טיולים ללא עלות

$(function(){})

יום המשפחה הינו הזדמנות מצוינת לטייל ביערות ארץ ישראל של קרן קימת לישראל שהותאמו לצרכים השונים של כלל הציבור: החל מחניונים מוסדרים, פעילויות מגוונות, שבילים מסומנים, נגישות לעגלות וכל זאת ללא עלות

טובית שפירא, קק"ל

יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה-לוסקי: "אין כמו טיולים משפחתיים בחיק הטבע כדי לחגוג את יום המשפחה – שילוב של גיבוש משפחתי, חיבור לארץ המדהימה שלנו ולטבע בתקופה היפה בשנה, כל זה באתרים מושקעים ויפים. היערות והפארקים של קק"ל מחכים לכם, בואו ותהנו. יום משפחה שמח"

 מסלול נגישים  לכל המשפחה בפארק הירדן

מצפון לכינרת, בצד אפיקו המזרחי של הירדן, ממוקם פארק הירדן. גדות ערוץ הנהר והאפיקים המשניים שעוברים בפארק מכוסים בסבך צפוף של צמחייה, בעיקר קנה מצוי ועצי ערבה. בפארק יש מדשאות רחבות ידיים בהם יוכלו להשתעשע הילדים, שולחנות בצל עצי אקליפטוס, מסלולי טיול ומתקני שעשועים. קרן קימת לישראל, בשיתוף הביטוח הלאומי, החברה הכלכלית גולן וחמ"ת ובסיוע עמותת נגישות ישראל, הקדישה תשומת לב מיוחדת לנושא הנגישות בפארק, ונסללו בו 750 מטר של שבילים נגישים לעגלות עם ספסלי ישיבה. מנקודות התצפית אפשר לצפות בירדן, או לבלות באזור עין משפע הנובע למרגלות היישוב הקדום בית צידה. בפארק יש עמדות פיקניק, עמדות מנגלים וברזיות ושלושה מבני שירותים, כך שתוכלו להשלים את החוויה בפיקניק מרענן וכמובן בסיומו לפנות את האשפה ולשמור על הניקיון במקום.

בפארק קיימים מספר מוקדים שבהם הכשירה קק"ל שבילי הליכה מותאמים לעגלות ילדים: באזור הדיג קיים שביל נגיש באורך של כמאתיים מטר בצמוד לנחל הזורם ולאמת המים הקדומה, ולאורכו פינות ספסלים מוצלים. בקרבת עץ השקמה הגדול יש שביל באורך של כמאה מטר, המגיע עד לשקמה ולרחבת הישיבה הנגישה מתחת לעץ. באזור עין משפע ישנו שביל המגיע מחניון הפיקניק, דרך הגשר מעל המים, ועד לרחבת מרפסת המשקיפה אל גוף המים, הצמחייה והדגים. לאורך השביל ספסלי ישיבה, פינת פיקניק נגישה מעל בריכות השכשוך, וירידה עד לקו המים עם רחבת מנוחה וספסל.

השביל הנגיש – שביל הליכה נגיש למשפחות עם עגלות ילדים באורך של כקילומטר וחצי בתוך שטח הירדן הזורם, בין סבכי קנים, אמת מים, ומוקדי עניין הפעילים גם ביום וגם בלילה.

 

אגמון החולה, מונגש ומותאם למשפחה המטיילת.

מי מאיתנו לא מכיר את פארק אגמון החולה המרשים, אתר תיירות אקולוגי ייחודי בעולם, אשר מציע למבקריו חוויה נדירה. באגמון, שמצוי בלב ליבו של השבר הסורי־אפריקני, הקימה קק"ל פארק צפרות, שפעמיים בשנה חולפים בו למעלה מ־500 מיליון עופות מים, עופות דורסים וציפורי שיר.

 ייחודו אמרנו, כי גם משפחות עם עגלות ילדים יכולות לתצפת ולהתפעל מבעלי הכנף שמגיעים לאגמון לביקור, ולהרגיש ממש חלק מהסביבה.

 בזכות קק"ל אשר הנגישה את ההגעה למצפורי הצפייה בציפורים (מצפור העגורים, מצפור השקנאים, מצפור עופות המים, הגן הבוטני ועוד). שבילי הגישה, גשרוני העץ, השירותים, הקופות, המזנון וחניוני הפיקניק, הותאמו גם הם להתניידות עם עגלות ילדים. בנוסף לכך, גם רכבי הגולף שנוסעים ברחבי הפארק, והופכים את החוויה למיוחדת והרפתקנית, הותאמו גם הם למשפחות עם ילדים קטנים.

במקום תחנת טיבוע ציפורים, שבה הן מסומנות בעזרת טבעת מתכת המוצמדת לרגלן, אמצעי המסייע לנטר ולעקוב אחר אוכלוסיות ציפורים, נתיבי הנדידה שלהן ועוד. מומלץ להגיע לטיול בשביל המותאם למשפחות בגן הבוטני ומשם לתחנת הטיבוע המספקת חוויה רב־חושית והיכרות עם ציפורים ומסלולי הנדידה שלהן.

 מומלץ מאד להגיע למרכז המבקרים באגמון, המציע שלל אטרקציות טכנולוגיות מתקדמות אשר מאפשרות למבקר לחוות את אגמון החולה ועולם הצפרות בצורה מעניינת, ייחודית ומלמדת. בין האטרקציות הייחודיות במרכז: תחנת VR שכוללת מיטות וכורסאות עם משקפי מציאות מדומה שבעזרתם יוכלו המבקרים להרגיש לרגע כיצד זה להיות חלק מלהקת עגורים ולנדוד לאורך השבר הסורי־אפריקני, גלובוס לדים המציג את נתיבי הנדידה העולמיים, קיר הציפורים הגדול ביותר במזרח התיכון, הכולל אינפורמציה על ציפורים וחידון, וכן 'מיני אגמון' - מיצג הממחיש את השינויים שעבר אגמון החולה משחר ההיסטוריה דרך ייבוש החולה, אדמות הכבול וכדומה בצורה טופוגרפית, משולב עם טכנולוגיה מתקדמת ומוחשית.

 

פארק אדמית

פארק אדמית שוכן בקצה המצוק התלול המשקיף על המרחבים הפרושים לאורך חוף הגליל המערבי. קק"ל פיתחה את הפארק, שתלה ערוגות צמחי תבלין ועצי בוסתן ובנתה חניונים ופינות לפיקניק. בלב הפארק יש חניון ובו שולחנות, ברזייה ושירותים בהם תוכלו לעצור לנוח ולנשנש באווירת הפארק הקסומה. במקום יש שביל הליכה הצופה לנוף הגליל המערבי וכן לים התיכון. השביל כולל חניות, שירותים, ספסלים, בתי אחיזה בחלק מהשביל, ורחבות תצפית לנוף.

 

חורבת תנשמת – גם עגלות ילדים יכולות לנוע בו.

חורבת תנשמת נמצאת בפארק יער שוהם, המשתרע על פני כאלפיים דונם ממזרח לשוהם. היער, שהיה למקום מוזנח ו"מעוטר" בגבעות פסולת, הפך ליער קהילתי פורח ומזמין. קרן קימת לישראל, המועצה המקומית ותושבי שוהם פועלים יחד לטיפוחו של פארק היער כמרכז טיילות ובילוי ביערות. היער מתפרש על פני גבעות נמוכות ובהן טרסות עתיקות ועצי בוסתן, ויש בו חניונים לפיקניק, שבילי טיול ברגל ובאופניים ואתרים ארכאולוגיים. בחורף ובאביב הוא נצבע בפריחה מרהיבה של כלניות, רקפות ושאר פרחים ססגוניים.

אתר חורבת תנשמת, התגלה בשנת 1986, ובחפירות ארכאולוגיות תשע שנים מאוחר יותר התגלו במקום שרידי כנסייה מהתקופה הביזנטית (המאה הרביעית לספירה) ולידה שלושה קברים חצובים בסלע ובריכת מים חצובה בעלת גרם מדרגות בפינתה. במקום התגלה ממצא מיוחד, שחלקיו התגלו בכנסייה ובבית הבד: מדליון עגול משיש בקוטר 67 ס"מ שמגולפת בו דמותה של טיכה, אלת המזל שנחשבה לפטרונית של ערים רבות. שביל קצר מוביל מכאן דרומה לכיתת לימוד פתוחה ביער, השוכנת על במת סלע נמוכה, שסמוך אליה נמצאים שרידי גת חצובה בסלע ובור פתוח ששימש כבשן סיד.

הביקור באתר כולו ובאזור העתיקות מותאם למשפחות עם עגלות ילדים.

 

יער אילנות – גן בוטני ,מרכז מבקרים ומבוך עצים

כל מי שאוהב לסייר רגלית בין העצים ולהתרשם מהם מקרוב מוזמן להגיע לגן יערני בוטני מיוחד במינו בלב השרון, שבו צומחים זה לצד זה 350 מיני עצים מרחבי העולם, חלקם בעלי מראה אקזוטי מרתק. גם באתר זה ישנה גישה למשפחות עם עגלות ילדים.

בגן הבוטני יש גם מבוך עצים המותאם לעגלות ילדים ומדמה גזע של עץ. במקום מרכז מבקרים המוקדש כולו לעצים, משלב את הטכנולוגיות החדישות ביותר בתחום, ומציע למבקרים בו חוויה מיוחדת במינה. מרכז המבקרים כולל סרט על אודות היער, חידון טריוויה, תחנות אינטראקטיביות בנושא ייעור בישראל, יערות העולם וסודות העץ, וכן חוויה של סיור אופניים במציאות רבודה.

באתר ניתן למצוא שבילים ברמה גבוהה באורך שניים וחצי קילומטרים בתוך היער המאפשרים למבקרים הנאה מריאה ירוקה ומרכזית במרכז המדינה ותנועה נוחה עם עגלת תינוק, שולחנות פיקניק, ספסלים, ברזיות ושירותים.

 

אנדרטת חץ שחור

האנדרטה המרשימה המשקיפה על אזור ג'בליה ועזה מחזירה אותנו אל מורשת הקרב של הצנחנים ואל ימי פעולות התגמול של שנות החמישים. האנדרטה כוללת עמודי אבן הנושאים תיאורים של פעולות התגמול של הצנחנים ותרשימי קרבות של החיל. אנדרטה נוספת מנציחה את הנופלים.

סמוך לאנדרטה הציבה קק"ל חניון עם שולחנות פיקניק. מעט מדרום לאנדרטה נמצא בית שביתת הנשק – בית בן קומה אחת מכוסה גג רעפים. קק"ל שיפצה את המבנה, ששימש את משלחות ועדת שביתת הנשק הישראלית בצאתן לפגישות עם נציגי מצרים. בשנה שעברה האתר עבר שדרוג ובמסגרתו הונגש באופן מלא - החל מהחניות, דרך הגישה לאנדרטה ובית שביתת הנשק ועד ספסלים, שולחנות, ברזיות ושירותים.

 

בית הכנסת הקדום במעון

איננו יודעים את התאריך המדויק, אבל ברור שלפני כ־1,500  שנה עמדו במקום הזה יהודי העיירה מעון וחנכו את בית הכנסת. זה לא היה יישוב של עם עצמאי; ביזנטיון הנוצרית משלה אז בארץ. ובכל זאת, יהודי מעון, כמו יהודי הארץ כולה, לא ויתרו על עצמאותם הרוחנית. כלי הביטוי החשוב ביותר לעצמאות הרוחנית היה בית הכנסת, שהותיר אחריו את רצפת הפסיפס המפוארת. בית הכנסת התגלה בשנת 1957, במהלך סלילת כביש הגישה לקיבוץ ניר עוז. בנוסף התגלו במקום בור מים ומקווה. מחוסר תנאים מתאימים להצגת הפסיפס במקומו הטבעי, הסירו אותו מהאתר ושמרו אותו במחסני רשות העתיקות.

קק"ל שיקמה את רצפת בית הכנסת והשיבה אותה למקומה המקורי. הירידה מהחניה אל בית הכנסת הונגשה על ידי שביל עץ "צף" אשר עובר בתוך עצי בוסתן וצברים. בצמוד לבית הכנסת ישנו חניון קטן ומוצל על ידי עצי אשל, עם מספר ספסלי פיקניק, ברזייה וחניה לרווחת המבקרים.

 

האתר ההיסטורי בית אשל

בשטח פארק נחל באר שבע, ממוקם האתר ההיסטורי בית אשל  שהוא אחד משלושה מצפים שהוקמו בקיץ 1943 על ידי קרן קימת לישראל בנגב וסימנו את תחילת ההתיישבות החלוצית בנגב.

המצפה נבנה עם חצר מוקפת חומה, בדומה לתבנית של היישובים תל חי, כנרת ובן שמן. המתיישבים הראשונים פיתחו שטחים לניסיונות חקלאיים ואף היו הראשונים שהביאו את ילדיהם למגורי קבע בנגב. בשנת 1947 החלו פעולות איבה כנגד תושבי המצפה, במאי 1948 התקיף הצבא המצרי את היישוב בתותחים ובמרגמות. התושבים עמדו בגבורה בהפגזות כבדות שנמשכו כחמישה חודשים, עד כיבוש באר שבע על ידי צה"ל. המצפה נהרס כליל, ובינואר 1949 פונו תושביו למחנה זמני בכפר ויתקין.

לאחר שנים ארוכות שבהן עמד המצפה הרוס ושומם, הוא שוחזר ושולט על ידי קרן קימת לישראל, ולאחרונה הוכרז כאתר מורשת לאומי. ב־2018 נרתמה המועצה לשימור אתרים לסייע בשחזור ובשימור של מערכת הביצורים. בין השאר שוחזרו בתי האבן, מגדל המים והבונקרים, והשילוט כולל טקסטים ותצלומים אשר מקימים את המקום לחיים עבור המבקרים, צעירים ומבוגרים כאחד, שיכולים להתרשם מהאזור. כל אלו יוצרים תמונה היסטורית מרגשת של אותם ימים רחוקים ומביאים את תולדותיו הקצרות והסוערות של היישוב הקטן, שתרם תרומה אדירה לראשית ההיאחזות היהודית בנגב.

 באתר ניתן ליהנות מטיול בין המבנים ההיסטוריים והעתיקות.  בהיותו מישורי והוא מאפשר התניידות גם עם עגלות ילדים. ברחבי האתר מוצעים ספסלי ישיבה המאפשרים מנוחה לאלו הזקוקים לכך.

 היסטוריה וסביבה חברו כאן יחדיו.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה