התקן תוך רחמי - למי זה מתאים?

$(function(){setImageBanner('967b20d3-17ca-4c80-bf12-8e50fd362756','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45894,'Image','');})

התקנים תוך רחמיים, מנחושת או הורמונליים, ממוקמים ברחם במטרה למנוע הריון בלתי רצוי. זמן השימוש נע בין 5 ל-10 שנים, במהלכם מספק ההתקן כ-99% הגנה. למרות יעילותו, נוחות השימוש, ויתרונות נוספים המיוחסים להתקן התוך רחמי, הוא לא מתאים לכולן.

Depositphotos

היתרונות והחסרונות

בין אם מדובר על שחרור נחושת או הורמונים, בשני המקרים המטרה היא לגרום לעיבוי רירית צוואר הרחם, וכך למנוע מהזרע לחדור לאזור. זאת בנוסף לשינוי סביבת הרחם, כך שלא יהיו תנאים מתאימים לתנועה של הזרע, ולהשתרשות הביצית המופרית בדופן הרחם. 

מצד אחד, ישנם התקנים שיכולים להשפיע לטובה על המחזור החודשי, מבחינת הפחתת הדימום, הכאבים ומידת ההתכווצויות בבטן התחתונה. יחד עם זאת, ישנם גם סיכונים שצריך לקחת בחשבון, עם דגש על האפשרות לניקוב הרחם, התפתחות זיהום או דלקת באגן, הריון תוך רחמי, ויציאת ההתקן ממקומו.

במקרים הבאים מומלץ לפנות למרפאה, ולוודא שהכל כשורה:

  • כאב או רגישות בבטן התחתונה.
  • הפרשות בעלות ריח רע, או חריגות.
  • חום גבוה.
  • אי נוחות.
  • חשש להריון חוץ רחמי.
  • נזק לרחם.
  • תזוזה של ההתקן מהמקום, ואפילו יציאת ההתקן מהרחם.

 

כל הדרכים לוודא, שההתקן התוך רחמי אכן במקומו

במקרים מסוימים, התקן תוך רחמי עלול לזוז ממקומו ואף לצאת מהרחם. במידה וזה קורה את עלולה להרגיש התכווצויות באזור הבטן, כאבים, הפרשות חריגות או דימום כבד מהנרתיק, חום, צמרמורות, ואי נוחות באזור.

כדי לוודא שההתקן אכן במקומו, בין אם את חושדת שזז או שלא, מומלץ לבצע בדיקה מדי פעם. בשלב ראשון, נקי היטב את ידיך במים וסבון. לאחר מכן שבי בנוח והחדירי את האצבע לנרתיק עד שתרגישי את צוואר הרחם. בשלב זה את אמורה להרגיש את החוט שבקצה ההתקן, מבלי למשוך אותו, כדי לא להזיזי את ההתקן ממקומו במידה והוא אכן שם. אם אינך מרגישה את החוט, או שהוא קצר או ארוך מהרגיל, ייתכן שאינך מוגנת מפני הריון בלתי רצוי, ולכן מומלץ שתצרי איתנו קשר לבדיקה מקיפה.

 

איך אפשר לדעת, מה מתאים ונכון לך?

השימוש בהתקן תוך רחמי מבוסס על בחירה אינדיבידואלית, ולכן חשוב בראש ובראשונה להתייעץ איתנו. זאת בנוסף לבדיקה גופנית, בחינת ההיסטוריה הרפואית, ובדיקות נוספות שנערוך בהתאם למצבך הבריאותי.

בעקרון, רוב הנשים יכולות להשתמש בהתקן תוך רחמי, אלא אם את בהריון או חושדת שאת בהריון; סובלת מזיהום באגן, ממחלת מין, מבעיות בצוואר הרחם או ברחם; במקרים של דימום בלתי מוסבר בין וסת אחת לשנייה, או לאחר קיום יחסי מין; אם עברת בעבר הריון מחוץ לרחם; או אם יש לך מחלות רקע כדוגמת בעיות בלב.

גם לאחר לידה ניתן להתאים התקן תוך רחמי, החל משבוע רביעי מרגע הלידה והלאה ורק לאחר בדיקה פיזית מקיפה. זאת, גם כאשר את מניקה.

 

לכל שאלה או לקביעת פגישת ייעוץ בנושא זה או אחר, דברי איתנו:

את המאמר כתב ד"ר גוטמן גיא, רופא נשים

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה