הכירו את ליאור ליובין - המאמן החדש של עירוני נס ציונה

$(function(){})


אומר: "יש תחושת גאווה להיות בקבוצה שזכתה בגביע אירופי ורוצה להמשיך ולהתקדם"
מצהיר: "כשנסיים לבנות את הסגל אנחנו נציב את המטרות המקצועיות שלנו לקראת העונה. אנחנו רוצים להמשיך וליצור זהות שמתאימה לעיר ושתביא גאווה לאוהדים שלה".

 

מוגש באדיבות  "עירוני של שישי" 

כשליאור ליובין קיבל את ההצעה לאמן את עירוני "חי מוטורס" נס ציונה, הדרך לחתימה הייתה מהירה: "היה חיבור טוב מאוד בפגישה עם ההנהלה ורצון משני הצדדים. מהסתכלות מהצד על נס ציונה במהלך השנים רואים שהמועדון מתקדם מבחינת הקהל וההישגים וצומח משנה לשנה. אני באופן אישי מכבד את מי שרוצה להשתפר ולגדול".

"שיחקתי כדורסל בגלל שאהבתי כדורסל"

ליובין, שיחגוג בספטמבר יום הולדת 44, גדל ברמת גן והחל את קריירת בכדורסל שלו במחלקת הנוער של עירוני המקומית. במקביל, למד ושיחק בתיכון בליך איתו זכה באליפות הארץ לתיכונים בעונת 1994/1995 תוך שהוא נבחר לשחקן המצטיין, והגיע למקום השלישי באליפות העולם.

באותה שנה רשם את הופעותיו הראשונות בבוגרים - בסיום אותה עונה עבר בהשאלה למכבי פתח תקווה בליגה הארצית, ולאחר מכן חזר לקבוצת נעוריו רמת-גן ל-"חמש שנים מיוחדות עם המון קסם והצלחה, תחת מאמנים טובים שעברתי. השתתפנו באירופה והגענו עד לגמר הפלייאוף בישראל בסדרה מול מכבי ת"א".

במהלך תקופתו ברמת גן זכה פעם אחת בתואר מלך האסיסטים של הליגה (עונת 2000/1), ופעמיים ברציפות בתואר מלך החטיפות (00/01-01/02).

 

ליובין במדי הפועל תל אביב (צילום: הפועל תל אביב)

אחרי ההפסד בגמר הפלייאוף הצטרף למכבי תל אביב וזכה עימה באליפות ובגביע המדינה - ולאחר מכן חצה את הכביש ושיחק עונה אחת במדי הפועל תל אביב. "זו הייתה שנה קסומה בה ניצחנו 2 דרבים את מכבי הגדולה של 2004" נזכר ליובין, "העפלנו לחצי גמר היורופליג וסיימנו במקום השלישי במפעל, ובליגה הגענו לגמר הפלייאוף". לאחר מכן העביר את הקריירה אל מעבר לים - ושיחק באוקראינה, יוון ובולגריה.

אולם בעונת 2006/7, כשהוא רק בן 29, סיים את העונה בשלב מוקדם יחסית בעקבות פציעה בגב, ולא שב לשחק כדורסל מאז. ליובין הודיע רשמית על פרישה מכדורסל בשנת 2008: "עשיתי ניתוח וטיפולים עד שהגיעה נקודת שבר שלא הצלחתי לחזור ממנה. הפרישה היא בור שקשה מאוד לאיחוי. שיחקתי כדורסל בגלל שאהבתי כדורסל".

"ברגע שהבנתי שיש לי את המוטיבציה והביטחון לאמן, הכל נהיה יותר פשוט"

לאחר הפרישה השלים ליאור קורס מאמנים, ואימן תקופה קצרה במחלקת הנוער של עירוני רמת גן. יום אחד קיבל שיחת טלפון מפתיעה ולא צפויה: "עודד קטש התקשר אליי משום מקום והציע לי להיות עוזר המאמן שלו בגלבוע." הוא מספר, "סיימתי קורס מאמנים במקרה ובכלל לא היו לי שאיפות להיות מאמן. זאת הייתה השנה הראשונה של גלבוע בליגה אחרי האיחוד עם גליל עליון, היה פרויקט מאוד מעניין שהמועצה של גלבוע מאוד תמכה. שמחתי לקפוץ על זה, היה משהו מגניב בסיטואציה הזאת. למדתי המון למרות שעדיין לא ידעתי אם אני רוצה להיות בתחום הזה. אלה היו שנתיים קסומות שהסתיימו עם אליפות".

חוגג אליפות יחד עם גוני יזראלי, אבישי גורדון ועמית גל (צילום: הפועל גלבוע/גליל)

 

בסיום עונת 2009/10 ולאחר הזכייה של גלבוע/גליל באליפות, עמד ליובין הצעיר בפני החלטה גורלית להמשך הקריירה שלו – האם להתקדם ולהתמנות למאמן הראשי של גלבוע/גליל?

ליאור מספר שחיים אוחיון ז"ל, יו"ר המועדון, הקל על ההחלטה: "לפעמים אפשר להתלבט ולעשות את הפלוסים והמינוסים לגבי החלטות במשך שבועות. חיים דיבר איתי ושאל אותי שתי שאלות – האם אתה יכול והאם אתה רוצה לאמן את הגלבוע? פתאום הכל נהיה יותר פשוט וקיבלתי את ההחלטה במקום. ברגע שהבנתי שיש לי את המוטיבציה ואת הבטחון לאמן, הכל נהיה יותר פשוט".

ההסתגלות לתפקיד המאמן הראשי בפעם הראשונה בקריירה אינה קלה, אך ליאור זוכר את תהליך הלמידה כחיובי: "השנה הראשונה הייתה מאוד בתולית ואינטואיטיבית. אחרי הזכייה באליפות היו ציפיות להמשך. בדיעבד אני אומר שידענו להתמודד עם זה. אני בטוח שבתור מאמן זה היה יותר אינטואיטיבי ופחות הכרה של אימון.

היום אני מכיר את התפקיד יותר טוב מאשר אז, למרות שלא תמיד זה יתרון. זאת הייתה עונה מאוד מיוחדת בעיקר בזכות הכימיה שהייתה עם האנשים במועדון".

בעונתו הראשונה כמאמן הצליח להעפיל עם הקבוצה לגמר הפיינל פור, בו מכבי תל אביב "נקמה" על ההפסד בגמר שנה לפני כן וזכתה באליפות, ובשנתיים שלאחר מכן זכה עם גלבוע/גליל פעמיים ברציפות באליפות הליגה הבלקנית. ליובין מעיד שהוא אישית מעדיף לשחק בשתי מסגרות: "חד משמעית אני מעדיף כמה שיותר משחקים. בתקופתי כשחקן היו משחקי דירוג כדי לקבוע מי תשתתף באירופה. שמתמודדים בשתי מסגרות יש אפשרות לבנות קבוצה יותר טובה. בנוסף, זה טוב לכדורסלן הישראלי שיכול להתפתח, לקבל יותר דקות ולהכיר עוד סגנונות משחק".

 

 

"מאי הצלחות לומדים הכי הרבה"

 

 

אחרי 3 שנים בגן נר ליובין התמנה למאמן הפועל חולון, אולם עזב את הקבוצה באמצע השנה. עונה לאחר מכן מונה למאמן אשדוד, וגם כאן סיים את תפקידו לפני תום העונה. למרות זאת, הוא מעיד כי דווקא בשנתיים האלו הוא למד על עצמו רבות בתור מאמן: "יש מקומות בקריירה של מאמן שדברים פחות מתחברים ועובדים. אתה רוצה להרגיש שאתה עושה הכי טוב וזה עדיין לא מספיק. לפעמים יש עניין של חיבור. בסופו של דבר מאי הצלחות לומדים הכי הרבה. על גלגל האימון מתישהו יש תקופות כאלה, ואם הצלחתי לחזור ולהיות מאמן ראשי אז אני שמח. זה שיפר אותי בתור מאמן. אין לי ספק בכלל".

 

במקביל, בקיץ 2014 מונה לתפקיד עוזר מאמן הנבחרת, אותו מילא במשך 3 שנים, במהלכן העפיל עם הכחולים-לבנים לשמינית גמר אליפות אירופה 2015.

 

יחד עם בגאצקיס במכבי תל אביב (צילום: עודד קרני, מנהלת הליגה)

 

בקיץ 2016 חזר לתפקיד עוזר המאמן, הפעם בשורות מכבי תל אביב. ליאור לא חשש לחזור לתפקיד העוזר: "אתה יכול להיות עוזר מאמן יותר טוב אחרי שהיית מאמן. אחרי שהיית מאמן ראשי הפרספקטיבה שלך יותר רחבה, יש לך אג'נדה. הרגשתי שאני יכול להיות עוזר מאמן יותר טוב דווקא אחרי שהייתי מאמן ולא הייתה לי בעיה עם זה בכלל".

 

בדצמבר 2016, לאחר שני זעזועים בצוות המקצועי, מונה ליובין למאמן הזמני של מכבי תל אביב, ומילא את התפקיד לשלושה משחקים, בהם ניצח בגביע את גלבוע/גליל והפסיד במשחקים צמודים לצסק"א מוסקבה ודרושפאקה ביורוליג. "אימנתי כמו מישהו שמנסה לשמור על הקיים עד שהמאמן החדש יבוא. לא נכנסתי לעניין של אני מאמן ביורוליג. לא יכולתי להפוך את השורות, לא היה לי מקום לזה. ידעתי שיש לי שבוע לשמור על הכל חי, בגביע ניצחנו וזה היה קריטי כי בסוף לקחנו את הגביע".

בסיום העונה נפרד ממכבי תל אביב, והחליט לקחת פסק זמן מאימון ולפתח דברים אחרים. ליובין התחיל לעבוד כפרשן בערוץ הספורט, ובנוסף גם בחברת "שחקן אמיתי".

 

 

"ההצעה לעבור ליוון הגיעה לי בהפתעה"

 

 

בקיץ 2019 שב ליאור לתפקיד המאמן הראשי, בגלבוע/גליל בה החל את קריירת האימון. למרות שבתחילת העונה סימנו אותה כמועמדת לירידה, גלבוע פתחה את העונה נהדר והתייצבה במקום ה-6 עד לפגרת הקורונה. לאחר מכן הקבוצה החליפה את רוב הזרים וחזרה ל"עונת הקורונה" עם ריצה מרשימה שכללה תשעה ניצחונות ושני הפסדים עד לחצי גמר הפיינל פור, בו הודחו על ידי מכבי תל אביב לאחר משחק צמוד.

את עונת 20/21 פתח בגלבוע יחד עם שבעה שחקנים שנשארו מהעונה הקודמת וליובין הוביל את הקבוצה לצמרת הליגה, עד שבינואר קיבל הצעה מעניינת במיוחד – להיות עוזר מאמן בפנאתנייקוס היוונית, לצידו של עודד קטש (שוב).

 

"האמת שההצעה לעבור ליוון הגיעה לי בהפתעה", משחזר ליובין. "בדיוק נולד לנו ילד שלישי, הייתי בעונה מוצלחת עם הגלבוע, עברתי שם תהליך נהדר עם אנשים שמאוד נקשרתי אליהם. מצד שני, מבחינה מקצועית ראיתי במעבר הזה הזדמנות לעשות משהו חדש ומיוחד, וברגע שאשתי תמכה במהלך וחיים אוחיון  אישר לי לעזוב, ההחלטה לעזוב הפכה לקלה יותר".

 

 

 

"החוויה הייתה מדהימה מכל כך הרבה סיבות", מספר ליובין על הפרק בקבוצת הפאר היוונית. "גם הקשיים שהיו בדרך הפכו את הכל למדהים. הייתה אינטנסיביות מטורפת, 43 משחקים בארבעה חודשים ברמה מאוד גבוהה, בוודאי בכל מה שקשור ליורוליג., ובנוסף פקדו את הקבוצה שני גלי קורונה. למרות כל זאת, לקחנו דאבל והעונה הסתיימה בטעם טוב"

לאחר סיום העונה, פנאתנייקוס החליטה להיפרד מהצוות הישראלי, וליובין חתם תוך זמן קצר בלב המושבה.

"זה כבוד מבחינתי להגיע לנס ציונה במיוחד אחרי הזכייה ביורופקאפ. דיברתי עם בראד גרינברג לפני שלקחתי על עצמי את התפקיד, הוא ג'נטלמן אמיתי ועשה עבודה מדהימה. טוב שבקבוצה יש לחץ להישגיות. יש תחושת גאווה להיות בקבוצה שזכתה בגביע אירופי ורוצה להמשיך ולהתקדם".

"רוצה שכל החמישייה על הפרקט תחייך"

ליאור מפרט בפנינו את מתודת האימון שלו: "בסופו של יום אנחנו מקדשים את הדרך במקצוע שצריך להביא תוצאות. הדרך מאוד חשובה לנו והיא מותנת על ידי הרגלים ועקרונות שמלווים את הקבוצה לאורך כל העונה. היכולת ליישם את רוב העקרונות וההרגלים היא דרך הצד ההגנתי.

אני מעוניין ליצור שפה שתתאים גם להגנה וגם להתקפה. אנחנו יודעים שהעקרונות וההרגלים והערך הקבוצתי בעיקר באים דרך ההגנה. כמובן שאנחנו רוצים להציג כדורסל שמח. אני רוצה שכל החמישייה על הפרקט תחייך, ואת זה עושים דרך מאמץ קבוצתי משותף, בהגנה ובהתקפה".

 ליאור ממשיך: "בתור מי שעומד בראש הצוות המקצועי אני צריך להפגין מנהיגות, ולשמש דוגמה בעיקר במעשים. צריך להכיר את האנשים שמולך כדי לדעת איך לפעול. כשחקן שהיה רכז והיה מנהיג – ולא ראיתי רכז טוב שהוא לא מנהיג – בסופו של דבר אתה מוביל קבוצת שחקנים וגורם להם לשחק ביחד. יש פה קו מקביל לשחקן שהייתי. בתור מאמן אתה רוצה ליצור זהות וליצור קבוצה שמחה. מי שיש לו קבוצת שמחה השחקנים שלו משקיעים יותר מאמץ.

"אחת המטרות שאני שם לעצמי היא שהשחקנים שאני מאמן יהיו טובים יותר - יש כאלו שאתה עוזר להם לשחק נכון יותר, ויש כאלו שאתה רוצה לשפר את היכולות שלהם. אני מאמין בכדורסלן הישראלי, צמחתי מהמקום הזה. אנשים נתנו לי את המקום הזה ואני רוצה לתת אותו לשחקנים הבאים".

 

על ההיכרות שלו עם טל דן אמר: " טל הוא סיפור מאוד מיוחד לכדורסל ובטח לנס ציונה. יש לו המון איכויות. הוא מביא כל כך הרבה דברים במגרש, אבל האופן שבו הוא התנהל מחוץ למגרש, במיוחד בפיינל פור היורופקאפ, שהוא דירבן ודחף את הקבוצה מבחוץ - היה יוצא דופן. אני חושב שהוא אפילו גילה משהו על עצמו מהרגעים האלו. אני מקווה שאת הקטע המנהיגותי שבו הוא ימשיך לפתח".

 

"טל הוא סיפור מאוד מיוחד לכדורסל ובטח לנס ציונה" (צילום: FIBA)

לסיום, המאמן דיבר על הציפיות לקראת העונה: "כשנסיים לבנות את הסגל אנחנו נציב את המטרות המקצועיות שלנו לקראת העונה. אנחנו רוצים להמשיך וליצור זהות שמתאימה לעיר ושתביא גאווה לאוהדים שלה".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה