$(function(){setImageBanner('f23b7cac-6aad-4f02-8848-a90f6bd63640','/dyncontent/2024/4/8/49feed29-92ef-4a48-a759-390353d65626.gif',17717,'באנר פסח 1 שלנו ',525,78,false,45894,'Image','');})

העולם שלנו הפך לדיגיטלי, זו כבר עובדה מוגמרת. בתוך כל הטוב שמביא איתו העולם החדש, צמחו גם תופעות אלימות וקשות שחשוב לדעת עליהן כדי להזהר. אחת מהן היא בריונות ברשת

pixabay

בעבר צרכני התקשורת היו מאוד פסיביים. היה מי ששלט במידע ופרסם אותו על גבי עיתונים או בטלוויזיה והצרכנים שמעו או קראו רק מה שבחרו להראות להם. לצרכן התקשורת לא הייתה כל שליטה על המידע, הוא לא יכול היה להגיב על הדברים ולהביע את דעתו. בדרך הזו הכוח היה בידי מעטים וההמונים היו מעין בובות על חוט שנחשפו אך ורק לזווית מסויימת של המציאות, זו שבחרו להראות להם.

כיום המציאות שונה לגמרי. העולם הדיגיטלי, רשת האינטרנט והרשתות החברתיות הפכו בעצם כל אדם ליצרן חדשות פוטנציאלי. כל אחד יכול להעלות סרטונים מהתרחשויות בזמן אמת, להביע את דעת ועל המתרחש, לצרוך תכנים חדשותיים ואחרים ממגוון רחב של מקורות מידע ובעצם להיות הרבה יותר מעודכן ובה בעת הרבה יותר פעיל.

ההתפתחות החיובית האמורה בעולם המידע הביאה איתה גם לא מעט תופעות שליליות. די אם נציין את הפייק ניוז, אותן חדשות-דמה, אשר לעיתים מצליחות להשפיע על דעת הקהל באופן משמעותי; גולשים שמסכנים את עצמם כדי להגיע לזירות התרחשות בהקדם; פרסומים קשים שמועלים לרשתות החברתיות אחרי פיגועים או אירועים בטחוניים וחושפים פרטי זהות של נפגעים ועוד.

אחת התופעות השליליות שצמחו יחד עם רשת האינטרנט היא בריונות ברשת. תופעה זו מוגדרת כמצב שבו גולשים הופכים את הכוח האדיר שנותנות בידיהם הרשתות החברתיות לכלי ניגוח, השפלה והתאכזרות כלפי אנשים אחרים. הפצה של שמועות, סרטונים מביכים, תמונות אישיות, פרסום פרטים אישיים, חשיפה של זהות מינית ועוד מגוון רחב של אפשרויות לפגיעה בעצם מונחות לפתחו של כל גולש. לא פעם מעשי הבריונות הדיגיטליים הללו גורמים לנזק עצום עד בלתי הפיך למי שהיא מופעלת כנגדם.

מעבר להשפלה החריפה שחווים מי שמופעלת כנגדם בריונות ברשת, ישנן גם השפעות נפשיות:

  • פוסט טראומה – מי שעברו התעללות ברשת חווים לא פעם חוויות של פוסט טראומה קשה, ביניהן חרדה, דיכאון, תחושת חוסר אונים, בדידות ואפילו מחשבות אובדניות. ישנם לא מעט מחקרים אשר מלמדים על כך שהרבה ממי שבחרו ליטול את חייהם בשנים האחרונות עשו זאת לאחר שסבלו במידה זו או אחרת מתופעות של אלימות ובריונות ברשת.
  • משבר אמון – מי שהיו קורבנות לאלימות ברשת מפתחים לא פעם משבר אמון חברתי עמוק. אותם אנשים – ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד – רואים בכלל בני האדם יצורים לא אמינים ופוגעניים ועל כן מעדיפים להסתגר ולחיות את חייהם הרחק ממסגרות חברתיות כלשהן.

חשוב לשוחח על בריונות ברשת, ולהיות קשובים למצבים בהם הילדים נופלים קורבנות או לחילופין הופכים את המקלדת לכלי נשק.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה