ביטול התשואה המובטחת בקרנות הפנסיה: מי ייהנה מהמנגנון החדש?

$(function(){setImageBanner('ca622cbb-ead4-44fb-8f96-4147120883dc','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45894,'Image','');})

עוד פרידה ממאפיין בולט וחשוב של מדינת הרווחה. ביטול המנגנון הקיים שהבטיח תשואה על חלק מהחיסכון בקרנות הפנסיה שלנו יבוטל ובמקומו ייכנס לתוקף מנגנון מורכב שייתכן ויעלה למדינה ולעמיתים יותר כסף ועלול להתגלות כפחות יעיל. מי ישלם המחיר? ציבור החוסכים וציבור האזרחים.
***
נערי האוצר מכים שנית. כתבה ראשונה בסדרה. איך מצליחה מדינת ישראל להרחיק את האזרחים מחלום הפנסיה הסבירה וממדינת הרווחה בצעדים קטנים ובטוחים!

https://pixabay.com

אילו מוצרי חיסכון פנסיוני נהנו עד היום מתשואה מובטחת? 

מלבד ביטוחי מנהלים ישנים אשר נמכרו בעבר ולא ניתן לרכוש אותם כיום, רק קרנות הפנסיה המקיפות החדשות זכו עד היום לסוג של הבטחת תשואה. ורק לחלק מהעמיתים. קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר זוכות לרשת ביטחון של המדינה וגם אליהן לא ניתן להצטרף מאז שנת 1995. 

מה נותנת קרן פנסיה מקיפה? ביטוחים זולים ואחריות קולקטיבית של העמיתים.

לקרנות הפנסיה החדשות יש מספר יתרונות. בעיקר למבוטחים בשכר של עד 7,500 שח ובעלי משפחות. שם גם החיסרון הגדול שלהן. הן מאפשרות רכישת ביטוח למקרה נכות ואובדן כושר עבודה, ביטוח למקרה פטירת העמית ותשלום פנסיית שאירים לבן/בת הזוג לכל החיים. ילדים יזכו לפנסיית שאירים עד גיל 21 ובכל מקרה לא יותר מאשר השכר המבוטח של הנפטר. 

אולם הביטוח הזול לא תמיד מתאים לכיסוי כל הצורך הביטוחי של המשפחה ולכן מומלץ לבדוק השלמת הכיסוי באמצעות רכישת ביטוחים בחברות הביטוח. 

מה ההבדל בין קרן פנסיה מקיפה לקרן פנסיה כללית? 

הקרנות שכן זכו להגנה חלקית של התשואה הן קרנות הפנסיה המקיפות, שאליהן דחף האוצר מיליוני חוסכים, ללא בקרה, ב-15 השנים האחרונות. אלו המוצרים הפעילים כיום.  והן נקראות קרנות מקיפות אשר קרנות הזכאיות לרכוש אג"ח מיועדות. לכל קרן כזו יש גם קרן נוספת הנקראת קרן כללית שאינה רשאית לרכוש אג"ח מיועדות אשר ממילא מתבטלות בקרוב. 

הודות להבטחת התשואה ( הבטחה חלקית, ורק לחלק מהעמיתים), לא ניתן להפקיד את מלוא דמי הגמולים לקרן המקיפה. ואת יתרת השכר ניתן להפקיד לקרן כללית או לביטוח מנהלים, או לקופת גמל. בעבר היו נפוצים שילובים פנסיוניים גם ברמות שכר נמוכות. כיום סוכני הביטוח והמחוקק מעדיפים להפנות את מלוא דמי הגמולים עד לשכר של כ15,000 שח לקרן פנסיה מקיפה.

באמצעות קרן ברירת מחדל, בה מובטחים דמי ניהול מוזלים לאורך 10 שנים, באופן משמעותי וזול יותר ביחס לביטוחי המנהלים, סלל האוצר את דרכם של מאות אלפי מועסקים ועצמאים לקרנות הפנסיה המקיפות. הביטוח זול ( לא תמיד מתאים לצרכי המבוטח), חברת הניהול לא לוקחת אחריות ביטוחית, והעמיתים נשארים עם קבוצות רכישה לפנסיה. האחריות כולה שלהם. 

רשימת הקרנות המקיפות הפעילות כיום. 

איילון מיטב פנסיה מקיפה
אלטשולר שחם פנסיה מקיפה
הפניקס פנסיה מקיפה
הראל פנסיה
כלל פנסיה
מגדל מקפת אישית
מיטב דש פנסיה מקיפה

מה השתנה במנגנון התשואה מובטחת בקרנות הפנסיה המקיפות

עד היום 30% מנכסי קרן הפנסיה גובו בתשואה שנתית של 4.86% (צמודה למדד). אולם לא לכל עמיתי הקרנות הייתה תשואה מובטחת על הכספים. העמיתים המבוגרים והפנסיונריים זכו לחלק הארי של אגרות החוב ואילו העמיתים הצעירים הסתמכו על תשואות שוק, בדומה למצב בביטוחי מנהלים, קופות גמל וקרנות השתלמות. 

הסטת האגרות המובטחות לאוכלוסייה הבוגרת נקראת רשת ביטחון. מרבית העמיתים בקרנות לא מודעים לנושא וממילא אינם בקיאים באופן חישוב התשואה בקרן. מה שכן, הקרנות נהנו עד היום מאותו מאפיין, כביכול, שהכסף מובטח בריבית גבוהה. בפועל זה רחוק מהמציאות. 

במסגרת השינוי המדובר יושקעו מעתה בשוק ההון בו וייהנו מהבטחה לתשואה שנתית של 5% (צמודה למדד). המנגנון החדש יבטיח את המשך ההגנה על יציבות התשואות בחיסכון הפנסיוני בקרנות הפנסיה, באופן, כך לטענת אנשי האוצר, שאינו מביא לפגיעה כלשהי בעמיתי קרנות הפנסיה. 

לדעתי, זוהי הנחת עבודה שיש לקחת בעירבון מוגבל. במיוחד לאור התנודתיות בתשואות, החשיפה לפידיונות במקרה של מצב כלכלי ירוד וכיוצ"ב. 

לפי המנגנון החדש, ככל שהתשואה השנתית שהושגה תהיה נמוכה מ-5% (צמודה למדד), המדינה תשלים לקרנות הפנסיה את ההפרש וככל שהתשואה שהושגה תהיה גבוהה מ-5% (צמודה למדד) הקרנות יעבירו לקרן להבטחת תשואה סכום כסף בשווי ההפרש, כך שמצבם של העמיתים לא יורע לעומת המנגנון הישן. בנוסף, המנגנון החדש יתרום לשכלול שוק ההון הישראלי באמצעות הגברת הסחירות והנזילות בבורסה.



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה