שוב נגנבו הכוורות של ניצן פצ'ורניק מנס ציונה ועמיתיו.

$(function(){})

עלייה חדה בגניבת חלות דבש וכוורות בשיא עונת אגירת הדבש, בחג הקורבן, לפני חגי תשרי ובצל הקורונה והמשבר הכלכלי. הנזק מוערך במאות אלפי שקלים.

מנתונים שנאספו עד כה בחודש יולי- נמצא כי מדובר בהיקף גניבות ונזקים של מעל ל- 300 כוורות, וכ- 700 חלות דבש, המכילות כ- 8000 ק"ג דבש, עלייה ביחס לשנה שעברה בעונה זו בה נגנבו כ- 100 כוורות, באותו פרק זמן.

מועצת הדבש

כבכל בוקר, הגיע אתמול הדבוראי ניצן פצ'ורניק, דור חמישי למשפחת דבוראים, תושב נס ציונה, אל נקודות הצבת הכוורות הפזורות בשטחים הפתוחים לצד צמחי בר לטובת אגירת הדבש, במטרה לבדוק את מצבן ושלומן של הדבורים. פצ'ורניק גילה לתדהמתו, כי בשתי נקודות הצבה- בפארק בריטניה בסמוך לבית שמש ובנקודה בסמוך לצומת נחשוןנגנבו תכולתן של מעל ל- 60 כוורות, ושאר הכוורות בשטח הושחתו.

ניצן פצ'ורניק דבוראי מנס ציונה שכוורותיו נגנבו: "מדובר בתופעה, איתה אנו הדבוראים, מתמודדים יום יום ובעיקר בעונות פריחה או רדיית דבש. אנו מנסים להתמודד עם תופעת הגניבות, על ידי התקנת ואף נעילת הכוורות במנעולים, אך גם זה לא מונע מכנופיות הגנבים המתוחכמים, להמשיך ולגנוב כוורות וחלות דבש, ניתן לראות בשטח הגניבה גם כוורות מנופצות, כנראה משלא מצליחים הגנבים לפתוח אותן ולאסוף את חלות הדבש, הם מנסים לנפצן וכך גם הכוורות שנותרות נהרסות כליל. חשוב לזכור כי, הכוורות הן הרכוש החשוף ביותר לגניבה, הן מונחות בשטח, בשולי הדרכים הצדדיות, בשטחי חקלאות, ואדיות והרים, טרף קל לגנבים, ואנו הדבוראים עומדים חסרי אונים בפני התופעה ההולכת וגוברת" אומר פצ'ורניק ומוסיף, "מראה הכוורות שהושחתו היה קשה במיוחד, מדובר בכאב לב ואובדן הכנסה גדול, שלא נוכל להשיבו".

זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "תופעת הגניבות בענף הדבש היא רחבה וקשה מאוד. אופי הגניבות בחודש האחרון, של חלות דבש, מעיד על מצוקה כלכלית קשה בשל הקורונה וכן ניכר כי התגברותן נעשית לקראת חגים ומועדים, ובזמן בו הכוורת נחשבת כלכלית ביותר וגדושה בדבש" אומר מידן ומוסיף, "אני קורא לממשלת ישראל להגן על החקלאות וענף האבקה והדבש ולהקצות תקציבים למלחמה בתופעה החמורה של פשיעה חקלאית!".

במאמץ למיגור התופעה שותפים משטרת ישראל, היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות במשרד החקלאות (פיצו"ח- פיקוח על הצומח והחי), 'השומר החדש' המוביל עם הדבוראים פיילוט לתכנית ארוכת טווח למיגור התופעה, מג"ב והסיירת הירוקה של רט"ג, הפועלים בשיתוף פעולה ובאופן מידי בסיוע לתפישת הגנבים, ויצירת הרתעה, במטרה להביא לשמירה על ענף הדבש והאבקה אשר הינו קריטי לחקלאות בישראל, שכן מעבר לייצור הדבש, דבורת הדבש הינה המאביקה העיקרית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם.

יובל בירנבאום, רכז שטח בארגון "השומר החדש": "בעקבות גניבות חוזרות ונשנות של דבש וכוורות במרחב צפון, החלטנו עם הדבוראים לצאת לפעולה אקטיבית שמטרתה למנוע את גניבות הדבש. הפיילוט יכלול הפעלת אמצעים טכנולוגים, סייר ורכז שטח מטעם השומר החדש שיוקפץ למקום, כולל מערך מתנדבים שיפעל בהתאם וייצר נוכחות בנקודות הכוורות. הפיילוט יתחיל בשבוע הקרוב בשיתוף ובתמיכת מועצת הדבש, בתקווה כי הפיילוט יניב תוצאות שיביאו למניעת מקרי גניבה והשחתת כוורות, נתרחב לאזורים נוספים בארץ".

 נתוני מועצת הדבש: כיום פועלים בישראל כ- 510 דבוראים המטפלים ב- 120,000  כוורות, מתוכן מוצבות 80,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 3 מיליארד שקלים בשנה.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה