הריון ולידה- השוני בתהליכי ההיריון והלידה בין זוגות צעירים ומבוגרים

$(function(){setImageBanner('c249319e-cccc-40f6-997d-510bf16a95b1','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45894,'Image','');})

ישראל היא מדינה מאוד מעניינת ביחס לשאר העולם המערבי ובייחוד בכל הנוגע להריון ולידה: מחד, גיל הנישואין עולה וקיימים הורים רבים שמביאים את ילדיהם אחרי גיל 35 או 40, מאידך קיימים רבים שממשיכים לשמור על גיל נישואין מוקדם יחסית ומביאים את ילדיהם בגילאי ה-20 המוקדמים. אז במה שונה תהליך ההיריון מבחינה פיזית ונפשית בשלבים השונים? ומה היתרונות והחסרונות של כל שלב בנוגע לגידול ילדים?

freepik

היכולת הפיזית

חשוב להדגיש קודם כל כי מבחינה פיזית, הריון ולידה בגיל צעיר נחשבים לאופציה העדיפה (עבור נשים בריאות כמובן), כשהעדיפות היא ללדת בגילאי ה-20. למעשה, ככל שנשים קרובות יותר לתחילת שנות ה-20 שלהן, כך יש סיכוי גדול יותר לעבור את ההיריון בשלום ובלי סיבוכים. לעומת זאת, החל מגיל 30 ובייחוד מעל גיל 35, עולה הסיכוי להתפתחות מחלות שונות ברמות משתנות, לצד יכולת הפריון שמתחילה לרדת בגיל מסוים באופן משמעותי, בערך במחצית שנות ה-30 ואולי מעט לפני. עם זאת, יש לציין כי הרפואה המתקדמת בימינו מאפשרת לנשים רבות להרות וללדת גם בגילאים מאוחרים יחסית, כלומר אחרי גיל 40.

הבשלות הנפשית

בשלות נפשית היא פרמטר חשוב בכל הנוגע להחלטה האם להיכנס להריון או לא, ומתי. אם בדורות הקודמים אישה בגיל 20 כבר נחשבה לבוגרת ואחראית על עצמה, ובחברות מסוימות נשים בגיל זה ואף פחות מכך, כבר ידעו כיצד לנהל משק בית, כיום גילאי ה-20 המוקדמים מאופיינים לעיתים בחוסר בשלות הורית, לפחות בחברות שאינן מסורתיות. כתוצאה מכך, מומחים רבים מזהירים מפני הריון בגיל שבו הן האישה והן הבעל אינם בשלים מספיק נפשית, מה שעלול להשפיע על היחס לתינוק ולילדים בהמשך. הריון בגיל מבוגר יכול להיות מעט מורכב יותר פיזית, אולם ניתן לומר כי הבוחרים בו הם בד"כ בשלים מספיק כדי לדעת מה הם מוכנים להשקיע וכמה הם מוכנים להשקיע עבור התינוק. במילים אחרות, נשים מבוגרות ואף גברים מבוגרים, פעמים רבות מוכנים יותר להתמודדות מול הקשיים שבהריון עצמו, והאתגרים שמביא עמו התהליך של גידול ילד. עם זאת, הורים רבים בגיל מבוגר מתאפיינים בעייפות פיזית רבה יותר, בייחוד בשלבי החיים המוקדמים של הילד, בהם צריך "לרדוף" אחרי הילדים וכד’.

בשלות כלכלית

המצב הכלכלי של אנשים מבוגרים נוטה להיות טוב יותר מאשר זה של צעירים שרק התחילו את חייהם. יש לציין שחסכונות רבים בבנק אינם מדד להורות מצוינת בהכרח, אולם כי מצב כלכלי טוב הוא בהחלט יתרון עבור הורים, שכן הוא מעניק שקט נפשי הן להורים והן לילדים, ומשפיע באופן חיובי אף על הרוגע בהריון עצמו.

לסיכום, אין מנוס אלא לומר כי לכל שלב בחיים יש את היתרונות והחסרונות שלו. הורות איננה מתכון אחיד שכולם יכולים וצריכים ללכת לפיו ובכל מקרה, הדגש החשוב להורים מכל הגילאים, הוא שיש להתכונן היטב לאתגרים שבגידול כל ילד, בין אתם הורים צעירים ובין אם אתם הורים מבוגרים יחסית.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה