"סליחות" לא היו-אמש  בביהכ"נ "בן פורת יוסף", אבל  עימות חריף יש, שוב !

$(function(){setImageBanner('a0c3138f-85a1-450d-a3f0-8efa2d88cb1a','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,48688,'Image','');})


פרשת ה"שניים אוחזין" בבית הכנסת בן פורת יוסף שוב בכותרות, לאחר שהעימות התפרץ שוב, דווקא לקראת ימי הסליחות והרחמים...

הפעם בשל החלטה חד צדדית של ועד העמותה הותיקה לקיים תפילת סליחות רק ב18.00 ולא בחצות הליל. ולאחר שכאשר הגיעו כמה עשרות ממתפללי ביהכ"נ, לומר "סליחות" כמנהגם כל השנים החל מר"ח אלול, מצאו את ביהכ"נ נעול והם נאלצו להתפלל בחוץ....
ייתכן והדבר יקרה שוב, הלילה !
לו אני רב העיר - הייתי ממליץ בפני ראש העיר על "הפרדת כוחות" לפחות בחגי  תשרי,
(ראו סירטון מהתפילה- בהמשך )

ארכיון

מאת: אבי בן דוד

מסתבר שהעימותים בין שתי העמותות הטוענות לבעלות על בית הכנסת, אותם סיקרנו לא אחת בעבר, שוב הרים ראש ולהערכתי המצב אף יילך ויחריף עם בוא החגים.

בית כנסת בן פורת יוסף נס ציונה,  נחשון 7. כל המידעף סיקור החלפת העמותה, פעילות בבית הכנסת, טלפון של בית כנסת בן פורת יוסף בעיר נס ציונה. סיקור שוטף באתר המקומון נס ציונה נט. 

הבוקר סיפרה לנו המתפללת דליה שרעבי " כבר עשר שנים שאני מתפללת בביהכ"נ הזה, גם בעלי המנוח היה מהמתפללים הקבועים וגם בתי ומשפחתה.  באנו אתמול בלילה ולא הבנו מה קרה , למה הועד לא השאיר לנו מפתחות. היו כל מיני דיבורים על המחלוקת בינם לבין העמותה שלנו. אבל אני לא מקבלת את זה. זאת לא סיבה למנוע מאיתנו להתפלל כמו שעשינו תמיד. להתפלל בחוץ זו בושה ופגיעה בשכנים . אני לא יודעת אם הייתי גרה ממול והיו מתפללים לי מתחת לבית עד אחת וחצי בלילה אם לא הייתי מזמינה שיטור."

בעקבות התלונה פניתי ליו"ר עמות "בן פורת יוסף" מר דוד דימרי שהוא האיש הקובע בעמותה להבין מה קרה והוא טען כי " ישנם בעלי תפקיד בבית הכנסת אשר ברשותם מפתחות לבית הכנסת. על פי בקשתו של ברק מזעקי נמסרו המפתחות בערב שבת לפתיחת בית הכנסת בתפילה המוקדמת ביום שישי וביום שבת לתפילת הנץ. להערכתי המפתחות הוחזרו, והוא לא נערך בהתאם לתפילת הסליחות. אילו היה מתקשר בצאת שבת אליי או לאחרים היה מקבל מפתחות. באשר לשעת תפילת הסליחות. מתפללים רבים פנו אליי להקדים את התפילות לשעה 18:00. החלטתי להיענות לבקשה"

עוד הוסיף "אבקש לציין כי שעות התפילה נקבעות ע״י הנהלת העמותה בלבד. לצערי ברק מזעקי מנצל את טיפול עיריית נס ציונה בעניין ההקצאה לצורך קיום פרובוקציות מתוך אינטרסים אישיים."

אך על כך הגב' שרעבי אמרה לי "מה זה סליחות בשש בערב? אנשים בעבודה , עם הילדים? עשר שנים אמרנו בלילה. ככה המנהג של כל בתי הכנסת, או לפנות בוקר. מאיפה זה בא".?

טענותיו אף  הוכחשו מכל וכל ע"י הרב ברק מזעקי . אותו שאלתי כך: מר דמרי טוען שכנראה החזרתם את המפתחות בשבת ולא בקשתם בערב כלל. מה יש לך לענות על כך? מעבר לכך הוא טוען שהועד החליט על אמירת סליחות אחת ביממה בשעה 18.00. משתמע מכך שלא יאפשר אמירה נוספת בחצות ליל. מה תעשו?

להלן תשובתו:

 ”לדאבוני, עמותת "בן פורת יוסף" ממשיכה להחזיק במבנה בית הכנסת שלא כדין. אזכיר שמדובר במבנה ציבור, השייך לעיריית נס ציונה אשר נועד לשמש את כלל הציבור ולא מיעוט המבקש להשתלט על המבנה ועל ציבור המתפללים בניגוד לרצונם. מטעם זה, כלל לא הייתה צריכה להיות פנייה לעמותה בעניין קבלת המפתחות, שכן אלו היו צריכים להיות בידי המתפללים. אולם, לדאבוני, גם הטענה שלא הייתה אמש פנייה לקבלת המפתחות אינה נכונה. נעשתה פנייה, שנדחתה בלך ושוב ודה פקטו סורבה.

ועוד, ראש עמותת בן פורת יוסף הבהיר הבוקר שלא יאפשר אמירת סליחות בחצות, ומי שלא טוב לו שילך להתפלל במקום אחר.

אדגיש שבמהלך העשור האחרון שעת אמירת הסליחות הייתה בחצות, זה מנהג המקום. אולם, כחלק ממלחמתם בציבור המתפללים, במטרה לעורר מחלוקת ולהשחיר את פני הציבור (תוך פגיעה בחופש הפולחן של קהילה שלמה), החליטה עמותת "בן פורת יוסף", באופן חד צדדי, לשנות את שעת אמירת הסליחות. בעשותה כן, אף הפרה את הוראת בית המשפט שעד להשלמת ההקצאה, יש לשמור על "המצב הקיים".

החלטת העירייה להתעלם מההשתלטות על בית הכנסת וגרירת הרגליים בכל הקשור להליך ההקצאה תמוהות ביותר, מעורבות העירייה בעניין זה נדרשת באורח דחוף ובהקדם, על מנת שהקהילה תוכל לקיים את מנהגיה ואורחותיה, כפי שנהגה משך למעלה מעשור. לא יעלה על הדעת שזכות הציבור להתפלל בבית הכנסת שנבנה על ידי העירייה תוקרב על המזבח הפוליטי, משיקולים לא ענייניים."

לגבי השאלה כיצד ינהגו בעתיד, השיב "אנו נמצא את הדרך לקיים את מניין הסליחות גם תחת נסיבות פוגעניות אלו. במקביל הנהגת הקהילה תפעל באמצעים החוקיים המצויים בידה כנגד כל גורם הפועל שלא כדין ופוגע בקהילה." 

אלא שללא קשר לשאלה מי אומר אמת ומי לא, כל שאירע שם אכן נוגד להבנתי את הסיכום שהושג בשעתו בביהמ"ש וקיבל תוקף של פסק דין, כי עד להכרעה סופית, לא יחולו כלל שינויים בנהלים ובמצב  הקיים.

אולם כששאלתי את מר דמרי על כך  והאם יאפשר קיום תפילת סליחות נוספת בחצות ליל, ע"י המבקשים לשמור על המנהג העתיק" השיב כך  : " בית הכנסת יקיים אירוע סליחות אחד כולל לקהל המתפללים. בנוסף אציין כי הנהלת העמותה פועלת בהתאם להחלטת בית המשפט , אשר נגעו באופן אישי בתפקידו של הרב , ולא בניהול הכללי של בית הכנסת. "

השאלה מה בדיוק קבע ביהמ"ש תספק להערכתי פרנסה נוספת לעורכי הדין.. אך העימות הזה רק מבשר רעות לגבי מה שמצפה שם בהמשך החודש וכמובן בחגי תשרי, במיוחד לאור בעיית הצפיפות הצפויה בימי קורונה, מכירת מקומות וכל היתר, לא אתפלא אם יווצרו אפילו עימותים פיזיים סביב הקצאת מקומות הישיבה. .

הסיפור לא ייגמר טוב, חלילה. יותר מדי דם רע זורם שם ברקע, עם שמועות על האשמות הדדיות קשות, כולל על חשדות לפלילים לכאורה. מה שלא מעיד כמובן על אמיתותן, אך בהחלט משקף תמונת מצב של עויינות הדדית קשה מנשוא.

לכן, וזו הצעה שלי, על דעת עצמי,  לו אני רב העיר - הייתי ממליץ בםני ראש העיר על "הפרדת כוחות" לפחות בחגי  תשרי, כאשר ממילא תהיה בעיה קשה בכל הקשור לצפיפות בבתי הכנסת  . והייתי מבקשו להעמיד לרשות העמותה השניה ואנשיה - אולם עירוני כמו "משכן הפיס" או "בית הפנאי" לקיום התפילות  ע"פ הוראות מ. הבריאות לכשתתפרסמנה  ובמקביל מבקש מועד העמותה הותיקה לאפשר לאנשי העמותה השניה לקחת  בהשאלה ככל הנדרש - ספרי תורה סידורי תפילה וכו' מבית הכנסת, כנגד רישום מסודר.

מדוע העירייה, בעלת המבנה,  לא "עושה סדר"?

המחלוקת הזו על השליטה בביהכ"נ שהוקם ע"י העירייה והועמד לרשות הציבור. וכל הקשור בעימות הזה כבר צברו "קילומטראז' רציני בימי יוסי שבו ז"ל, גם בדיונים בעירייה וגם בביהמ"ש.

נכון לרגע זה קיימת הוראת בית משפט לקיים הליך הקצאה ע"י העירייה ועד שיסתיים יכולה העירייה למנות גורם מנהל מטעמה, או להותיר את הניהול השוטף בידי העמותה הותיקה, אך בכפוף לתנאים שמשמעותם הינה שמירת ה"סטטוס קבו" .

אלא שהעירייה עדיין מתמהמהת בכינוס ועדת ההקצאות להחלטה למי מהעמותות להקצות את ביהכ"נ. וממילא אני משוכנע שהצד המפסיד יעתור לביהמ"ש וה"סאגה" הזו תימשך עוד זמן רב.

 ולכן אין לעיריה לדעתי ברירה, אלא למנות ועדה קרואה כפי שהוסמכה ע"י ביהמ"ש . ועדה שבראשה יעמוד, נניח, רב העיר, הרב צוריאל ולצידו מחזיק תיק תרבות תורנית בעירייה , חבר מ. העיר אלי לוי וכן מבקר העיריה, שלמה אליהו, שכבר בדק את העמותה הותיקה בעבר ומכיר היטב את הנושא.  או כל הרכב אחר.

כמו כן הייתי אוסר על  העמותה הקיימת לגבות כספים עבור "מקומות" בביהכ"נ לעתיד , ומכסה את כל עלויות התפעול ע"ח העירייה באופן זמני. אך מכניס לתנאי ההתקשרות עם העמותה שתזכה לבסוף בהקצאת המבנה, דרישה לכסות כל עלות שצברה העירייה בתקופת הביניים, כולל בהעמדת מבנה ציבורי לרשות המתפללים.

כך או כך, משהו חייב להיעשות ויפה שעה אחת קודם !

סרטון תפילת בנס ציונה 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה