נס ציונה הינה עיר שיודעת את מורשתה ותדע גם את עתידה !

$(function(){setImageBanner('d6922bce-ab20-4d25-8098-47172f63ec40','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,49004,'Image','');})

ולמטרה זו מעניק בימים אלו - לרבים מתושבי עירנו, משה (מונה) לרר, בן הדור השישי למייסדי נס ציונה, את הספר "לא על הנס לבדו" שכתבה לפני כשנתיים ולבקשתו הסופרת יהודית רותם. עד כה חילק כ1,500 ספרים במסגרות שונות.
השבוע הוא העניקו ל140 חניכי קורס המדריכים מכיתה ט׳ של "שבט סהר" בצופים. והם בהחלט נהנו מאוד , ראו תמונה ! ואף בקשו חתימות...

פרטי
כך מספר: יעקב קורץ (קורצי):
"מסתבר שהילדים אוהבים את תולדות העיר ומעריכים אותה.הספר שהוציאה משפחת לרר חולק בשבועות האחרונים לתושבים רבים בנס ציונה. הפתעה היתה לגלות עד כמה הספר מבוקש, ספר גדול בכריכה קשה.
אחת הההצעות היו לחלק למשתתפי קורס המדריכים בצופים, אסף ראש השבט קרא את הספר ואמר ״מתאים״

ואכן, השבוע הגיע משה (מונה) לרר אל שבט סהר לפגוש את 140 חניכי קורס המדריכים מכיתה ט׳, מונה סיפר כמה מסיפורי הראשונים כקדימון לספר ולהיסטוריה, סיפר איך סבא שלו הרג את הנחש שהכיש אותו, סיפר על הדבורנים, על הדגל הראשון וגם על תל אביב הראשונה כאן בנס ציונה.
חניכי הקורס האזינו בשקיקה ובסוף המפגש עת קיבלו כל אחד מהם ספר פנו כולם אל מונה ביקשו שישב על הכיסא היחיד שהיה בסביבה ושיחתום עם הקדשה אישית, מונה קצת המום הסכים מיד, ומצא את עצמו חותם עם הקדשה במרץ ובחיוך מקסים כדי להיענות לכל בקשות המדריכים הצעירים.
אור ושירה הנכדים של יפה ודוד אפלבויים שהיו בשבט ניגשו להציג את עצמם בזמן שמונה לרר חתם על הספרים והתרגשו לספר למונה שהם חלק מהמשפחה הגדולה שנמצאת בכל העיר."
מעט על הרקע לספר - בכתבתנו בשעתו: 
פרטי
מונה חותם על ספרו לחניכי הצופים

מונה (משה) לרר הינו דמות מוכרת בעיר ולא פלא. הן כמי שהיה מעורב לא מעט בציבוריות ובפוליטיקה, והן כמהנדס מוכשר ואיש עסקים מצליח.

אך לא כל מי שפגש בו יודע כי הוא נינו של ראובן לרר האגדי, מייסד נס-ציונה, בן אחר בן. כי מונה הינו בנו של מאיר ז"ל ונכדו של משה ז"ל, בכורו של ראובן ושותפו להקמת "נחלת ראובן".

 

בשבע השנים האחרונות, הקדיש מונה זמן רב ולא מעט כסף כדי לממן מחקר מקיף של תולדות משפחתו, על כל נספחיה ושלוחותיה. הדבר נדרש מכיוון שבניגוד למייסדי מושבות אחרות, שהיו בהם גם לא מעט אנשי ספר ושחייהם היו קלים בהרבה תודות לתמיכת הברון רוטשילד – כאן בנחלת ראובן חיו בצמצום רב ועמלו קשות.

ומתברר כי ראובן ובנו משה אחריו, כלל לא נתנו דעתם למורשתם ואיך תיזכר. הם היו איכרים חרוצים ושתקנים ויותר מכל עקשנים, שלא סיפרו רבות לצאצאיהם וכך נוצרו פערים רבים בסיפורי שרשרת הדורות ומיתוסים ועובדות התערבבו לא אחת, כולל פערים שרק עתה מתחילים להתמלא, על עשרות קרובי משפחה החיים בארצות ניכר.

תוסיפו לכך את הויכוחים שהיו בשעתו, מטבע הדברים, בין המשפחות השונות ובהעדר תעוד מסודר, או שכזה היה רק אצל חלק מהן וממילא תקבלו כמה וכמה גירסאות לכל סיפור.

לכן וכדי שנכדיו אחריו יוכלו כבר בנעוריהם ללמוד את מורשתם והפעם בצורה מסודרת ולא בקטעי סיפורים, החליט מונה שהגיעה השעה להשקיע בכתיבת ספר מקיף שקדמה לו עבודת תחקיר שיטתית – על תולדות המשפחה.

למשימה הצטרפו גם בני דודים שלו, ראשונים ושניים ועוד מצאצאי השבט. הם שכרו לנושא את תמי הפטל,  סא"ל במיל. וכיום חוקרת שהתמחתה בתחום. ולאחר כשבע שנים וכמות אדירה של פגישות, ראיונות וידאו ואיסוף תעוד – היא השלימה את כתיבת הספר.

אלא שהספר שכתבה  הינו גדול, מקיף וממצה ובעיקר אקדמי, אך לא חומר קריאה קל וקולח לבני עשרה, לדוגמה. לכן ולאחר שנועץ בידידי דב אייכנולד, מנכ"ל הוצאת "ידיעות ספרים" פנה מונה לעזרת הסופרת הידועה יהודית רותם, שמלבד היותה כותבת מחוננת, מכירה היטב מימיה כחרדית בעצמה, את הרקע וההתנהלות של אותם ראשוני עירנו.

ואכן, יהודית הפכה את המחקר והסיפור הדוקומנטרי לרומן קולח ומרתק, המציג בפנינו את הסיפור ההיסטורי כולו, אך עושה זאת כסיפור קולח על בני אדם, חבריהם, יחסיהם זה עם זה ועולמם הרגשי.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה