קמפיין חדש נגד השימוש בקמיני עץ בנס ציונה. סקר העלה כי מרבית קמיני העץ והארובות בעיר נבנו ללא היתר.

$(function(){setImageBanner('c82f5e70-71b9-4913-8e39-0b8e67953b92','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,48688,'Image','');})


הידעתם כי קמין עץ תקני מזהם כמו 15 משאיות דיזל וכי קמיני העץ פולטים יותר מסרטנים בחורף מאשר כל התעשייה בישראל בכל השנה?
בימים האחרונים עלה בעיר נס ציונה קמפיין של עמותת "נושמים נקי" להעלאת המודעות לנזקים הבריאותיים של קמיני העץ.
לאחרונה שינה המשרד להגנת הסביבה את הגדרת "מפגע ריח" כך שיכלול קמיני עץ. בעקבות זאת כעת חל איסור על אותו ריח עשן הנובע מקמיני עץ.

1

בשנים האחרונות מצטברים מחקרים על הנזקים הבריאותיים שמייצרים קמיני עץ – קודם כל לדיירי הבית בו נמצא הקמין וגם לשכניהם הסובלים מ"עישון כפוי". קמין עץ תקני מזהם כמו 15 משאיות דיזל. קמיני העץ פולטים יותר מסרטנים בחורף מאשר כל התעשייה בישראל בכל השנה. וזאת לא באזור תעשייה רחוק, אלא בלב שכונות המגורים. כך, מרעיון רומנטי של בית בודד באיזור כפרי, המצב בפועל הוא של קמיני עצים שפועלים בלב איזור מגורים ופוגעים בבריאות הן של בעלי הקמין והן של שכניהם.

ואכן, תושבים רבים בנס ציונה סובלים מזיהום האוויר הרב שנגרם מקמיני העץ. ענבל, תושבת מזרח העיר, מספרת:
"בימים קרים יש הרגשה שהבעירו מדורה בתוך הבית. הסרחון נורא ואיום ואנחנו נאלצים להכניס כביסה פנימה כי אחרת בבוקר יש לה ריח של על האש."

בנס ציונה פועלת קבוצת תושבים בשם "תושבים למען אוויר נקי" שמנסה לקדם את הנושא. סקר קמינים שנערך ביוזמת הקבוצה מצא כי רוב-רובם של קמיני העץ בנס ציונה נבנו מבלי שיש להם היתר בניה – ומהווים לכאורה עבירת בניה. שימוש בקמין עץ ללא היתר, מהווה עבירה כפולה – גם על חוק העזר העירוני וגם עבירה פלילית לפי חוק התכנון והבניה.

נאור ירושלמי, סגן ראש העיר נס ציונה ויו"ר ועדת איכות הסביבה אמר, כי "אנחנו פועלים מזה שנים לשיפור איכות החיים בעיר. לכן גם אישרנו הנחיה האוסרת על מתן היתר בניה לקמיני עצים חדשים. למעשה כמות הקמינים היא די קטנה, אך הנזק הסביבתי שנגרם הוא לא פרופורציונלי."


יו"ר עמותת נושמים נקי, עמרי אור: "קיבלנו לא מעט תלונות על ריח עשן קמינים בנס ציונה, כמו בכל הארץ. בנוסף לחוקים ותקנות, חייבים לפתח מודעות לנזק הלא פרופורציונלי שנוצר מעשן קמיני העץ. לשמחתנו, חלה התקדמות גם במודעות לבעיה וגם ברצון הרשויות לפעול כנגד המפגע."
"חשוב לדעת שקמין עצים דורש היתר בניה לקמין וגם לארובה. בנס ציונה קיימים עשרות רבות של קמיני עץ שלמעשה פועלים בניגוד לחוק. אנחנו חושבים שמרבית האנשים אינם מודעים כלל כי השימוש בקמין העץ שלהם מהווה עבירה, ולכן המטרה העיקרית של הקמפיין היא ליידע את התושבים, על מנת שיוכלו לעבור לחלופה חוקית ובריאה יותר."
"חשוב לציין שנס ציונה היא עיר מובילה בישראל מבחינת חקיקה סביבתית: נס ציונה אוסרת באופן מוחלט על מתן היתרי בניה חדשים לקמיני עצים, וחוק העזר העירוני מאפשר לפקחי העירייה לפעול כנגד קמיני עץ בהתאם לחוק העזר (שמירת איכות הסביבה, מניעת מפגעים ושמירת הסדר והניקיון). חוק העזר מגדיר קמין או אח כמפגע, אם הוא פולט גזים שעלולים להיות מטרד לשכנים או הסביבה, וזאת בשילוב קביעת המשרד לאיכות הסביבה שהגדיר כי ריח קמין עץ יכול להוות מפגע ריח בשכונת מגורים. עוד לא שמעתי על קמין עץ שלא יוצר מפגע ריח."



 הנוהל העדכני מופיע באתר להגנת הסביבה:
https://www.gov.il/he/Departments/policies/odor_hazard

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה