יש מיילדת בקהל? נשים במערכת הבריאות, סקירה לרגל יום האישה הבינלאומי

$(function(){setImageBanner('5b685e46-5f97-46b4-b7a3-9e075a7d332e','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,46089,'Image','');})

מביאות חיים לעולם - יום האישה הבין לאומי: כל מה שחשוב לדעת על המקצוע הנשי ביותר במערכת הבריאות בישראל.

ארגון המיילדות בישראל - תמונת אילוסטרציה

יש מיילדת בקהל?. נשים במערכת הבריאות סקירה לרגל יום האישה הבינלאומי

לרגל יום האישה הבינלאומי, ארגון המיילדות בישראל, מגיש עובדות מדעיות מעולמן המרתק של המיילדות, המביאות חיים לעולם עבור כ- 180,000 תינוקות בשנה ועוסקות במקצוע הנשלט ביותר על ידי נשים במערכת הבריאות:

היסטוריה - מקצוע המיילדות

שמשלב מיומנות טכנית ואינטואיטיבית, מתבסס על מסורת עתיקה. המיילדות היו נשים מכובדות, שנחשבו לחכמות ואחראיות. הן היו בעלות סטטוס מיוחד ומילאו תפקיד מרכזי בחיי הנשים והחברה. מקור כוחן היה ביכולתן לשמור על היולדת ועל היילוד, תוך שהן נעזרות בטקסים ובאמונות.

משה בתיבה והמיילדות העבריות

מוזכרות כמי שהצילו את בני ישראל מהשמדה במצרים. המיילדות שפרה ופועה מילאו תפקיד חשוב כשפרעה ציווה להשליך ליאור כל תינוק זכר עברי. סירובן לשתף פעולה עם הגזירה הוביל להצלת תינוקות רבים, ובהם גם התינוק משה. שתי מיילדות מוזכרות בתנ"ך: האחת סייעה ליולדת, השנייה טיפלה ביילוד. מכאן הכינויים למיילדות העבריות: שפרה, שמשפרת את הוולד. ופועה, שלוחשת באזני היולדת.

כמה זמן לוקח ללמוד להיות מיילדת?.

חמש וחצי שנות לימוד תהליך הכשרת מיילדות נמשך כחמש וחצי שנים במהלכו הן לומדות ארבע שנים בכדי להיות אחיות מוסמכת, ועוד שנה וחצי התמחות בתחום ההיריון והלידה. בתום התהליך, ניתן למיילדת רישיון לעסוק בליווי היריון ולידה בבתי החולים, במרכזי לידה ובלידות בית.

מה התכונה נדרשת ממיילדת?. נשים ברפואה במאה ה 21

התלהבות- הנשים העוסקות במקצוע המיילדת, מרגישות תחושת שליחות בליווי האישה במהלך הלידה הבאת חיים לעולם בחוויה טובה ומעצימה ובבריאות שלמה לגוף ולנפש של האישה ותינוקה. הן נלהבות, מסורות ומקפידות ללמוד, להתפתח ולהתחדש לצד הניסיון הרב שלהן. כך למשל הן לומדות, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), עוברות קורסים בהחייאת תינוקות, משתתפות בסדנאות ברפואה משלימה וכמובן, כחלק מלימודי המיילדות יודעות גם לתפור את חתך החיץ וקרעים עצמוניים שנוצרים בלידה.

עוד באתר בשורות מדהימות לנשים עם סוכרת הריון

הראשונות לזהות בעיות ולהביא לפתרון

המיילדות מנוסות בטיפול בהריונות ובלידות תקינים ויודעות גם לזהות סיבוכים ואף לחזות אותם מראש כדי לסייע במניעת תמותת אימהות ותינוקות ולטפל במצבי חירום. בבית במרכזי לידה ובבתי החולים. הן עובדות בשיתוף פעולה עם רופאים, אחיות ורופאי ילדים, כדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר עבור הנשים והתינוקות. כאשר הקו המנחה אותן הוא, לידות קלות, חוויות טובות, תינוקות בריאים ואימהות בריאות.

אתגרים בתפקוד נשים במערכת הבריאות

 למרות תפקידן החיוני, מיילדות מתמודדות עם אתגרים רבים בעבודתן. אלה כוללים משאבים ותקינה לא מספקים, לעיתים גם אפליה, והיעדר הכרה מצד קובעי מדיניות ומערכת הבריאות. שכן למרות שיעור פריון גבוה של 3.05 לידות והיקף של כ - 180,000 לידות בשנה נאלצת כל מיילדת לטפל ב - 3-4 יולדות במקביל בעוד במדינות אחרות היחס הוא מיילדת על כל יולדת.

יתרה מכך, מיילדות הבית אשר מאפשרות לנשים שאינן רוצות ללדת בבתי חולים ומעוניינות בליווי ומעקב רציף על ידי מיילדת במהלך ההיריון והלידה בביתן, נאלצות לאפשר את זכות הבחירה לנשים תוך כדי סיכון עצמי שכן חברות הביטוח לא מבטחות מיילדות בית למרות שהסטטיסטיקה מראה שאלו לידות בטוחות וטובות.

גיבורות בשירות הציבור במערכת הרפואה הציבורית 

בעיני הנשים לעומת זאת מיילדות הן גיבורות בלתי מעורערות הממלאות תפקיד חיוני בהבטחת בריאותן ורווחתן. כל זאת על ידי מתן טיפול חומל, מדעי ומבוסס ראיות מתוך עמידה איתנה על זכות הבחירה של האישה במהלך הלידה.

מרחב נשי בעולם המודרני ובמערכת הבריאות בישראל ובעולם 

במערכות בריאות במדינות רבות בעולם מיילדות מספקות טיפול מקיף לנשים לאורך כל הריונן, כולל טיפול טרום לידתי, תמיכה בלידה ובלידה, וטיפול לאחר לידה שכן בניגוד לרופאים, שלעתים קרובות יש להם זמן מאוד מוגבל עם המטופלות, מיילדות משקיעות את הזמן להכיר את הנשים ולפתח איתם יחסי אמון וקרבה במסגרת מרחב נשי.

עוד באתר בלוג נשים בתקשורת כתבות על נשים פורצות דרך נשיות ועוצמה נשית 

מי צריך מרחב נשי מוגן?.

לרוב נקרא מודל הטיפול הזה, ליווי הריון רציף על ידי מיילדת או באנגלית Midwifery continuity of care והוא פועל בהצלחה בניו זילנד, בריטניה, הולנד ובמדינות רבות נוספות. על פי מחקרים הליווי הרציף מסייע בצמצום פערים חברתיים, מונע אי שוויון, מהווה רפואה מונעת המחזק קשר אם - ילוד, תורם לזוגיות ומעלה תחושת מסוגלות ושביעות רצון. בנוסף מאפשר לאתר נשים נפגעות תקיפה מינית בעברן הזקוקות להתאמות בחדר הלידה ואף הוכח מדעית כמפחית התערבויות בלידה, יכול לצמצם נחיצות של ניתוח קיסרי ולידות מכשירניות.

שילוב נשים במערכת הרפואה במבט צופה פני עתיד 

בעתיד הקרוב - בימים אלו מקדם ארגון המיילדות בישראל מודל ליווי רציף המותאם למערכת הבריאות הישראלית ביחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה. המטרה היא שכבר בעתיד הקרוב כל אישה בהריון בסיכון נמוך תוכל לפגוש את המיילדת מדי חודש ולקבל ליווי רציף, מקצועי וזמין משני פסים במקלון ועד שישה שבועות לאחר הלידה.

כמה מיילדות יש בישראל?. הסינרגיה עם ארגונים בינלאומיים

הארגון בארץ - ארגון המיילדות בישראל, הוא האיגוד המקצועי המייצג של 1,400 המיילדות בבתי החולים הציבוריים, מיילדות הבית והקהילה. הארגון פועל בהתאם לרוח הזמן לקידום והרחבת מקצוע המיילדות, עדכון הידע וההבנה בנושאי פריון, ילודה ותכנון המשפחה, השתתפות בפעולות המקדמות את בריאות האישה, אספקת מידע מקצועי ועדכני, קידום חינוך המיילדות והידוק שיתופי הפעולה עם גופים קובעי מדיניות ועם ארגונים לאומיים ובינלאומיים הקשורים באם וביילוד. כיום בראש הארגון עומדת יפעת הדר רובננקו, מיילדת בעצמה ולצידה צוות מוביל של מיילדות מכל רחבי הארץ שנבחרו לתפקיד ציבורי. כולן לרבות יושבת הראש מכהנות בהתנדבות ארבע שנים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה