מה ההבדל בין אלצהיימר לדמנציה? מה מגיע למתמודדים עם מחלות אלו? מומחי 'זכותי' מסבירים

$(function(){setImageBanner('d2016ac2-b41e-4c7c-8032-da443df13995','/dyncontent/2024/4/9/b5b9f9d8-a5a8-4906-aa60-6d67d84f5336.jpg',17348,'הופעות ליין עד 0707',525,78,false,45894,'Image','');})


לאחרונה, פורסם כי תרופה חדשה בשם דוננמב (donanemab), המיועדת לחולי אלצייהמר, הצליחה להאט משמעותית את קצב הירידה הקוגנטיבית שמאפיינת את החולים בשלבים המוקדמים של מחלה זו.

על פי ההערכות, התרופה תאושר עד סוף השנה ע"י ה-FDA. עם זאת, אין להתבלבל ולחשוב שיש בכך בשורה גם לסובלים מדמנציה, שכן אלצהיימר ודמנציה הינם שני ליקויים שונים. למרבה הצער, חוסר ההתמצאות במושגים אלה נוגע גם למיצוי זכויות בגינם.

"רבים נוטים לחשוב על אלצהיימר ודמנציה כשני שמות לאותו ליקוי, או כשני ליקויים שונים לחלוטין. האמת לא שם ולא שם," אמרו לנו מומחי חברת 'זכותי', המתמחה במיצוי זכויות רפואיות. "למעשה, דמנציה היא שם כולל לשלל ליקויים קוגנטיביים כגון קשיים בזיכרון, קשב, חשיבה והבנה. דמנציה יכולה להיגרם בשל שלל סיבות, כשאלצהיימר, מחלה המתאפיינת בניוון של תאי העצב במוח, היא רק אחת מהן."

אלצהיימר ודמנציה הינם שני ליקויים שעשויים להידרדר במהירות ולהביא את הלוקה בהם לתלות בזולת. על כן, מוסדות המדינה מעניקים ללוקים סיוע בדרכים מגוונות. אם כן, לאילו סעדים עשויים להיות זכאים המבוטחים המתמודדים עם אחד (או שני) הליקויים הללו? מהן הזכויות הרפואיות שלהם?

 קשיש חולה אלצהיימר (מקור: atlascompany ב-Freepik)

לא רק קשישים נמצאים בסיכון

אלצהיימר ודמנציה הן לקויות שעלולות להגביל עד מאוד את יכולתם של הלוקים בהן לנהל את היום-יום שלהם באופן עצמאי. בשל כך, המדינה וארגונים נוספים מעניקים סוגי סיוע שונים ומגוונים למתמודדים עמן.

גמלאים שלקו באלצהיימר או דמנציה עשויים להיות זכאים לקצבת סיעוד מביטוח לאומי, שיכולה לאפשר להם טיפול סיעודי או אספקת שירותים מיוחדים (כגון מרכז יום לקשיש, שירותי קיפול כביסה, העסקת עובד זר וכו'). אך לא רק גמלאים עלולים להיפגע מלקויות אלו. אם אדם לקה, חלילה, באחד מהליקויים הללו עוד לפני פרישתו, הוא עשוי להיות זכאי לקצבת נכות. יש לשים לב כי קצבת הנכות רלוונטית רק אם הוא איבד את כושר ההשתכרות שלו ביותר מ-50%.

"מעבר לכך, חולי אלצהיימר והלוקים בדמנציה עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה, אך בתנאים מסוימים," ציינו מומחי 'זכותי'. "הנכות צריכה להיות בשיעור של מעל 90%. הכרה של מס הכנסה בלקויות אלו משמעותה גם נקודות זיכוי ממס לבן או בת הזוג של המבוטח, כפי שמקבלים בני ובנות זוגם של הסובלים משיתוק, עיוורון או ריתוק למיטה." חברת 'זכותי' מעדכנת כי כבר טיפלה במעל 2 מיליון פניות וזיכתה את לקוחותיה במיליארדי שקלים, כאשר חלק ניכר מלקוחותיה התמודדו או מתמודדים עם אלצהיימר ו/או דמנציה.

יש לציין כי נוסף על כך, מחלת האלצהיימר והדמנציה עשוית לזכות את הלוקה בהן בסיוע ממשרד הבריאות, משרד הרווחה, או הרשויות המקומיות. כמו כן, המבוטח עשוי להיות זכאי לליווי ותמיכה נפשית מארגון 'עזר לציון'.

אישה קשישה בודדה (מקור: rawpixel ב-Freepik)

 

ארוכה הדרך ומפותלת

בכדי להשיג קצבת סיעוד מביטוח לאומי יש לספק למוסד מספר טפסים: טופס תביעה לגמלת סיעוד (ב.ל. 2600), תדפיס רפואי מלא הכולל את תמצית התיק הרפואי של המבוטח, אבחנות, טיפולים ותרופות, וסיכום אשפוז שהתקיים ב-3 חודשים האחרונים (אם התקיים). כמו כן, יש לצרף אישורי הכנסות של החולה ובן\בת זוגו עבור שלושה מתוך ארבעת החודשים שקדמו לתביעה. עיוורים יצרפו גם תעודת עיוור. עם קבלת הטפסים, ביטוח לאומי יבחן את הבקשה ויקבע מה וכמה מגיע לחולה. המוסד, כמובן, יעדכן את המבוטח בהתקדמות תביעתו.

הגשת בקשה לפטור ממס הכנסה היא לא פחות מורכבת. לטופס הבקשה לקביעת אחוזי נכות (טופס מס הכנסה 169) יש לצרף מספר נספחים: מסמכים רפואיים על כל ליקוי בגינו מבקש המבוטח את הפטור, מסמכים על אחוזי נכות שנקבעו למבוטח ע"י ועדות אחרות (של ביטוח לאומי, משרד הביטחון או משרד הבריאות), וכן לשלם שובר בסך 679 ש"ח. את המסמכים יש להגיש לפקיד השומה באזור המגורים של התובע. המסמכים יועברו לביטוח לאומי, שיזמן את התובע לוועדה רפואית. לאחר קבלת ההחלטה, מס הכנסה יעודכן, ופקיד השומה ישלח לתובע עדכון על דבר ההחלטה.

סיוע מהרשויות המקומיות, משרד הבריאות, משרד הרווחה, או עמותת עזר מציון יינתנו בהתאם לדרישותיהם הספציפיות, כמופיע באתרי האינטרנט שלהם.

המדינה עוזרת, אבל זה לא מספיק

מחלות האלצהיימר והדמנציה מותירות, במקרים רבים, בני משפחה חסרי אונים שאינם יודעים כיצד לטפל ביקיריהם בנוסף ל רצונם להמשיך ולנהל את חייהם הפרטיים. המדינה, כפי שניתן לראות, נחלצת לעזור, אך במקרים רבים, אין לאדם את הזמן והסיבולת להתמודד עם חומות הבירוקרטיה, וכך חולים רבים נופלים בין הכיסאות. "זה הגיוני שלאדם הממוצע לא יהיה זמן לדוש בבירוקרטיה המסורבלת של מוסדות המדינה. יש לו הרבה דברים על הראש גם בלי זה," סיכמו מומחי החברה. "חברת 'זכותי' עומדת על זכויותיהם של הישראלים אל מול מוסדות המדינה וחברות הביטוח כבר למעלה מ-18 שנה, ותמשיך לעשות כן גם בעתיד."

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה