קיצור משך השינה בגיל ההתבגרות מגביר את צריכת הסוכר

$(function(){})

בני נוער שנאבקים לישון במשך תקופות זמן ארוכות נוטים לאכול יותר מזונות מתוקים מאלה שישנים את כמות השינה המומלצת, כך דיווח מחקר אחרון. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת הרפואי Sleep

depositphotos

חוקרים מאוניברסיטת בריגהם יאנג שביוטה (ארה"ב) גילו שצריכת הסוכר בקרב בני נוער עם שינה פגומה הייתה גבוהה ביותר מ-2 ק"ג מדי שנה מאשר אלו עם שינה 'בריאה'. עוד נמצא כי מחסור בשינה במהלך שנות העשרה גורם לעלייה במשקל ולהסלמה בסיכון להתפתחות מצבים קרדיומטבוליים.

 

שינה חיונית בכל גיל אך באופן מיוחד במהלך גיל ההתבגרות מכיוון שההתפתחות היא המפתח בשנים אלו, דיווח המחקר.

 

נתונים סטטיסטיים של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים גילו שיותר מ-70% מבני הנוער ישנים פחות משמונה עד עשר שעות בכל לילה, שהיא הכמות היומית המומלצת. מחקרים קודמים מצאו קשר בין קיצור שינה לבריאות נפשית רעה, יכולת אקדמית נמוכה ובעיות התנהגות. מחסור בשעות שינה בלילה עלול להוביל לסוכרת מסוג 2.

 

במהלך המחקר, שנמשך שבועיים בחן צוות החוקרים את התנהגויות האכילה של יותר מ-90 נערות ונערים שאימצו שני דפוסי שינה שונים - שינה קצרה של שש שעות במשך שבוע אחד ושינה ארוכה של תשע שעות עבור השני. בנוסף, המדענים רשמו את צריכת הקלוריות, צריכת המקרונוטריינטים והעומס הגליקמי של המזונות שצרכו המשתתפים.

 

הם גילו שכאשר בני הנוער לקחו חלק בניסוי השינה הקצרה, צריכת הסוכר שלהם הייתה גבוהה בהרבה מאשר בקבוצת השינה הארוכה. בנוסף, הם גילו שצריכת פירות וירקות הייתה נמוכה יותר כאשר המשתתפים עברו שינה קצרה.

 

ד"ר קארה דוראצ'יו ממובילות המחקר אמרה: "מה שמעניין הוא שהשינה פחותה לא גרמה לבני נוער לאכול יותר מאשר בני גילם עם דפוסי שינה בריאים. שתי הקבוצות צרכו בערך את אותן כמויות קלוריות של מזון, אבל השינה פחותה גרמה לבני נוער לאכול יותר ג'אנק פוד. אנחנו חושדים שבני נוער עייפים מחפשים פרצי אנרגיה מהירים כדי להחזיק אותם עד שהם יכולים ללכת לישון, אז הם מחפשים מזונות עשירים בפחמימות וסוכרים מוספים".

"קיצור שינה מגדיל את הסיכון של בני נוער לאכול יותר פחמימות וסוכרים נוספים ולשתות יותר משקאות ממותקים מאשר כאשר הם ישנים כמות בריאה", הוסיפה דוראצ'יו.

 

על פי הממצאים, בני נוער שסובלים ממחסור בשינה אכלו 12 גרם סוכר נוספים מדי יום - וכתוצאה מכך נצרכו כ-2.5 ק"ג סוכר נוסף מדי שנה.

 

פרופ' חוליו ויינשטיין מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בביה"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת התייחס לממצאי המחקר: "השמנת ילדים היא מגיפה עולמית בעקבות אורח חיים לא בריא בעולם המודרני.

אורח חיים בריא מתייחס לביצוע פעילות גופנית סדירה, לאכילה בריאה וגם לשינה איכותית, עליה, משום מה, לא שמים מספיק דגש בחשיבותה, במיוחד בצעירים. חשוב להבין האם מתקיימת אצלם שינה סדירה ובריאה המאפשרת קצב התפתחות וגדילה, שלהם זקוקים בני הנוער בשלב זה בחייהם. שינה מספיקה ומתוזמנת היטב צריכה להיות מטרה ראשונה כדי לשמור על נורמה תקינה של פעילות הגוף".

 

"השמנה היא אחד מגורמי הסיכון אשר עלולים להוביל למחלות חמורות כמו לחץ דם גבוה, מחלות לב וכלי דם ולנזקים קשים ארוכי טווח. השמנה פוגעת בהפרשת האינסולין מהלבלב ועלולה להוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2. בשלביה הראשונים, המחלה מתבטאת בערכי סוכר בדם מעט גבוהים וחריגים, שאין בהם בכדי לגרום לתסמינים כלשהם. הטיפול מצריך ייעוץ תזונתי, מאמן מנטלי, כושר גופני ומעקב אחר רמות הסוכר בדם, עבור סוכרתיים באמצעות מד סוכר רציף כדי לעקוב אחר רמות הסוכר, גם ביום וגם בלילה ולנסות כך לאתר, מוקדם ככל האפשר את תחילתה של הסוכרת.  מדובר בשינוי תפיסתי שמתחיל מגיל צעיר בהרגלי התזונה וכושר גופני אשר מיטיבים עם בריאות גוף האדם ומשפיעים לאורך חייו", לדבריי פרופ' ויינשטיין.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה