הפסקת הריון יזומה - מה אומר החוק בישראל?

$(function(){setImageBanner('13cc04f8-3f8e-473e-b804-799fd7dfa8a3','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45894,'Image','');})

הפלה היא הליך יזום לסיום הריון, אותה ניתן לעשות זאת בשתי דרכים שונות: הפלה באמצעות כדורים, במהלכה נעשה שימוש בשני סוגי תרופות; גרידה - הליך כירורגי שמטרתו הוצאת תוכן ההריון מהרחם.

Depositphotos

כל מי ששוקלת לבצע הפלה, חשוב שתתייעץ עם רופא/ה, שתוודא שאכן זה בדיוק מה שהיא רוצה, ושתפעל בהתאם לחוק בישראל המאפשר את ביצוע ההליך במרפאות פרטיות ובמרכזים ציבוריים.

 

מהי הפלה יזומה?

בניגוד להפלה שנוצרת באופן טבעי וברוב המקרים גם לא רצוי, הפסקת הריון יזומה נועדה כדי להוציא את תוכן ההריון בצורה פרואקטיבית. זה קורה בדרך כלל כאשר נוצר הריון לא מתוכנן, כאשר עצם ההריון מסכן את חייה של האישה, או כאשר העובר מפסיק להתפתח או פגוע באופן משמעותי שישפיע על חייו או על מהלך ההריון.

 

ההבדל בין הפלה בכדורים לעומת הפלה כירורגית

כאמור, מדובר על הפסקת הריון בשתי דרכים שונות. הפלה בכדורים, הכוללת נטילת שני סוגי תרופות בזמנים קצובים, מתאימה בעיקר לביצוע ההליך בשבועות הראשונים להריון. אופן ביצוע התהליך מונע את הצורך בהרדמה וניתוח, ומאפשר פרטיות הרבה יותר גדולה.

הפלה כירורגית, המכונה גם גרידה, כוללת הליך רפואי פולשני במהלכו נוציא את תוכן ההריון מהרחם. מדובר בתהליך קצר ובדרך כלל גם יותר יעיל.

מה עדיף? ההחלטה לגבי סוג הפסקת ההריון היזומה מבוססת על מצבך הבריאותי, הנפשי, ההיסטוריה הרפואית והעדפותייך, פרמטרים אותם נבחן במהלך פגישת הייעוץ ותיאום הציפיות שלנו. במעמד זה ועד רגע ביצוע ההפלה היזומה, תוכלי בכל רגע להתחרט ולהמשיך עם ההריון.

 

החוק בישראל - מה הוא אומר?

על פי הקריטריונים של משרד הבריאות, את הבקשה להפסקת היריון יכולות להגיש נשים:

  • עד גיל 18 או בגילי 40 ומעלה. נערות עד גיל 18 זכאיות להגיש בקשה להפסקת היריון ללא הסכמת הורים או אפוטרופוס. 
  • ההיריון עלול לסכן את חיי האישה, לדרום לה נזק פיזי או נפשי.
  • כאשר יש חשד שהעובר הוא בעל מום גופני או נפשי. 
  • ההיריון נגרם במסגרת קיום יחסים אסורים על-פי החוק הפלילי , כדוגמת גילוי עריות או אונס.
  • במקרים בהם האישה ההרה אינה נשואה, או שההריון עצמו הוא מחוץ לנישואין.  

כדי להגיש את הבקשה להפסקת היריון, יש לפנות לאחת ממגוון הוועדות להפסקת היריון המתקיימות ברחבי הארץ, כמפורט באתר משרד הבריאות.

 

מועד ואופן הגשת הבקשה

את הבקשה לוועדה הרלוונטית, יש להגיש בהתאם לשבוע ההריון. כך, משבוע 24 להריון והלאה, יש לפנות לאחת מהוועדות הייעודיות שנותנות מענה להפסקת היריון בשלב החיות, הפועלות כולן במרכזים רפואיים ברחבי הארץ, בהם בדרך כלל גם תתקיים הפסקת ההריון עצמה.  

מידע על אופן הפנייה לוועדה, בכל שלב בהריון, ומועדי התכנסותה ניתן לקבל במרפאה או במרכז הרפואי המורשים. במסגרת זו תוכלי גם לפנות למזכירות הוועדה, לעובדת הסוציאלית או לשירות הסוציאלי של המרכז הרפואי, שאמורים לתת תל מענה והכוונה בכל שלב בדרך.

 

במידה ואת נמצאת במצב בו את זקוקה לייעוץ ואוזן קשבת בנושא הפסקת הריון ובכלל, מוזמנת לפנות אלינו:

את המאמר כתב ד"ר גוטמן גיא, רופא נשים.

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה