שוב פעם נותנים מתנות לעשירים ?

$(function(){setImageBanner('654694f3-abac-44aa-95f7-a01622be42bb','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,47326,'Image','');})

אתמול נתבשרנו על שינוי והפחתת מס הרכישה על רכישת דירה שניה.

מה קורה כאן? מה פתאום? זה הפסד ישיר של מיליארדים במיסוי ועוד בתקופה כזו !!! שוב פעם נותנים מתנות לעשירים ?

פרטי

מבולבלים? דווקא עכשיו ?..

אז קודם כל ההעלאה ל-8% הייתה זמנית ותוקפה עד סוף שנה זו בלבד. דבר שני, יש לזה אפקט תודעתי גדול "שוק הנדלן חי וקיים" – "הממשלה מתפקדת" – "יש תוכניות"...... רק לבחור מה מתאים למצב רוח היומי של כל אחד ואחד.

ומה זה צריך לגרום :

  1. החזרת המשקיעים הקטנים לנדלן המקומי.

בשנים האחרונות ירדה כמות המשקיעים בדירות והם "יצאו מהשוק", אבל הם קיימים ומצאו לעצמם אפיקי השקעה מעבר לים, יוון, ארצות הברית, גרמניה, פורטוגל והרשימה עוד ארוכה. חלק מהמשקיעים עברו גם להשקעות אחרות בארץ והכוונה היא להחזירם למנוע המיחה העיקרי של המשק.

 

  1. יש הרבה דירות אצל קבלנים, עצירת מכירות.

הקלה על רוכשי דירות דרך הורדת מיסוי לדירה השנייה צריכה להביא את חלק מהמשקיעים לשוק הזה, מאות בודדות של דירות כאלה במקום השקעה בחו"ל תניע מחדש את שוק הדירות החדשות. כמות המשקיעים ירדה בשנים האחרונות בקרוב ל-50%.

 

  1. האם זה יגרום לעליית מחירים ?

המיסוי גרם ליציאת המשקיעים ובעצם היה כלי ממשלתי לדיכוי עליית המחירים בשוק הדירות, עכשיו כשיחזרו הביקושים צפויה עליית מחירים ? לא בטוח, ישנן בשוק אלפי דירות יד שניה להשכרה, חלקן יחליפו ידיים וחלק אחר כבר היום משמש כלי להורדת מחירי השכירות בייחוד במרכז הארץ. נקודת מבט נוספת היא הוזלת המחירים בגלל שהדירה למשקיע זולה יותר בכמה אחוזים (כמה עשרות אלפי שקלים). מה שיגדיל את הביקושים ואיתם עליית מחירים, בכל מיקרה לא נראית באופק עליית מחירי דירות כי שינם עוד הרבה מרכיבים שמשפיעים על עליית מחירים.

 

  1. מה קורה עם העסקאות בשוק, האם יש ירידה ?

כמו כל תקופת אי וודאות גם עכשיו יש ירידה של כמות העסקאות, גם המשקיעים ממתינים לראות וגם הזוגות הצעירים שהשתתפו בהגרלות של מחיר למשתכן ממתינים לראות האם ימשיך התמריץ הממשלתי לרכישת דירה ואיך הוא ייראה. בכל מיקרה הורדת שיעור המס על דירה שניה לא משפיע על התנהגות הזוגות הצעירים.

 

  1. השקעות בחו"ל OUT ?

הישראלים אוהבים לגעת בידיים בסחורה ומצד שני להסתובב ולומר "יש לי דירת נופש ביוון". בשנים האחרונות צצו מאות יזמים שמשכו את הישראלים להשקיע מעבר לים בנכסים זולים, נכסים מלהיבים ואפילו שאפשר בזמן קצר להגיע אליהם ולגעת.

כנראה שהיזמים מתחילים לחשוב על אופציות חדשות וה"חלוצים" שביניהם כבר מתחילים להכין אופציות חדשות כמו קבוצות משקיעים קטנים לרכישת נכסים להשבחה ומכירה מהירה. אין על הישראלים שימציאו לנו אופציות השקעה מלהיבות.

מס רכישה לדירה שנייה יעמוד כעת על 5%. נזכיר רק כי בפועל קיים פטור ממס רכישה על דירה ראשונה עד סכום של כ-1.7 מיליון שקל לפי מדרגות מס רכישה 2020. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה