היפרונטילציה- סיבות ודרכי טיפול

$(function(){})

כולנו נושמים בלי באמת לשים לב לזה, ולרוב ננשום בין 12-20 נשימות בדקה. אבל לפעמים הנשימות שלנו מתגברות ומשתנות, כמו שקורה במצב של היפרונטילציה - או נשימת יתר, מצב בו ננשום הרבה יותר נשימות בדקה.

Pixabay

היפרונטילציה הוא מצב לא נעים כלל. כשאדם סובל מהיפרונטילציה, הוא ינשום נשימות עמוקות ומהירות שישנו את הרכב הגזים בדם, שכן הנשימות האלו גורמות לצניחה מסיבית של רמת הפחמן הדו חמצני בדם; הצניחה הזו מביאה לסימפטומים כמו לחץ עז בחזה, כאבים ביד שמאל וחוסר תחושה. 

ממה בעצם נגרמת נשימת יתר ואיך אפשר לטפל בה בצורה נכונה? אנחנו ננסה לעזור.

ממה נגרמת היפרונטילציה?

היפרונטילציה נגרמת לרוב ממצב נפשי כמו מתח, לחץ וחרדות. הרבה פעמים נתקל בנשימת יתר כאשר אדם חווה פאניקה, אך התופעה יכולה להיגרם גם מסיבות כמו אסתמה, הלם, מחלות ריאה, תרופות ועוד.

התופעה הזו יכולה לקרות כבר מגיל הנעורים, והיא נפוצה יותר אצל נשים מאשר גברים. ישנם אנשים שסובלים מהיפרונטילציה חזרתית, ונתקלים בתופעה הזו הרבה. 

שימו לב-  תופעה זו מתרחשת באופן טבעי אחרי אימון; במקרה כזה, התופעה היא טבעית ותפקידה לסלק את עודף הפחמן הדו חמצני שנוצר במהלך האימון. 

איך מזהים היפרונטילציה?

לא קשה לזהות מצב של נשימת יתר כשהוא מתרחש - מעבר לנשימות המהירות, ישנה תחושה כאילו אין מספיק אוויר בריאות, קצב לב גבוה, סחרחורת, תחושה של עילפון וכאבים בחזה. כמו כן, האדם ירגיש נימולים באצבעות ובשפתיים וכאבי ראש. 

איך מטפלים בנשימת יתר?

כדי להפסיק התקף נשימת יתר בזמן שהוא קורה, יש כמה דברים שכדאי להכיר ולנסות:

  • לטפל בנשימה - יש לנסות לקחת נשימות מבוקרות, לשאוף ולנשוף לאט ולסגור את הפה (לאפשר נשימה רק דרך האף). המטרה היא לקחת נשימות עמוקות ולהחזיק את האוויר בריאות לפחות כמה שניות לפני שמוציאים אותו. אם אתם סובלים הרבה מהיפרונטילציה, שווה לנסות שיעורי יוגה או מדיטציה העוסקים בנשימה נכונה, ולתרגל את שיטות הנשימה בזמן ההתקף. שימו לב - יכול לקחת זמן (כחצי שעה) עד שהנשימה אכן חוזרת לנורמליות.
  • הרגעה - כיוון ולרוב מדובר במצב שנגרם ממתח נפשי כלשהו, יש להגיע למקום שקט, להתרחק מהסיטואציה שגרמה להתקף, לשבת ולנסות להירגע. 
  • הגעה למיון - במידה וההתקף לא עובר ואף מחמיר, יש להגיע לטיפול רפואי. אם ההתקף חוזר על עצמו מומלץ גם להגיע לאבחנה רפואית, לבדוק דרכי טיפול ואולי גם תרופות (אך במקרים נדירים בלבד).

מעבר לכל הטיפולים הרגעיים האלו, שאמנם יעזרו בטווח הקצר, חשוב מאוד לטפל בשורש הבעיה כדי למנוע את הישנותה. אם מדובר על תופעה חוזרת הנגרמת ממתחים וחרדות, כדאי לנסות ולהגיע לטיפול ולנסות להבין מה מניע את החרדה ואיך ניתן לשכך אותה. אם הסיבה היא סיבה רפואית כמו אסתמה או מחלה בריאות, יש לטפל בבעיה הזו וכך באופן עקיף למנוע גם את תופעת נשימת היתר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה