סכנת חיים ושמה פטריות, גם בקיץ, לא רק אחרי הגשם.

$(function(){setImageBanner('91833e4d-ea7d-414d-864c-f6fe41366431','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,48688,'Image','');})

שני מבוגרים וחמישה ילדים בני שנתיים עד שש, אושפזו ב"קפלן" עם חולשה, תשישות והקאות, מספר שעות לאחר שאכלו פטריות מסוכנות ורעילות במדשאת קיבוץ נען.

 בסוף השבוע הגיעה משפחה למחלקה לרפואה דחופה בביה״ח קפלן של שני מבוגרים (אחים) וחמישה ילדים בני שנתיים עד שש, עם חולשה, תשישות והקאות מספר שעות לאחר שאכלו פטריות מסוכנות ורעילות במדשאת קיבוץ נען.  שלושה ילדים אושפזו ביחידה לטיפול נמרץ ילדים וטופלו באופן מיידי ע״י צוות היחידה, בניהולו של דר׳ אלי שפירו. בנוסף,  שניים מההורים אושפזו במחלקה הפנימית להמשך השגחה. עכשיו כולם במצב יציב.

דר׳ מורן שפלר גל, רופאה במחלקה לרפואה דחופה בביה״ח קפלן, אשר טיפלה בילדים יחד עם דר׳ אביעד נחמני, מסבירה כי מדובר בפטריית הרעל הנפוצה בישראל. ״לשמחתנו הפטריות צולמו, כך מצאנו כי מדובר בפטריה ירוקת דפים קיצית, Chlorophyllum molybdites . הפטריה מוכרת ממדשאות מושקות, שטחים פתוחים, שדות ובחצרות, ונוטה לצמוח במעגל. הפטריה אוהבת את הקיץ, גדלה מיוני ועד לנובמבר, מבלבלת עם פטריות שמפיניון. חשוב להדגיש שהיא רעילה ומסוכנת גם אחרי בישול״, מסבירה דר׳ שפלר גל.

בני המשפחה ביקשו להודות לצוות הרפואי בקפלן על טיפול מקצועי ומסור שמנע התדרדרות במצבם לאור אכילת הפטריות הרעילות. ״אנו פונים לציבור להזהר מאכילת כל סוג של פטריות כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד״.

קפלןררופאי מיון ילדים בקפלן מדגישים כי אין סימנים בדוקים, מהירים ובטוחים כדי להבדיל בין פטריות מאכל לבין פטריות רעל. ״גם למומחים הגדולים ביותר אין שיטות פלא לאבחון כזה והדרך היחידה להבדיל היא היכרות אישית בדוקה ומדויקת עם הפטריות. בניגוד לצמחי תבלין אחרים, כאן מחיר הטעות עלול להיות כבד ואף קטלני ולרבות מפטריות המאכל יש קרובות דומות להן אך רעילות״.

 

הנחיות חשובות במקרה של אכילת פטריות:  בכל חשד להרעלה יש לפנות את הנפגע לבית חולים הקרוב. אין לגרום להקאה מכוונת, עד להגעת המד"א יש להשכיב את החולה במיטה,, עם ראש מוגבה למניעת שאיפת הפרשות.

אסור בהחלט לשתות משקאות חריפים, כי הם מסייעים לספיגת הרעלים שבפטריות. בנוסף, חשוב לשמור את השאריות של הפטריות שנאכלו, או לצלם את הפטריה, כדי להקל על אבחון של מקור ההרעלה.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה