, גם אם היא תיקח מספר שנים לטיפול."

מסקנות והערות: 

באופן אירוני משהו, רובין מציין בין שאר הפעולות שנעשו בקדנציה הקודמת " הוצבה דרישה בפני הרשויות הסמוכות להקמת מאגרי השהייה להאטת קצב זרימת מי הגשמים במובלים שעוברים בנס-ציונה לכיוון הים. "

ואני חייב להעיר כי למרות דבריו הקשים, עדיין חיזק רובין את הטיעון המרכזי של בוקסר בנושא אי שיתוף הפעולה של העיריות השכנות . ובכך גם הבקיע פוליטית גול עצמי..

כי השאלה החשובה שצריכה להישאל גם כלפי המכהנים בקדנציות הקודמות, וגם כלפי המכהנים בקדנציה הנוכחית, מראש העיר ומטה. שאלה פשוטה: אוקיי, הערים השכנות "צפצפו" על הסיכומים וההחלטות. מה בדיוק עשיתם בנדון? במשך חמש שנים של התעלמות לכאורה?

ברור לי כי עירייה אחת לא יכולה לאלץ אחרת לעשות משהו. אבל, היא כן יכולה לנהל קמפיין בנושא. היא יכולה לפנות פעמיים בשבוע לשר הפנים שיפעיל את סמכותו כלפי העיריות ולשר החקלאות, האחראי על רשות הניקוז – לנער את הרשות. כי היא, להבנתי,  כן יכולה לאכוף החלטות.

 

אולי עכשיו כבר מבינים כולם שמזג האויר בעולם רק הולך ונעשה קיצוני יותר ויותר וכל המוסכמות והנתונים הסטטיסטיים מהעבר כבר לא רלבנטיים

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה