קיבלתם חשבון מים גבוה? צריכת המים עלתה? מד המים שלכם הוחלף?  

$(function(){})


בעקבות תלונות בנושא, נתנו למנכלי"ת איגוד המים "מי ציונה"
רינה קטיף
להסביר לכם מדוע...

והיא מסבירה: מדי המים החדשים מדוייקים הרבה יותר. בשל הקורונה עלתה משמעותית הצריכה, לפעמים פי 2 ! . אך גם אם הצריכה הייתה זהה לשנה שעברה, תשלמו השנה 7.4%  יותר בגלל עליית תעריפי המים.

 ובתלונות נא לפנות לרשות המים ולכנסת..

 פרטי

 

בחודשים האחרונים , תושבים רבים בנס ציונה קיבלו חשבונות מים גבוהים מהרגיל. חלקם טוענים שזה בגלל מדי המים החדשים,  אחרים אומרים שהתאגיד " מנפח " את חשבונות המים.

התופעה בלטה במיוחד בשכונת "ארגמן" שם התארגנה קבוצת מחאה בדף הפייסבוק השכונתי

אנו פנינו לתאגיד מי ציונה כדי לקבל הסבר. אך מנכ"לית התאגיד, רינה קטיף, ביקשה את הבמה כדי להסביר את הבעיה במילותיה שלה. והנה הן:

-------

לפני הכל , אני חייבת  לומר שהתאגיד מחייב אך ורק בגין צריכות מים כפי שנקראו במדי המים, ובוודאי שאף אחד לא "מנפח" חשבונות. חישוב צריכת המים  נעשה על ידי קריאת מדי מים בסוף כל  תקופת חיוב והחסרת הקריאה הקודמת.

אין כל דרך " לנפח" את החיוב. יש שקיפות מלאה כלפי הצרכן, בכל חשבון נרשמת קריאת מד המים הקודמת והנוכחית.

הצרכן יכול לבדוק בכל רגע נתון את קריאת מד המים שלו פיסית או באמצעות אפליקציה שניתן להוריד באתר התאגיד  האפליקציה מאפשרת לצרכן לצפות בכל רגע נתון בצריכת המים , לעקוב אחר הצריכות שלו ולקבל התראות על נזילה.  בזכות השעונים החכמים שלנו אנו מודיעים לצרכנים כשמתקבלת התראה על חשד לנזילה וכך חוסכים להם הרבה כסף וכמובן שזה מונע גם בזבוז מים למדינה.

 

בחודשים האחרונים אנו עדים לעלייה בצריכת המים בבתי מגורים בכל רחבי הארץ, כשמנגד צריכת המים בעסקים, שהיו סגורים בתקופת הסגר ואחריה - ירדה.

בתקופת הקורונה, אנו נמצאים הרבה יותר שעות בבית כי אין כל כך לאן לצאת, הילדים לא הולכים למסגרות חינוכיות, חלק מההורים בחל"ת או מובטלים . כמובן שזה מגדיל מאוד את צריכת המים בבית , ויכול אפילו להכפיל אותה.

למשל : הורים שהיו בבידוד, ילדים שלא נמצאים במסגרות, תקופת סגר , חל"ת – כרוכים בשהייה בבית בכל שעות היום שהן  17 שעות ערות, במקום 7 שעות למי שיוצא לעבודה ועובד עד שעה חמש. זה יותר ממכפיל את שעות הערות בבית בהן נצרכים מים. אז ברור שבכל המקרים הללו צריכת המים תעלה מאוד , אפילו פי 2 מהרגיל.

 

בנס ציונה הצריכה העירונית הכוללת למגורים בחודשים מרץ- אפריל עלתה ב- 17% ובחודשים מאי- יוני ב- 9% לעומת שנה שעברה. ההשוואה היא תמיד לשנה אחורה, ולא לתקופה קודמת,  כי באופן טבעי יש עליה בצריכת מים בחודשי הקיץ כל שנה.

לעומת זאת , הצריכה של העסקים ירדה משמעותית : במרץ- אפריל – ב – 33% ובחודשים במאי-יוני ב- 17%.

 

ראשית אתייחס להבדלים בין עליה בצריכה לבין עליה בחשבון - הסכום לתשלום:

לרוב העלייה בצריכה מחויבת בתעריף 2 - זה שמעבר להקצאה של 7 מ"ק לכל דייר לחודשיים, שהם 7,000 ליטר מים.  לכן , חשבון המים גבוה מהרגיל. התעריף השני עומד היום על 13.46 ₪, לעומת תעריף ראשון שנמוך כמעט בחצי ועומד על 7.39 ₪.

כך למשל משפחה בת 4 נפשות, שצורכת 30 מ"ק בחודשיים , החשבון שלה יהיה מורכב מ- 28 מ"ק בתעריף הנמוך ועוד 2 מ"ק בתעריף הגבוה , וסה"כ יסתכם בכ 234  ₪. אם הצריכה עלתה נניח בשליש שהם 10 מ"ק, הם יחויבו בתעריף הגבוה  , כלומר לחשבון יתווסף סך של כ 135 ₪, והסכום לתשלום יגיע ל 369 ₪. בדוגמה זו, הצריכה עלתה רק ב- 33%  והסכום לתשלום עלה ב- 58%  !

לכן, הקפיצה בסכום לתשלום , תמיד גבוהה יותר מהקפיצה בצריכה , למעט במקרים  בהם הצרכן לא חורג מהכמות שמגיעה לו בתעריף הנמוך .  הצרכן צריך תמיד להתייחס לעליה בצריכת המים כדי לבדוק את החשבון שלו.

העלייה בחשבונות המים לעומת שנה שעברה נובעת גם מעליה בתעריפי המים. בשנת 2019 תעריפי המים היו נמוכים ב-7.4% לעומת תעריפי 2020 : 6.88 ₪ לתעריף הנמוך, ו- 12.95 ש"ח לגבוה.

גם אם הצריכה של הצרכן הייתה זהה לשנה שעברה, הוא ישלם השנה 7.4%  יותר בגלל עליית תעריפי המים.

 

עוד אדגיש כי תעריפי  המים והכמות המוקצבת לכל נפש בתעריף הנמוך נקבעים על ידי רשות המים והביוב הממשלתית, ולתאגיד אין כל השפעה על כך או יכולת לשנות זאת, כאשר התעריפים לצרכן אחידים בכל התאגידים בכל הארץ.

 

רשות המים והביוב הממשלתית הינו הרגולטור של משק המים ושל תאגידי המים, כמו שרשות החשמל היא הרגולטור של חברת חשמל. הרשות קובעת את התעריפים לצרכן וכן את כללי ההתנהלות של תאגידי מים , כללים שעלינו לשמור עליהם בקפדנות.

בימים האחרונים מספר חברי כנסת העלו בקשה לדיון בכנסת להגדלת הכמות המוקצית לנפש בתעריף הנמוך, במיוחד לאור הפגיעה הכלכלית באוכלוסייה בתקופת קורונה. אנו כמובן נשמח אם תוגדל הכמות , מה שיקל על כלל האוכלוסייה.

אך אציין רק בשוליים כי הגדלת הכמות בתעריף הראשון עלולה להביא להגדלת תעריפי המים על ידי רשות המים , כי משק המים הינו משק כספי סגור : נותנים פה, לוקחים שם ובסה"כ זהו "משחק סכום אפס".

 

מה לבדוק אם יש עליה בצריכת מים?

בכל מקרה של עלייה בצריכת המים חשוב לבחון האם העלייה היא בצריכה הפרטית או במשותפת וכן לבחון את הגורמים לעליה בצריכה ( למשל הרחבת המשפחה, הקמת גינה, מילוי בריכה )  ולשלול קיומן של תקלות במערכת המים או נזילות.

ככל שלא נמצאה סיבה אפשרית לעליה בצריכה, ניתן לייחס לפחות בחלק מהמקרים את העלייה לסיבות הבאות :

משבר קורונה: את החודשים האחרונים העברנו בעיקר בבית, וצריכת המים מה איתה? השתנתה בהתאם.

זה הגיוני שחיובי המים עלו , כמו שתשלום חשבון החשמל או הגז עולים בהתאמה בתקופה שבה אנחנו מעבירים את רוב היום בבית.

על מה מתבזבזים מים?

במקום הראשון… השירותים-  כ- 40% מצריכת המים.

במקום השני - חדר האמבטיה עם 30% מצריכת המים בבית.

במקום השלישי – מכונת הכביסה ושאר ניקיונות הבית שמהווים כ-20% מצריכת המים.

ובמקום האחרון - כל מה שקורה באזור המטבח - שתיה, בישול וכלים.

 

 

לסיכום:

יש מגוון סיבות לעליה בצריכת המים ונשמח לעזור בכל שאלה ולבדוק פרטנית כל פניה אלינו .ניתן לפנות אלינו בכל האמצעים הדיגיטליים . כמו כן בימים אלו פתחנו קבלת קהל בסניף נס ציונה, ונאפשר הגעה אלינו עם זימון תור מראש באתר.

על אף התגברות התחלואה והיעדרות של חלק מהעובדים שלנו, אנו משתדלים להמשיך לתת שירות ומענה מהיר לכל הפניות, כמו תמיד.

 

-------------------------------

בימים אלו פתחנו קבלת קהל בסניף נס ציונה, ונאפשר הגעה אלינו עם זימון תור מראש באתר.

על אף התגברות התחלואה והיעדרות של חלק מהעבדים שלנו, אנו משתדלים להמשיך לתת שירות ומענה מהיר לכל הפניות, כמו תמיד.

שימו לב לצריכת המים שלכם, חסכו בצורה נבונה!

 

---

מדי המים החדשים, הנם מדים מצוינים, מדויקים, תיקניים ואמינים ואנו משוכנעים שאין כל בעיה במדידת המים.

יחד עם זאת , צרכן שחושב שמד המים שלו לא תקין,  רשאי לבקש לשלוח את מד המים שלו לבדיקה בתשלום במעבדה מוסמכת , בהתאם לקבוע בכללי אמות מידה לשירות. היה ויתגלה שמד המים לא תקין, תוחזר לצרכן עלות הבדיקה.

 

 --

מי ציונה טלפון 1-800-800-987
כתובת: האירוסים 53, נס ציונה

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה