$(function(){})

כל נער יהודי אשר מגיע לגיל מצוות (גיל 13) מתחיל להניח תפילין בכל בוקר. הנחת התפילין הינה סמל לחיבור ולקשר בין העם היהודי להקב"ה, ומטרתה היא להזכיר לו מדי יום את המצוות והחוקים שעליו לקיים. הנחת התפילין מוזכרת בפרשת קריאת שמע ומשם למדו חז"ל שני דברים הכלולים במצוות תפילין. האחד – הנחת תפילין של יד על הזרוע, והנחת תפילין של ראש על הראש מעל המצח. מאז ועד היום בכל פעם שמדברים על תפילין הכוונה היא לשני אלו – תפילין של יד ותפילין של ראש אותם מניחים יחד.

FREEPIK

מתי מניחים את התפילין?

זמן הנחת התפילין המקובל הוא קודם תפילת שחרית. אולם, זהו רק מנהג ולמעשה הנחת תפילין יכולה להתבצע עד לשקיעת החמה ללא קשר לתפילה. את התפילין מניחים לאחר שמברכים ברכה מיוחדת אשר נתקנה לפני הנחת התפילין. קודם כל מניחים את התפילין של יד ומברכים, ורק לאחר מכן את התפילין של ראש ומברכים.

על איזה יד מניחים תפילין של יד?

תפילין של יד מניחים על הזרוע כאשר הקופסא השחורה פונה כלפי הלב. כל אחד מניח את התפילין על היד החלשה שלו – כלומר: אדם ימני מניח על יד שמאל, ואדם שמאלי מניח על יד ימין. כדאי לדעת שהתפילין המיועדים עבור שמאליים שונים מהתפילין לימניים ולכן במקרה שבו שואלים תפילין מחבר יש לשים לב שמדובר על תפילין זהות למה שאותו אדם צריך.

מהם רצועת התפילין?

מאחר שבתורה נאמר לקשור את התפילין על היד, לבית התפילין מוצמדים רצועות עור שחורות שאותן כורכים על היד עד לפרק כף היד. הרצועות צריכות להיות בצבע שחור, ולהספיק עבור קשירה עד פרק כף היד. רוחב הרצועה צריך להיות כ־9 מ"מ לפחות. גם לתפילין של ראש ישנם רצועות אשר באמצעותם מניחים את התפילין שלא יזוזו במקומם על הראש.

היכן רוכשים זוג תפילין?

החלק העיקרי בתפילין אלו הפרשיות שמונחות בתוך כל אחד מהתפילין. את הפרשיות הללו כותב סופר סת"ם ירא שמיים על פי הלכות ודקדוקים רבים. כאשר אתם רוכשים עבור נער בר מצווה זוג תפילין חדשות, חשוב מאוד לוודא שאתם רוכשים במקום אמין אשר יספק לכם תפילין כשרות ומהודרות. למרבה הצער נפוצים כיום סוחרים שמוכרים תפילין לא כשרות ואפילו גנובות, וכל אדם מבין שצריך להתרחק מהם.

מתי מתחילים להתעטף בטלית?

בניגוד לתפילין, את הטלית מתחילים להניח בני אשכנז רק לאחר החתונה. בינתיים הם מקיימים את מצוות ציצית על ידי טלית קטן אותה מניחים במשך היום על הגוף. בני עדות המזרח לעומת זאת, מתחילים להתעטף בטלית ביום הבר מצווה יחד עם תחילת הנחת התפילין. ישנן טליתות המיוצרות בגדלים שונים שאותן לובשים חלק מבני העדות השונות, כאשר את דעת רבותינו האשכנזים בנושא ניתן ללמוד מהרב אלישיב זצ"ל אשר הלך בציצית צמר בשיעור הגדול ביותר במשך כל ימיו.

סוגים שונים של טליתות וציציות

תוכלו להשיג בחנויות תשמישי קדושה מגוון רחב של ציציות וטליתות, אשר נבדלות אחד מהשני בגודל, בסוג הבד, ובעוד כל מיני דברים שמשתנים על פי מנהגי העדות כפי שסיקרו אותם בהידברות ובמקומות נוספים. חשוב לשים לב שאתם רוכשים טלית המתאימה למנהגי בית אבא, בכדי להמשיך את שלשלת הדורות בנושא המנהגים.

טלית תימנית

לבני תימן ישנם מנהגים מיוחדים בטליתות שהם לובשים, כאשר חלק מן המנהגים הם לפי דעת הרמב"ם זיע"א אשר פסק בחיבורו משנה תורה הרבה מאוד הלכות בדיני תפילין וטלית. ולכן, בני תימן רוכשים טלית בהכשר תימני מקובל על פי מנהגי העדה במשך השנים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה