מסטקטומיה, למפקטומיה, וסרטן השד

$(function(){})

אף אחת מאיתנו לא רוצה לפגוש את המילים הגדולות הללו, מילים כמו מסטקטומיה או למפקטומיה. לא מהרופא שלנו, ולא מחברה, או מקרובת משפחה. ובכל זאת, הרי שהסטטיסטיקות מראות לנו בבירור כי סרטן השד הוא לא דבר נדיר. “אחת מתשע" הוא מספר מוכר ומדובר, ואולי לא מדובר מספיק. ככל שיותר נשים יכירו את העובדות ואת המספרים, ויעלו את רמת המודעות שלהן לנושא סרטן השד, כך יהיה יותר סיכוי לגילוי מוקדם של המחלה, ומינוף של הידע הרפואי הנרחב שמאפשר לנו להציל חיים.

pixabay

בעוד רגע נצלול להגדרות של שני ההליכים הרפואיים המוזכרים לעיל ובכותרת, כדי שתוכלי גם את לקבל תמונה בהירה עליהן. הסיבה העיקרית לקרוא את המילים הבאות זה עלייה במודעות, הבנה של הנושא, מכיוון שלא רק שידע נותן כוח, אלא הוא גם מרגיע. ככל שאת יודעת יותר על נושא, הוא מרגיש בהיר יותר, ומפחיד פחות. בנוסף, הידע הזה מאפשר לך לזכור כי כולנו בסיכון, וכמה חשוב להיבדק.

מסטקטומיה ולמפקטומיה – מה זה בעצם?

  • למפקטומיה – Lumpectomy, ניתוח להסרה של רקמת שד, “גוש, נקרא גם "ניתוח משמר שד”, בניגוד למסטקטומיה, הליך להסרת השד כולו. הוא מתאים בעיקר בשלבים המוקדמים יותר של סרטן השד, שלבים אחד עד שלוש, ולא לאחר מכן. בניתוח זה ישנו ניסיון עיקש לשמור על כמה שיותר מרקמת השד הבריאה, תוך הסרה של מלוא הרקמה הפגועה והחולה, עם מעט מהרקמה הבריאה שמסביב. הניתוח קצר יחסית, בין שעה לשעתיים, ונעשה תחת הרדמה מלאה. במרבית המקרים המנותחת תישלח לביתה להחלמה כבר באותו היום, או למחרת.
  • מסטקטומיה – Mastectomy, ניתוח להסרה מלאה של השד החולה, הליך הנבחר במצבים בהם הסרטן התקדם, ואינו מאפשר הסרה חלקית כפי שעושים בלמפקטומיה. בנוסף ישנן נשים הבוחרות בהסרה מלאה מסיבות שונות, כולל רפואיות, כגון העובדה כי ניתוח להסרה חלקית דורש, לדוגמא, טיפולי הקרנות מעבר לניתוח עצמו, בכדי למנוע הישנות המחלה. הליך זה מתחלק למספר אפשרויות, הכוללות בין היתר הסרה של כל הלימפה בבית השחי, הסרה של השד ללא הסרת הלימפה, הסרה של השד עם בלוטת הזקיף.

מה קורה אחרי הניתוח?

כמו אחרי כל ניתוח, גם אחרי מסטקטומיה ולמפקטומיה ישנו פרוטוקול החלמה שחשוב להכיר ולבצע באדיקות כמעט דתית. שלא כמו ניתוחים אחרים, הרי שכאן מדובר בהליך שנועד לטפל במחלת הסרטן, מחלה תובענית שנוטה לנסות לחזור ולהתבטא בגוף שוב ושוב, מה שאומר שיש צורך מובהק בביצוע כל הבדיקות ומעקב אחרי ההחלמה.

לרוב המנותחת תשוב לביתה במהרה, לתקופת התאוששות שיכולה לקחת גם כמה חודשים. עצימות תהליך ההחלמה מתאזנת עם הזמן, ולעיתים התחושה היחידה שמזכירה את הניתוח ושאת בהתאוששות היא רק עקצוץ שנמשך כמה שבועות ואף כמה חודשים, אך את ההחלמה הראשונית וה"משמעותית" יותר מבחינת תחושות, הן גופניות והן רגשיות, תעברי בתחילת הדרך.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה