איך בוחרים תאורה לבית?

$(function(){setImageBanner('cad59c25-ae0a-4ab8-8187-3f4a5a7ea261','/dyncontent/2024/3/12/8f0a2b8d-e0e3-496f-8d42-b3f76fef9145.jpg',16611,'בול בפוני קריית תרבות עד 0104',525,78,false,45894,'Image','');})

אם בעבר נושא התאורה בבית היה שולי למדי, הרי שכיום המצב שונה לחלוטין. כחלק מהעלייה ברמת החיים והמודעות לעיצוב פנים ואורח חיים בריא, הובנה עוד חשיבות התאורה בבית ותרומתה פונקציונאלית והאסטטית לסביבת המגורים. כפועל יוצא מכך, בחירת התאורה הפכה לחלק בלתי נפרד מפעולות עיצוב הפנים, עם התייחסות למספר עקרונות מרכזיים ומתן מענה ספציפי לכל חדר ואזור בבית.

freepik

חשיבות התאורה בבית

חשיבותה של התאורה הביתית ניכרת מהפן הפרקטי והאסטטי. מבחינה פרקטית תאורה מספקת מענה חיוני להתנהלות בשעות ומקומות שיש בהם מעט אור. בנוסף, תכנון נכון של תאורה תורם לחיסכון בתצרוכת החשמל וגם מספק מרחב מואר שנעים ובריא לשהות בו.

מבחינה אסטטית, לגופי תאורה יש השפעה מרכזית על עיצוב חזותו של המרחב והאווירה שיש בו. ההשפעה נוצרת מצורת ומידות גוף התאורה עצמו ומהתאמתו לסגנון החדר, וכן מהאופן שבו גוף התאורה מפזר את האור בחלל. התאורה יכולה להדגיש ולהסוות פריטים שונים בחדר, ולאחד באמצעות האור את כל הפריטים בבית לכדי סביבת מגורים מאוזנת והרמונית.

בחירת גוף תאורה בהתאם לייעודו

בבחירת תאורה לבית יש מספר נקודות מרכזיות שחשוב לתת עליהן את הדעת, ולמעשה נכונות לכל מרחב וחדר. קודם כל יש להגדיר את ייעודו של גוף התאורה, בין אם תאורה כללית של כל החדר שלרוב תמוקם במרכז התקרה, או תאורה נקודתית המיועדת להאיר אזור מסוים במרחב כמו פינת אוכל, גרם מדרגות, ציור, פסל וכדומה. תאורה כזו יכולה להיות מותקנת על קיר או תקרה בזוויות שונות.

תאורת עבודה נדרשת לרוב להיות בהירה, ממוקדת או רחבה בהתאם לפעילות המבוצעת, ויכולה להיות ממוקמת על התקרה, קיר, כמנורה עומדת או נורת שולחן במטבח, לקריאה בסלון, ללימודים, ליד שולחן וכדומה. ולבסוף, התאורה גם נדרשת ליצירת אווירה במקום, למשל תאורה רכה וחמה שניתן להשיגה באמצעות דימר של תאורת תקרה מרכזית, כתאורת צד, גוף תאורה עומד ועוד.

פרמטרים מרכזיים נוספים

אחרי שהגדרנו את ייעודו של גוף התאורה יש פרמטרים נוספים שצריך להתחשב בהם. בין היתר יש לבחור ולמקם גוף תאורה בהתאם לאור הטבעי בבית. כמו כן מומלץ לבחור בגוף תאורה הפועל עם נורות חסכוניות ומציג אורך חיים ממושך, כמו נורות לד. וכמובן שיש לבחור בגופי תאורה מתאימים לסגנון הבית, חומריו וגווניו, בין אם מדובר בבית עם עיצוב מודרני, קלאסי, כפרי, ים תיכוני, אקלקטי, וינטג' וכדומה.

בנוסף, גודל גוף התאורה נדרש להתאים למידות החדר בו הוא יוצב, כאשר לרוב ככול שהחדר יותר גדול כך הוא יוכל להכיל גופי תאורה יותר גדולים. מעבר לכך לכל חדר בבית כגון סלון, פינת אוכל, מטבח, חדר שינה, חדרי ילדים או שירותים, יש צורך לבחור בגופי תאורה מתאימים.

ומעל לכל תאורה לבית חשוב לקנות מגורם מקצועי ואמין המציג מבחר עשיר, איכותי ומגוון של פריטי תאורה, ושיכול לייעץ ולכוון אתכם בבחירה נכונה, לרבות גופי תאורה המיוצרים לפי דרישה.

דוגמא טובה לכך מהווה חברת  אוריאלי סחר המפעילה במרכז בת ים אולם תצוגה חדש המשתרע על פני אלף מ"ר, בו מוצע מבחר איכותי ועכשווי של גופי תאורה לבית. מהמבחר כל אחד יכול למצוא פריטים שמתאימים לביתו, מהם הוא יכול להתרשם גם ישירות דרך אתר החברה ולהזמין אונליין.

תאורה שמתאימה לכל חדר בבית

לצד פרמטרים כלליים לבחירת גופי תאורה, לכל חדר בבית יש גם צרכים ייחודיים המאפיינים אותו, כפי שמתואר בקצרה בדוגמאות הבאות:

 

  • סלון- כחדר המרכזי בבית המשמש להתכנסות ואירוח, כדאי להשקיע בגופי תאורה ייחודיים עם עיצוב מוקפד שתורמים לאווירה המבוקשת במרחב ומפזרים את האור בכלל החדר ללא פינות אפלות. למשל נברשת מרשימה או תאורה צמודה או שקועה בתקרה. כמו כן בסלון יש צורך במספר גופי תאורה במיקומים שונים עבור פעולות מגוונות, כמו תאורת אווירה לאירוח, תאורה רכה ואינטימית למנוחה, אור מתאים לצפייה בטלוויזיה, קריאה וכדומה.
  • מטבח ופינת אוכל- בהיותו מרחב עבודה, במטבח יש צורך בתאורה פרקטית ובהירה המותאמת לפעילויות שמתקיימות באזורים שונים בחדר, כמו ליד כיור, משטח עבודה, ארונות, מדיח כלים ועוד. לשם כך יש צורך בתאורה מרכזית מפוזרת באופן אחיד, המושגת למשל על ידי מנורות צמודות או שקועות בתקרה, וזאת לצד תאורת צד במקומות חיוניים שיכולה להיות תאורת ספוטים הניתנים לכיוון והתאמה אישית, או תאורה חכמה מעל ארונות הנדלקת כשפותחים אותם. בנוסף, למרות שפינת אוכל מהווה לרוב חלק מהסלון, היא נדרשת בתאורה משלה המרוכזת מעל השולחן.
  • חדר שינה- תאורה כללית בחדר שינה נדרשת לספק אווירה נעימה, רכה ואינטימית שלא אחת עדיף לקבלה מגוף תאורה המחובר לדימר. זאת לצד פיזור גופי תאורה לצרכים פרקטיים שונים, כמו מנורת קריאה ליד המיטה, תאורה בהירה לפינת איפור, תאורה לארונות ומראה וכדומה. בתכנון תאורה לחדר שינה חשוב שייכללו גם מתגים לכל גופי התאורה בצמוד למיטה ובכניסה לחדר.
  • אמבטיה ושירותים- לחדר הרחצה והשירותים יש צורך בתאורה פרקטית ובהירה המפוזרת בנקודות שונות, בייחוד ליד המראה. כמו כן כדאי לשלב בחדר תאורת אווירה מרכזית או צדדית רכה ונעימה להתרגעות בעת רחצה. עבור חדר זה יש לשים לב לבחירת גופי תאורה עמידים למים.
  • חדר ילדים- בחדר ילדים יש לשים דגש על צרכים פרקטיים לצד היבטים בטיחותיים, עם תכנון גופי תאורה דינמיים שיכולים להתאים לצרכי הילד הגדל. החדר נדרש בתאורה מרכזית בהירה וחזקה למשחקים ופעילויות שונות של הילד, וזאת לצד תאורת שולחן או קיר בהירה וממוקדת לפינת לימודים, וגוף תאורה צמוד למיטה שניתן לעמעם אותו המתאים לקריאה לפני השינה וכמקור אור לילד שלא נרדם בחושך. חשוב לבחור בגופי תאורה עמידים וחזקים שלא נשברים או מתפרקים בקלות, ובנוסף יש להעדיף גופי תאורה עם עיצוב המתאים לעולמו של הילד ולסגנון חדרו.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה