"סימן שאלה גדול לגבי יעילות הסגר! בימים הקרובים ככל הנראה נאלץ להמליץ על החמרה"

$(function(){})

ראש מגן ישראל, הפרוייקטור פרופ' נחמן אש אמר במסגרת מפגש מקוון שקיים עם איגוד דוברי הרשויות המקומיות בישראל: "סימן שאלה גדול לגבי יעילות הסגר! בימים הקרובים ככל הנראה נאלץ להמליץ על החמרה"
אחרי שמתחסנים: "אחרי החיסון הראשון אין שום התנהגות שונה, ההתנהגות היא לגמרי כאילו לא עשינו חיסון צריך עדיין לשים מסכות ולשמור על ריחוק חברתי.

פרופ' נחמן אש | צילום מסך מתוך המפגש המקוון

במסגרת מפגש מקוון שקיים פרופ' נחמן אש עם איגוד דוברי הרשויות המקומיות, הסביר פרופ' אש כי "בעקבות הסגר יש ירידה של כ-20% בתנועתיות, אך זה נתון נמוך ביחס לסגרים קודמים בהם נרשמה ירידה של 60%". כמו כן, ציין אש שיש קשר בין התנועתיות לרמת ההדבקות: "אני מודאג מאד שבתחרות עם התחלואה לא נצליח לחסן מספיק", אמר. עוד, התייחס פרופ' אש לראשי רשויות שאינם אוכפים את ההנחיות כי הם לא מבינים את חומרת המצב. 

בנוסף, נשאל על ההנגשה של החיסונים לציבור, מאחר ואנחנו שומעים על אנשים מבוגרים שקיבלו תור לעוד חודש, איך אנחנו מייצרים מצב שבו החיסונים מגיעים לאוכלוסיות המבוגרות יותר, שלא יצטרכו להמתין כל כך הרבה? "אנחנו עושים מאמצים גדולים כדי באמת להגיע לאוכלוסיות האלה, אני לא חושב שהיום יש תורים של חודש, זה היה בתחילת החודש, אבל מאז נפתחו המון נקודות חיסון" הסביר פרופ' אש. 

עוד הדגיש פרופ' אש את נושא החיסונים ואופן ההתנהלות אחרי שמתחסנים: "אחרי החיסון הראשון אין שום התנהגות שונה, ההתנהגות היא לגמרי כאילו לא עשינו חיסון צריך עדיין לשים מסכות ולשמור על ריחוק חברתי. החיסון הוכח כמונע מחלה ומונע מחלה קשה, אבל הוא לא הוכח כמונע הדבקה, זאת אומרת שיכול להיות שנדבקת ממישהו אחר הוירוס קיים אצלך אתה יכול להדביק, אבל אתה לא תהיה חולה. ולכן, בשלב הראשון עד שנלמד ונדע יותר נצטרך להישאר עם המסכות, ריחוק והכל אותו הדבר. אבל אנחנו נוכל להתנהל בצורה יותר חופשית בהקשר של פעילויות שונות, שזה מוביל אותנו אל הדרכון הירוק שנמצא בשלבי פיתוח. זה אומר שמי שעבר מחלה/התחסן/יש לו בדיקה סרולוגית חיובית, יוכל להיכנס לפעילויות שנגדיר אותם. למשל: אירועי תרבות וכדומה. אבל שוב אני מדגיש מבחינת ההתנהלות בשלב הזה היא תשארה זהה ריחוק ומסכות". 

לשאלה בנושא התערבות פוליטיקאים בקבלת החלטות ציין אש כי "אין לי ספק שמערכת הבחירות מכניסה דברים נוספים לשיקולי קבלת ההחלטות. זה ברור! האתגר שלי לשכנע את הפוליטיקאים שמקבלים את ההחלטות. אני נזהר לא להיכנס לשדה המוקשים הפוליטי". 

כמו כן, נשאל על החיסון הישראלי, האם הניסוי ממשיך ומתי יגיע שלב חיסון האוכלוסייה הכללית? "כרגע הגיע לארץ חיסון אחד שהוא של פייזר, בהמשך יגיעו מודרנה ואסטרהזניקה. בישראל הפיתוח הסתיים, אך המחקר ממשיך, הוא נמצא בשלב השני שלו, אני מניח שהמחקר יסתיים בסביבות ספטמבר. אני מקווה מאוד שעד אז רוב האוכלוסייה תהיה מחוסנת. ועדיין אני חושב שיש חשיבות לחיסון הישראלי, כי אנחנו רוצים שתהיה לנו רשת הביטחון הזאת". 

עוד התייחס פרופ' אש לנושא התחלואה במערכת החינוך "אנחנו מודעים לנושא, אבל חשוב לציין שזה לא מה שיפסיק את ההדבקה, כי הילדים לא מחוסנים, אבל זה בהחלט יגן על המורים. אני מבין את החשיבות ודוחף לקדם את הנושא". 

שאלה אשר מעסיקה את רוב הציבור בימים אלו היא מתי יתאפשר לקיים אירועים המוניים? לכך השיב אש: "אני חושב שעד יום העצמאות זה ריאלי שאפשר יהיה לקיים אירועים המוניים מוגבלים, זאת אומרת לא כמו אירועים יום העצמאות שידענו של פעם. עד למאי אני מקווה שנצליח לחסן לפחות 60%-70% מהאוכלוסייה וזה מקנה מינימום של חסינות העדר. ומתי ניתן יהיה להסיר את המסכות? השיב אש כי המסכות ייעלמו כשנגיע לחסינות עדר". 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה