לכבוד יום הזיכרון לחללי מערכות קק"ל מזמינה אתכם לכבד את הנופלים ולהגיע למצפורים שהוקמו לזכרם

$(function(){setImageBanner('c4370b8f-ff44-4011-8070-37de0ec6ae17','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,45899,'Image','');})

לכבוד יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל קרן קימת לישראל שיתקיים ברביעי הבא מזמינה אתכם לכבד את הנופלים ולהגיע למצפורים שהוקמו לזכרם ברחבי הארץ - אלי ידיד, מנהל קליטת קהל בקק״ל: ״יום הזיכרון לחללי מערכת ישראל הינו יום בו כל אזרחי ישראל מתייחדים עם זיכרון בנינו ובנותינו שנפלו בקרב על הגנת הארץ. קק"ל מזמינה את הציבור הרחב להגיע אל מצפורי הזיכרון שנמצאים ביערות ובפארקים ברחבי הארץ, להתייחד עם זכר הנופלים ולהיחשף לסיפורי הגבורה וסיפורם האישי. במצפורים אלו אהבת הארץ ואהבת הטבע משתלבות יחדיו.״

אלי ידיד, מנהל קליטת קהל בקק״ל: ״יום הזיכרון לחללי מערכת ישראל הינו יום בו כל אזרחי ישראל מתייחדים עם זיכרון בנינו ובנותינו שנפלו בקרב על הגנת הארץ. קק"ל מזמינה את הציבור הרחב להגיע אל מצפורי הזיכרון שנמצאים ביערות ובפארקים ברחבי הארץ, להתייחד עם זכר הנופלים ולהיחשף לסיפורי הגבורה וסיפורם האישי. במצפורים אלו אהבת הארץ ואהבת הטבע משתלבות יחדיו.״

 

מצפה אורון שאול

מיקום: בקצה הדרומי של דרך נוף יער שוויץ.

תיאור: מצפה אורון שאול נמצא ליד הכניסה לדרך נוף יער שוויץ, בנקודה הצופה על הנוף המרהיב של עמק הירדן, הכנרת, הגולן והחרמון. מכאן גם רואים היטב את המדרון הזקוף של יער שוויץ הצונח בתלילות אל הכנרת. מדרון תלול כל כך עשוי לקרוס ולסכן את מי שנמצא למרגלותיו, וכך אכן קרה בשנת 1934. גשם עז גרם למפולת בוץ גדולה, וזו הציפה את טבריה והביאה למותם של 25 מתושבי העיר. אגף הייעור של שלטונות המנדט החל בנטיעות כבר בשנת 1927. בשנת 1941 הכריזו שלטונות המנדט על היער כעל אזור מיוחד על פי פקודת הסחף. מאוחר יותר קיבלה על עצמה את המשימה קרן קימת לישראל וייערה את היער במגוון רחב של עצים ושיחים.

סמ"ר אורון שאול (2014-1993), תושב פוריה, לוחם בגדוד 13 של גולני, נהרג בקרב המר שהתחולל בסג'אעיה שבעזה בעת מבצע צוק איתן. ב-20 ביולי 2014 נכנסו כוחות צה"ל לשכונה כדי להרוס תשתיות לחימה של ארגון חמאס ובכללן משגרי רקטות ומנהרות. עם הכוח נכנסו שני נגמ"שים מהדגם המיושן M-113 (זלדה), שרמת מיגונו נמוכה. אחד הנגמ"שים נתקע וספג פגיעה של טיל. שישה מהלוחמים שהיו בו נהרגו, ואורון שאול הוכרז נעדר. ב-25 ביולי 2014 קבע צה"ל שאורון הוא חלל שמקום קבורתו לא נודע. המצפור לזכרו צופה על הנופים שאהב כל כך וראה מדי יום בילדותו.

 

איך להגיע: מכביש פוריה-כנרת (כביש 7677) פונים צפונה לעבר אכסניית הנוער פוריה. המצפה נמצא ממש בכניסה הדרומית לדרך הנוף שביער שוויץ, מעט לפני האכסנייה


מצפה בניה

מיקום: הר נפתלי, גליל עליון.

 

תיאור: גרם מדרגות עולה לרחבת תצפית המעניקה מבט מרהיב מרומי הר נפתלי על עמק החולה, הגולן והחרמון. המצפה מנציח את זכרו של רס"ן בניה ריין, מפקד פלוגת שריון, שנהרג במלחמת לבנון השנייה יחד עם חבריו לטנק.

המצפה נמצא בגובה 740 מטר מעל פני הים, צמוד לגדר המערכת, בדיוק בנקודה שממנה יצא בניה לפעולת החילוץ האחרונה שלו. מדרגות אבן מובילות אל מרפסת התצפית ומסביבה נשתלו צמחי נוי. במצפור מוצב לוח תצפית המכוון אל נקודות חשובות במרחב. בעמדה הקולית שבמקום מספרת אמו של בניה את סיפורו המרגש.

 

איך להגיע: מכפר גלעדי נוסעים מערבה בכביש 9977 ופונים צפונה בכביש 886, המגיע למשגב עם. לפני שער הקיבוץ פונים מזרחה (ימינה) ונוסעים כ-150 מטר למצפה.

 מצפור אסף סיבוני צילום אלדה נתנאל

מצפור אסף סיבוני

מיקום: ליד קיבוץ ניר עם, מישור החוף הדרומי.

תיאור: אסף סיבוני, לוחם בחטיבת הנח"ל, נהרג באסון המסוקים. ב-4 בפברואר 1997 התנגשו שני מסוקי יסעור בדרכם למוצבי צה"ל ברצועת הביטחון שבדרום לבנון. 73 חיילי צה"ל נהרגו באסון, שהיה לאבל לאומי. המצפור המרגש, ממערב למאגר ניר עם, הוקם לזכרו של אסף, בן הקיבוץ. במרכז המצפור תלויים 20 חלילי רוח, המשמיעים צלילים כשהרוח נושבת ומנגינתם מתפשטת בראש הגבעה. כל חליל מייצג שנה אחת משנות חייו של אסף סיבוני. במעקה שמול המאגר משובצים בלוחות קרמיקה ציורים של עופות שמבלים במאגר. המצפור מעניק את אחת התצפיות המעולות ביותר על רצועת עזה, ובמיוחד על ג'בליה, שנמצאת ממש ממול, ועל העיר עזה שממערב לה.

איך להגיע: נוסעים בכביש הגישה לקיבוץ ניר עם ולפני שער הקיבוץ פונים שמאלה, חולפים על פני מוזיאון המים ומגיעים לאחר 1.1 ק"מ לתצפית מאגר ניר עם. מהמצפור ממשיכים דרומה כחצי קילומטר, פונים ימינה ונוסעים עוד חצי קילומטר עד למצפור אסף סיבוני. 

 

מצפה דובי וערן שמיר

מיקום: דרך נוף גלבוע, ממזרח למעלה גלבוע.

תיאור: המצפה, בגובה 425 מטר מעל פני הים, שוכן מדרום לדרך נוף גלבוע, בראש רחבה מוגבהת ומקורה בפרגולה. שביל קצר, העובר בגן נטוע בעצי בר של ארץ ישראל "מחוזקים" בצמחי נוי, עולה אל המצפה. מצפה דובי וערן שמיר מתנשא ליותר מ-600 מטר ולכן אין פלא שהוא מעניק את אחת התצפיות המרשימות ביותר בישראל. לוחות תצפית מפורטות, חקוקות על אבן גיר, מצביעות על נקודות רבות בשטח, מהרי נצרת ועד הגלעד שבעבר הירדן.

המצפה נקרא על שם אב ובנו. דובי נולד בשנת 1947 בקיבוץ שדה אליהו. הוא נלחם ונפצע במלחמת ששת הימים (1967). עשר שנים אחר כך, כסמג"ד בצה"ל, נהרג בתאונת אימונים. ערן בנו, יליד 1974, נהרג בשנת 1997 בפעילות מבצעית של סיירת צנחנים, שבה שירת כסגן מפקד הסיירת.

ליד המצפה מתחיל את דרכו שביל עמק המעיינות, שביל כמעט מעגלי שיורד מהגלבוע לעמק המעיינות ומצפין עד נחל תבור.

למרגלות החניון הכשירה קק"ל את חניון אבינדב.

איך להגיע: המצפור נמצא כשני קילומטרים ממזרח למעלה גלבוע, בדרך לקיבוץ מירב (כביש 667).

 

מצפה נעם רוזנטל

מיקום: דרך נוף יער מיתר.

תיאור: המצפה נראה היטב מהצומת המובילה אליו. בראש הגבעה ניצב שחזור של מגדל צופי אש שהיה פעיל בעבר, אך לאחר הרחבת הנטיעות של יער מיתר נבנה מגדל חדש במקומו בגבעה דרומית יותר. הרחבה והעמודים המחופים חלוקי נחל מציינים את מקומו של בית היערן שניצב כאן בעבר. המבט צפונה, לעבר דרום הר חברון והרי יתיר – מרהיב עין. אפשר לזהות מכאן את טֶנֶא-עומרים, דהריה וא-סמוע, הר חירן ויער יתיר. מבט בוחן יגלה את בית היערן ביתיר ואת הר עמשא מאחוריו.

 

ליד המבנה הישן נמצאת אנדרטה המנציחה את נעם רוזנטל (1993¬-2014), לוחם שריון, שנהרג מפגיעת מרגמה במהלך מבצע צוק איתן. נעם, בן היישוב מיתר, אהב להיפגש עם חבריו במקום הזה, לבלות יחד בחיק הטבע ולקבל את השבת בשירה ובניגון.

 

האנדרטה, יצירתם של האדריכל איתי פידל והפסל חן וינקלר, בנויה כפסנתר כנף, ומרמזת על אהבתו של נעם למוזיקה ולכלי נגינה זה. בצל כנף הפסנתר נבנה מקום ישיבה לכ-20 איש, וחקוקות בו אמרות שהיו שגורות בפי נעם. בני נוער, ובעיקר צופי מיתר, הכינו את המתחם להצבת האנדרטה. שולחן פיקניק אחד משלים את תמונת האתר.

 

איך להגיע: הכניסה לדרך נוף יער מיתר, מכביש 60, כשני קילומטרים מצפון לכניסה לקיבוץ כרמים (כחצי קילומטר לפני מעבר מיתר). המצפה נמצא כשלושה קילומטרים מהכניסה לדרך.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה