כלכלה אקדמית – איך מתנהלים כלכלית נכון בזמן הלימודים?

$(function(){setImageBanner('b46da0da-7a61-4a80-9a43-3063fe77f9a0','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45894,'Image','');})

איך עוברים כלכלית בשלום את תקופת הלימודים המאתגרת? כמה טיפים להתנהלות כלכלית נכונה שתעזור לכם לצלוח את התקופה המאתגרת

shutterstock

להיות סטודנט בישראל זה לא פשוט. מצד אחד, יוקר המחייה הוא לא עניין של מה בכך ומחירי הדיור גם הם מרקיעי שחקים. הזמן גם הוא לא עובד לטובת הסטודנט הממוצע – לצד תקופות רגועות של חופשים, תקופות המבחנים אינן מותירות זמן רב לעבודה מסודרת ורווחית. ואם כל אלו אינם מספיקים - לסטודנטים ישנן הוצאות ייחודיות לטובת הלימודים: שכר לימוד, ספרי לימוד, כלי כתיבה ומכשור נחוץ על מנת לצלוח את התקופה בשלום ובהצלחה. איך מתמודדים עם כל אלו ועדיין שורדים את התקופה?

התניידות

ישנם טיפים שונים לדרכי התניידות שעשויים להקל על הגזירה הכלכלית. ראשית, אפשר לבחור להגיע למקומות רבים באמצעות התחבורה הציבורית או זוג אופניים. תעודת סטודנט אף תזכה אתכם בהנחה בנסיעות ציבוריות.

נסיעה ציבורית היא שיטה חסכונית במיוחד, אך לא תמיד אפשרית ולעתים אף תמנע גישה למקומות עבודה בסופי שבוע או נסיעות להורים שגרים בערים אחרות. רכישת רכב חדש היא לא אפשרות זולה ועשויה להכניס אתכם להתחייבות כספית גבוהה יחסית לתקופה ארוכה. בתקופת הלימודים ניתן ואף מומלץ להסתפק ברכב יד שנייה, ולהשאיר את הרכבים החדשים לתקופה שבה תתבססו כלכלית. רכב יד שנייה במצב סביר, מגובה בביטוח חובה וצד ג', יפתח בפניכם אפשרויות תעסוקה ויקל מאד על החיים, במיוחד הבין עירוניים. ועדיין, רצוי למצוא מקום מגורים נח מבחינת הקירבה למוסדות הלימודים והתחבורה הציבורית ולחסוך את הוצאות הדלק והחנייה לנסיעות הכרחיות שאינן אפשרויות בדרכים אחרות.

מגורים

הוצאה נכבדת נוספת היא מקום המגורים. אם קיימת האפשרות, העדיפו לגור במעונות או אצל ההורים. אפשרות נוספת היא במסגרת פרויקט "כאן גרים". בפרויקט זה תחלקו דירה עם אזרח ותיק שמתגורר לבדו ותמורת 5 שעות פעילות משותפת תזכו גם במקום מגורים וגם במלגת לימודים.

עוד אופציה היא מגורים עם שותפים. חפשו דירה שתהיה רחוקה ממרכזים יקרים, אך קרובה מספיק על מנת להתנייד באמצעים חלופיים כגון אופניים או בקרבת תחנת אוטובוסים ליעדים הדרושים. גם אם אתם לומדים באוניברסיטת תל אביב, דווקא מגורים ברמת גן, לדוגמה, יורידו את עלות שכר הדירה במידה ניכרת.

הנחות, מלגות והטבות

הצטיידו בכרטיס סטודנט והשתמשו בו בכל מקום אפשרי – הנחת ארנונה, הנחות למופעים, החנות ברכישת חומרי לימוד וכדומה. היעזרו באגודת הסטודנטים לא רק על מנת להשיג כרטיס סטודנט אלא גם כתחנת קפה זולה, צילומים מוזלים ומקור טוב למידע לגבי מלגות אפשריות. כיום ישנן מלגות רבות זמינות אשר מקנות הטבות בשכר הלימוד תמורת שעות התנדבות, הצטיינות בלימודים או קריטריונים אחרים. בדקו הטבות נוספות להם אתם זכאים: הנחות בעמלות הבנקים, קבלת הלוואות בתנאים מועדפים, הנחות בכניסות לאתרים ועוד.

מזון, שתיה ובילויים

השתדלו להימנע מהזמנת ארוחות מוכנות ואכילה קבועה בקפיטריה. סנדוויץ' מהבית וקפה מאגודת הסטודנטים יכולים לחסוך לכם גם מאות שקלים מידי חודש. זה הזמן לשפר את כישורי הבישול וללמוד לקנות נכון גם בשווקים. בחרו ברשתות מוזלות, בדקו מדפים עליונים ותחתונים וקנו מוצרים זולים שאינם דווקא מהמותגים המובילים. רכב יד שנייה יפתח בפניכם אפשרויות נוספות כמו איסוף וקטיף עצמי ישירות מהחקלאים במחירים מוזלים.

השאירו בצד גם סכום מסוים המיועד לבילויים ומותרות, אך הגבילו סכום זה בסכום בו תוכלו לעמוד. אם תרצו פריט בעלות גבוהה מהסכום החודשי – שימו בצד מידי חודש וחסכו לקראת קניית אותו פריט.

מעקב פיננסי

זה הזמן לשנס מותניים וללמוד כיצד עושים מעקב פיננסי. רשמו את ההוצאות וההכנסות, דאגו להפריד את ההוצאות השונות לפי סעיפי הוצאה שונים ובדקו היכן ניתן לחסוך. אפשר לראות תוכניות טלוויזיה גם דרך המחשב, לוותר על כבלים או לווין או לבחור בחבילות אינטרנט ותקשורת מוזלות. אפשר לבצע מעקב באמצעות אקסל או להוריד אפליקציות ייעודיות לשם כך שיעזרו לכם לבצע את המעקב והחלוקה.

הכנסות

חפשו בזמן הלימודים עבודה שמשלבת שני תנאים, או לפחות עונה על אחד מהם. התנאי הראשון הוא שמדובר בעבודה גמישה – כזו שתאפשר לכם לעבוד יותר בתקופות רגועות ופחות בתקופות לחוצות. התנאי השני הוא שהעבודה תספק לכם ניסיון להמשך הקריירה, לאחר סיום תקופת הלימודים. השתלבות בשוק העבודה עם ניסיון מתקופת הלימודים יאפשר השתלבות קלה יותר עם משכורת התחלתית גבוהה יותר.

התנהלות כלכלית נכונה בתקופת הלימודים אינה פשוטה, אך היא אפשרית. תמיד תשקלו את כל הצדדים של ההחלטות שאתם מבצעים: מגורים קרובים ימנעו את הוצאות התחבורה אולם יעלו את מחיר הדיור, לדוגמה לכן חשוב לבדוק מה משתלם יותר כלכלית לא רק בראייה נקודתית אלא בראיה רחבה יותר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה