כל מה שצריך לדעת על הסכם ירושה

$(function(){})

מותו של אדם עשוי לעורר סוגיות רבות ומורכבות בנושא הירושה לדוגמה: "מה יהא על רכושו ועיזבונו של אדם שנפטר? מה יעבור ליורשיו וכיצד בדיוק תחלק הירושה על מנת שלא תהיינה מחלוקות בין היורשים כל פי דין ועל פי הכתוב בצוואה. ישנן סוגיו רבות אשר פוקדות את בית המשפט לענייני משפחה חדשות לבקרים.

freepik

בקשות לצו ירושה או לצו קיום צוואה כאשר הוגש כנגדן התנגדויות וההליכים המשפטיים ארוכים ועמוסים בשיקולים שונים. היורשים למעשה על פי דין, בהתאם לחוק הירושה או הזוכים על פי הצוואה. בין שני אלה ההוראות של צוואה תקפה רק תגבר. הדרך הטובה ביותר להימנע מסכסוכי ירושה הינה עריכת הסכם ירושה באמצעות עורך דין ירושות. ההסכם נעשה בהסכמת היורשים וכן, ניתן יהיה להגיע לשוויון בחלוקת הירושה. הסכם הירושה חייב לקבל את הסכמתם של כל היורשים ואין זה מספיק בהסכמת רוב היורשים, כי אם הסכם ירושה יהיה תקף רק באישור של בית המשפט לענייני משפחה.

על פי חוק הירושה התשכ"ה 1965, יורשי המנוח יורשים את כל עיזבונו בחלקים שווים אך הם רשאים לערוך הסכם חלוקת עיזבון המנוח, כאשר באמצעות הסכם זה, יוסדר חלוקת הרכוש ביניהם באופן שונה מזה אשר נקבע בחוק ואפילו בצוואת המצווה. יש לציין כי בפני כל יורש, קיימת הזכות להסתלקות מחלקו בעיזבון המוריש אשר מתחלק בין כל היורשים כאילו שאותו היורש הסתלק מהירושה על פי רצונו ולא היה כלל כיורש. את ההסתלקות מן הירושה, ניתן לבצע לטובת אדם ספציפי והחוק קובע, כי אותו אדם ספציפי, יכול להיות בן זוגו, צאצא או אחיו ואחותו של המוריש. הכול נקבע במסגרת סעיף 6(א) לחוק הירושה. מצד שני לפי סעיף 110(א) לחוק הירושה, קיימות שתי דרכים אפשריות לחלוקת עיזבון המנוח.

הסכם ירושה מאפשר ליורשים להגיע להסכמה וגמישות ולמנוע סכסוך

הליך של הסכם ירושה מאפשר ליורשים להגיע להסכמה וגמישות וזאת במידה ולא נערכה צוואה. היכולת של הסכם זה, הינה להטיב את יחסי היורשים וכן, למנוע בעיות כגון מיסוי וסרבול ההליכים המשפטיים בין היורשים אשר הופכים להיות שותפים בעל כורחם. היתרון הבולט הנוסף של הסכם ירושה הינו שהעיזבון שהשאיר המנוח, אינו מהווה שום עסקת מכירה ולכן הוא אינו מחויב בתשלום של מס. הסכם זה נערך בכתב מול עורך דין ירושות. לא קיימות מגבלות על אופן החלוקה וכל הסכמה חוקית הינה לגיטימית. מיותר לציין, כי את ההסכם בין היורשים, ניתן יהיה לקיים כל עודד לא ניתן צו קיום צוואה. הסכם זה, אשר מתבצע לאחר חלוקת העיזבון נחשב הסכם בין בעלי רכוש והוא אינו פטור ממס.

חופש החוזים מאפשר כרית הסכם ירושה בין היורשים הפוטנציאליים

הסכם ירושה אשר נערך ונוסח כהלכה, יהיה תקף לאחר פטירת המצווה, גם אם תהי צוואה אשר מחלקת את הרכוש של המצווה באופן שונה מאשר מפורט בהסכם. באופן זה, ניתן למעשה להסיר את החששות והלחצים מצד זה או אחר, או לנסח צוואה כזו או אחרת ו\או להעביר רכוש בחיים ולמעשה כל הצדדים יוצאים נשכרים. ייתכן שלא יהיה קל להגיע לאי אילו שהן הסכמות בדבר קבלת הרכוש של כל צד אך בזמן שההורים בחיים ולכל אינטרס אשר ישמור על יחסים טובים בין היורשים וזאת , לטובת ההורה וכן, בהתאם לרצונו. דבר זה יקל יותר מאשר לאחר פטירת המוריש שבו לא יהיה אינטרס מסוג זה ואז היורשים עשויים להילחם האחד בשני. אינו דורש את אישור ביהמ"ש לצורך תוקפם. חופש החוזים, מאפשר כריתת הסכמים בין יורשים פוטנציאליים גם לפני פטירת המוריש.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה